مجموع نظرات: ۰
جمعه ۱۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۰
۰ نفر

الهام مصدقی‌راد: سه‌شنبه هفته گذشته جمع‌آوری و جذب زنان معتاد متجاهر کارتن‌خواب تهران آغاز شد و در روز اول ۱۶۰نفر توسط نیروی انتظامی و با حکم دادستانی جمع‌آوری شدند؛ اقدامی که فرماندار تهران و معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران وعده‌ دادند ظرف ۷ تا ۱۰ روز به‌اتمام خواهد رسید و دیگر زن معتادی در شهر دیده نخواهد شد.

جمع آوری زنان کارتن خواب

اولين مرحله جمع‌آوري زنان معتاد در هرندي و با حضور تمامي دستگاه‌ها و نهادهاي مسئول به اجرا درآمد. همراه با قوه قضاييه، نيروي انتظامي، بهزيستي، استانداري، ستاد مبارزه با مواد‌مخدر، وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشكي تهران، شهرداري تهران طي چند‌ماه اخير و با اجراي طرح انضباط شهري تلاش كرد همه مسئولان را نسبت به اين مسئله حساس كرده و كنار يكديگر جمع كند.
حجت‌الاسلام ميثم امرودي معاون فرهنگي و اجتماعي شهرداري تهران با اشاره به اينكه حساسيت در مورد خانم‌ها و آسيب‌پذيري بيشتر آنها باعث شد اين طرح ابتدا در مورد آنها به اجرا درآيد، به همشهري گفت: بعد از اتمام اين مرحله و با چند روز فاصله جمع‌آوري معتادان مرد آغاز مي‌شود.

آنگونه كه وي اعلام كرد خانم‌هاي معتاد باردار يا آنها كه فرزندشان را نيز به‌همراه دارند به كمپ شفق منتقل نخواهند شد و با هماهنگي ستاد مبارزه با مواد‌مخدر و سازمان رفاه شهرداري به 2كمپ خصوصي براي ترك اعزام خواهند شد. البته قرار است بهزيستي در كمپ شفق نيز شيرخوارگاه و مهدكودك راه‌اندازي كند. اين در حالي است كه تا پنجشنبه‌شب 243 نفر در كمپ شفق اسكان داده شده و 25 نفر هم به مراكز ديگر منتقل شدند. همچنين 90درصد از اين 268 نفر معتاد هستند.

  • تأكيد بر سلامت كامل

همزمان با اجراي اين تصميم و برخي نگراني‌ها از اينكه جمع‌آوري زنان معتاد موجب زيرزميني شدن فعاليت آنها خواهد شد، امرودي تأكيد مي‌كند زناني كه در اين طرح جمع‌آوري شدند در واقع جذب شده و تلاش مي‌شود اعتياد آنها كاملا ترك شود و به‌عنوان فردي سالم به جامعه بازگردند و اگر مواردي در سطح شهر ديده شود، به‌طورحتم اين افراد نبوده و موارد جديدي خواهند بود. معاون اجتماعي شهرداري تهران البته تأكيد مي‌كند كه طرح انضباط شهري تنها مسئله تهران و آسيب‌هايي كه در شهر به چشم مي‌آيد را مدنظر و اصلاح قرار داده و نهادهاي مسئول نيز تدابيري براي حل اين مسئله در سطح كشور درنظر گرفته‌اند.

  • تأكيد بر پايدار‌سازي‌ اقدامات و بهره‌مندي از تجربيات علمي

فاطمه دانشور عضوشوراي شهر هم ضمن ابراز خوشحالي از حضور شهرداري دركمك به حل اين معضل و ايجاد حساسيت در ميان ديگر نهادها، به همشهري گفت: مسئولان و نهادها انگيزه لازم براي رفع اين مشكل را دارند اما بايد تلاش كرد ضمن پايداري و استمرار اين حركت ميان همه دستگاه‌هاي مسئول، اقدامات مرحله بعد و سم‌زدايي معتادان و ترك آنها را براساس نظريه‌هاي علمي و دانشگاهي و بهره‌مندي از تجربيات موفق ديگر كشورها انجام دهيم تا قربانيان دوباره به اين آسيب برنگردند. وي با اشاره به مواردي از معتادان كه مدتي بعد از اعزام به كمپ‌ها رغبتي براي ترك مواد ندارند، تصريح كرد:‌ بايد حضور و نقش مددكار اجتماعي را در امر ترك پررنگ كرده و از آنها كمك بخواهيم تا اعتماد فرد معتاد و قرباني را جلب كرده و آنها را به ترك هميشگي ترغيب كنند در غير اين صورت تمامي تلاش‌ها بي‌نتيجه خواهد بود.

اين فعال اجتماعي كه سال‌هاست در حوزه آسيب‌هاي زنان و كودكان فعاليت كرده معتقد است تنها مددكاران هستند كه روي باور و ذهنيت اين افراد كار مي‌كنند تا بتوانند پروسه زمان‌بر ترك اعتياد را انجام دهند؛ به‌ويژه زنان كارتن‌خوابي كه اكثرا مصرفشان دوگانه است و به‌دليل مصرف همزمان شيشه و هروئين آسيب‌هاي جبران‌ناپذيري به كودكانشان وارد مي‌شود.

  • معتادان كارتن‌خواب تا رسيدن به سلامت چه راهي را طي مي‌كنند؟

مراحلي كه بعد از جمع‌آوري و جذب زنان معتاد كارتن‌خواب تهران اجرا مي‌شود:
1-جمع‌آوري زنان كارتن‌خواب معتاد
2-غربالگري و ثبت مشخصات
3-انتقال شهرستاني‌ها به شهر خود و اخراج اتباع بيگانه از كشور
4-انتقال تهراني‌ها به كمپ شفق براي ترك و سم‌زدايي
5-اعزام بهبوديافتگان به مراكز بهاران به‌مدت 6 تا 9‌ماه باهدف مهارت‌آموزي و بازگشت به زندگي
6-بازگرداندن به آغوش خانواده و اجراي مراقبت مددكاري و مشاوره به‌مدت يك‌سال

  • كمپ شفق مدتي پيش با كمك شهرداري تهران بازسازي شد و دانشگاه علوم پزشكي تهران نيز به‌تازگي مجوز فعاليت دوباره آن را صادر كرده است.
  • بهاران مراكز مهارت‌آموزي و بازگرداندن معتادان بهبوديافته است و تلاش مي‌كند انگيزه‌هاي لازم براي شروع زندگي دوباره و سالم را در آنها ايجاد كند. به‌گفته فرزاد هوشيار مديرعامل سازمان رفاه و خدمات اجتماعي شهرداري تهران به‌زودي 30مركز بهاران در پايتخت راه‌اندازي خواهد شد. بهاران فقط پذيراي زنان و مردان بهبوديافته تهراني است.

 

 

کد خبر 315966

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha