مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۳ آذر ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۰
۰ نفر

عباس ثابتی راد: میدان انقلاب این روزها چهره‌ای متفاوت پیدا کرده ‌است. کار ساماندهی جداره‌های بیرونی این میدان به پایان رسیده‌ و قرار است از ابتدای سال آینده، کار کف‌سازی‌ و ساماندهی اصلی میدان آغاز شود.

میدان انقلاب عرصه‌ای برای ایجاد فضایی باهویت عمومی است.

مديرعامل سازمان زيباسازي شهر تهران با اعلام اين خبر به همشهري گفت: براساس مصوبه كميسيون خدمات شهري و درصورت تصويب بودجه از ابتداي سال آينده كار كف‌سازي‌ آغاز مي‌شود و ميدان انقلاب به جايگاه اصلي‌اش بازخواهد گشت.

عليزاده با بيان اينكه هم‌اكنون كار سازمان زيباسازي براي ساماندهي جداره‌هاي بيروني ميدان انقلاب و حذف زوائد و پيرايش تمام‌شده است، افزود: از هفته آينده، كار ساماندهي جداره‌ها، حذف زوائد، پيرايش نماهاي بيروني و ساختمان‌ها در ميدان بهارستان را آغاز خواهيم كرد و متناسب با آن جلساتي با معاونت حمل‌ونقل و ترافيك داريم تا درصورت توافق ساماندهي و كف‌سازي‌ اين ميدان را نيز انجام دهيم.

  • ميدان فرهنگي و تاريخ‌ساز شهر

ميدان انقلاب يكي از مهم‌ترين ميادين شهر تهران است. اين ميدان محل تردد بسياري از شهروندان تهراني و همچنين بسياري از شهروندان كشور است. در اين ميدان حدود 420كتابفروشي و ناشر مستقر هستند كه اين ويژگي ميدان انقلاب را به بازار نشر ايران تبديل كرده است. همچنين اين محدوده، با 11پرده سينما و 12سالن تئاتر، مهم‌ترين پهنه هنري شهر است كه فراواني اين تعداد مركز هنري و فرهنگي در مسافتي به طول 1500-1400متر منحصر‌به‌فرد است. همچنين، وجود دانشگاه تهران به‌عنوان نماد آموزش عالي مدرن در كنار دانشگاه آزاد و مركز پژوهش فرهنگ و هنر در اين محدوده، آن را به قطب علمي و فرهنگي شهر تبديل كرده است.

در كنار اينها روزانه به‌طور متوسط 600تا 800هزار نفر در اين پهنه تردد مي‌كنند و نيز بخش اعظم تحولات اجتماعي و سياسي ايران در 70سال اخير در اين خيابان رقم خورده است. عليزاده با اشاره به اهداف بازپيرايي اين ميدان گفت: ما در اين پروژه 3 هدف را دنبال مي‌كنيم؛ اول پيرايش نما و منظر شهري از زوائد و الحاقات كه بخشي از آن شامل مبلمان فرسوده شهري يا تعدد مبلمان پايه از تاسيسات شهري گرفته تا صندوق صدقات، پايه چراغ، تابلوهاي ترافيكي، جداره‌ها و تابلوهاي نازيبا و غيراستاندارد است كه زيبايي نماها را از بين برده است.

عليزاده هدف دوم پروژه را ساماندهي تابلوهاي شهري دانست. او گفت كه ساماندهي تابلوهاي شهري با يكسان‌سازي‌ فرق دارد و به اين معناست كه مصالح و فرم تابلوهاي هر بلوك ساختماني به نسبت نماي بنا يكپارچه شود. هدف سوم، پياده‌محور كردن پهنه خيابان انقلاب است. متأسفانه در 10سال اخير، تهران شهري خودرومحور شده و همه‌‌چيز براي آسايش و روان‌سازي‌ ترافيك فراهم شده است. خيابان‌ها آرام آرام پهن و پياده‌روها باريك شده‌اند و شهر در خدمت خودروست.

به گفته وي، استفاده از هنر شهري متناسب با فضا مثل ديوارنگاره و مجسمه، كاهش موانع ترافيكي مثل نرده‌هاي دوسوي خيابان يا نرده‌هاي حجيم و بي‌قواره بي‌آر‌تي كه ارتباط اجتماعي ضلع‌شمالي خيابان را با ضلع جنوبي قطع كرده است، حفظ تشخص و منزلت نماهاي داراي هويت مثل سينماها، سردر دانشگاه تهران و تئاتر شهر از طريق نظافت، مرمت و نورپردازي ازجمله اقداماتي است كه در اين پهنه صورت خواهد گرفت.

  • فضاي عمومي با هويت

كارشناسان شهرسازي و معماري كار ساماندهي ميادين شهر تهران را اقدامي مناسب و درخور و ضمن ضروري دانستن اين اقدام، ميادين را عرصه‌اي براي حضور شهروندان دانستند. سيمين حناچي شهرساز و معمار، ساماندهي ميدان انقلاب را عرصه‌اي مناسب براي تبديل به يك فضاي با هويت عمومي دانست. وي گفت: كار براي ساماندهي ميدان انقلاب به لحاظ مقياس، ساده‌تر از بسياري از نقاط شهري ديگر است. مقياس ميدان به‌گونه‌اي است كه ساماندهي آن چندان دچار پيچيدگي و سختي نيست.

براي مثال، در ميدان آزادي به لحاظ ابعاد نمي‌توان مقياس و ارتباط انساني را برقرار كرد و اصولا چنين هدفي در آنجا به‌عنوان يكي از مبادي ورودي شهر مناسبتي ندارد. اما ميدان‌هاي مياني مثل ميدان فردوسي و انقلاب به لحاظ مقياس جاي كار براي تبديل‌شدن به يك فضاي عمومي با هويت را دارند.

حناچي از منظر شهرسازي، ميدان انقلاب را فاقد طراحي شهري مناسب دانست و افزود: از دوران بچگي كه به همراه پدر و مادرم به ميدان انقلاب مي‌رفتم، اين ميدان مركز سينماها، تئاترها و فضاهاي عمومي بود؛ فضاهايي كه امروز در گذر پرشتاب خودروها محو شده‌اند. به همين دليل آنچه در ذهن من از ميدان انقلاب نقش بسته، گذشته اين ميدان است.

  • اقدام يكپارچه در كل شهر

صمد ذواشتياق، معمار و شهرساز با اشاره به ساماندهي عرصه ميدان انقلاب گفت: اقدامات بسياري بايد براي ساماندهي اين ميدان انجام شود، اما اين اقدامات تنها درصورتي جوابگو خواهد بود كه به‌صورت يكپارچه در سراسر شهر اجرا شود. طراح طرح ساماندهي تهران در ادامه گفت: ظرفيت‌هاي ميدان انقلاب در گذشته تكافوي ترافيك و نيازهاي اهالي آن منطقه را مي‌داد، اما در حال حاضر اين ميدان با اين حجم ترافيك و مشاغل حاضر در آن، به يكي از پرترافيك‌ترين و مسئله‌سازترين ميادين شهر تبديل شده و انواع مشكلات شهري در آن يافت مي‌شود. به گفته وي در ميدان انقلاب مي‌توان دستفروشان را جمع‌آوري كرد و تابلوي مغازه‌ها را سامان بخشيد. براي نماي ساختمان‌ها نيز طراحي متناسب انجام داد.

کد خبر 314893

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha