مذاکرات ایران و پاکستان در اسلام آباد برای نهایی‌شدن قرارداد فروش و خرید گاز میان 2 کشور روز شنبه 28 مهر نیز ادامه می‌یابد.

پس از 5 روز مذاکره میان کارشناسان ایران و پاکستان در روز جمعه مذاکرات در سطح نمایندگان وزرای ایران و پاکستان ادامه یافت و به‌رغم توافق‌های کارشناسی بین طرفین در مورد متن قرارداد  مذاکرات 2 کشور امروز نیز ادامه می‌یابد.

با امضای این قرارداد میان ایران از این پس هند باید به‌صورت مستقل مذاکرات خود‌ را برای نهایی کردن قرارداد فروش و خرید گاز ادامه دهد. علاوه بر این هند باید به‌طور مستقل مذاکرات خود ‌را برای قرارداد عبور گاز از خاک پاکستان ادامه  دهد.

روزنامه دیلی تایمز چاپ پاکستان روز پنج‌شنبه از تماس هند با مقامات این کشور برای حل مسئله مورد مناقشه ترانزیت گاز خبر داده است. هند با توجه به ناموفق بودن تلاش‌هایی که در ماه‌های اخیر برای تأثیر بر روند مذاکرات داشته است در حال از دست‌دادن فرصت‌های موجود برای کسب امتیاز حضور در این طرح و تأمین امنیت انرژی برای سال‌های پیش روست.

هند براین تصور بود که اجرای طرح بدون حضور این کشور غیراقتصادی است، در حالی‌که بازار پاکستان به تنهایی توان جذب میزان بیشتری گاز را دارد و می‌تواند تا 60 میلیون متر‌مکعب ظرفیت موجود خط لوله دردست احداث را خریداری کند.

در واقع دولت پاکستان از ابتدا خواهان خرید 60 میلیون متر‌مکعب گاز در روز بود. هند نیز در مذاکرات اولیه خواهان خرید دو برابر درخواست پاکستان و معادل 120 میلیون متر‌مکعب در روز بود.

در جریان مذاکرات در اسلام آباد مقامات پاکستان ابراز امیدواری کرده‌اند خط لوله صلح همچنان خط لوله صلح باقی بماند و میان3 کشور نهایی شود.

کد خبر 34361

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز