مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۰
۰ نفر

حامد فوقانی: «ما که از به زیرزمین رفتن ریل راه‌آهن ناامید شده‌ایم، حداقل امنیت محله‌مان را تأمین کنند»؛ این کمترین خواسته‌ای است که این روزها اهالی لب خط جنوب غرب تهران از مسئولان مربوطه دارند.

 عبور شبانه و خطرآفرین قطار

اواخر كار دولت پيشين بود كه پس از سال‌ها سرانجام طرح 11كيلومتري زيرزميني شدن خطوط ريلي در مناطق 17و 18پايتخت رنگ اجرايي به‌خود گرفت. پس از آنكه كار در منطقه 17به پايان رسيد، وزير راه و شهرسازي دولت دهم، به ميان شهروندان منطقه 18رفت و به آنها قول داد كه باقيمانده خطوط ريلي نيز پيش از پايان كار دولت به زيرزمين برود. اتفاقي كه البته رخ نداد و بقيه كار به دولت فعلي سپرده شد.

بعد از اين نيز شركت راه‌آهن، خطوط ريلي را تا پل كن به زيرزمين برد اما جايي كه اصلي‌ترين قسمت كار به‌حساب مي‌آمد روي زمين ماند. بعد از پل كن تا تقاطع بزرگراه آزادگان و جاده قديم كرج، محله‌هاي مسكوني شهرك سينا و خليج‌فارس شمالي واقع شده‌اند كه عبور دست‌كم 14قطار در طول روز، هنوز كه هنوز است آرامش را از ساكنان آنها سلب كرده. جالب اينجاست كه نيكزاد، وزير وقت راه و شهرسازي دولت دهم در ميان همين اهالي بود كه وعده داد كه «به زيرزمين رفتن خطوط ريلي حتما بايد انجام شود.» اين در حالي است كه اكنون شركت راه‌آهن اعلام مي‌كند، اين كار شدني نيست.

  • گذر قطار روي ريل‌هاي مرگبار

كافي است عصر يكي از همين روزها سري به شهرك سينا و بلوار خليج‌فارس شمالي در جنوب غرب پايتخت بزنيد. هرچه هوا رو به تاريكي مي‌رود امنيت محله‌ها هم كمتر مي‌شود.به همين منظور حوالي ساعت 7شب سه‌شنبه گذشته به همراه دبير شوراياران محله، تصميم گرفتيم بازديدي از وضعيت فعلي خطوط ريلي داشته باشيم.

ابتدا در كنار زيرگذر خودرويي فربت حاضر شديم؛ زيرگذري با چاله‌هاي فراوان كه بسياري از راننده‌ها را براي عبور از زير خطوط ريلي و رسيدن به جاده قديم كرج منصرف مي‌كند. پس از آن به زيرگذرهاي خودرويي بسيار باريك و كم‌ارتفاع لاله و نواب رسيديم كه آقاي وطني دبير شوراياري محله، ‌آنها را با لقب زيرگذر قاجاري مورد اشاره قرار داد. عبور همزمان 2خودرو از كنار هم از اين زيرگذرها غيرممكن است. گذر بعدي نيز زيرگذر سينا بود كه شركت راه‌آهن زمان زيادي مي‌شود كه مشغول ساختش است. اينطور كه به‌نظر مي‌رسد خيابان 20‌متري سينا به زيرگذري با عرض حدود 10متر متصل خواهد شد!

پس از اين، همراه با دبير شوراياري محله خليج‌فارس به‌راحتي قدم روي خطوط ريلي گذاشتيم. در اين حين، وطني ناگهان از نزديك شدن قطاري خبر داد كه در تاريكي ساعت 19:50شب به‌سختي مي‌شد نزديك شدن آن را متوجه شد. قطار بدون آنكه سوتي بكشد، به‌سرعت از كنارمان عبور كرد و در سياهي شب ناپديد شد. شايد اگر مانع يا سنگ بزرگي روي ريل بود، راهبر قطار هم متوجه آن نمي‌شد. ياد داستان دهقان فداكار افتاديم و پديدار شدن پيرمردي با پالتوي مشكي از آن سوي ريل، عين يك‌ شوك بود. حاج محسن در پاسخ به اين سؤال كه چرا از روي ريل مي‌گذري؟ گفت:

«اينجا تنها يك‌زيرگذر براي پياده‌ها دارد كه به خانه ما خيلي دور است و من توان اين همه پياده‌روي و بالا و پايين رفتن از پله‌هاي زيرگذر را ندارم.» زيرگذري كه حاج محسن به‌ آن اشاره كرد، دسترسي عابران پياده محله خليج‌فارس را به بزرگراه فتح (جاده قديم كرج) فراهم مي‌كند. در واقع از ساعت 8شب به بعد، عبور از آن دل و جرأت مي‌خواهد. 2طرف زيرگذر پروژكتورهايي روشن است اما داخل آن تاريكي بر همه‌‌چيز چيره مي‌شود.اين يعني فراهم شدن فرصت براي بزهكاران و افراد سودجو.

سه‌شنبه شب گذشته، برق محله خليج‌فارس يكباره قطع شد. وطني كه به‌نظر مي‌رسيد از اين اتفاق دلش بيشتر به درد آمده به جلسه 30شهريور در كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي اشاره كرد و گفت: «در آن جلسه موضوع به زيرزمين رفتن خطوط ريلي را براي چندمين بار با نمايندگان مجلس مطرح كرديم. قرار بود تا آخر مهر‌ماه تكليف اين موضوعات مشخص شود اما تا الان اتفاقي رخ نداده. اين هم از وضعيت امنيت محله كه با قطع شدن برق، به صفر مي‌رسد؛

واقعا من خودم جرأت عبور از اين زيرگذر را ندارم، چه برسد به دختران و زنان محله.» اشاره وطني به جلسه با نمايندگان مجلس، پيگيري موضوع را مي‌طلبد. حسين طلا، رئيس مجمع نمايندگان استان تهران، نخستين فردي بود كه تلفنش را پاسخ داد. وي گفت: «آنچه وعده داده شده بايد عملي شود. اگر مسئولان فقط به‌نظر خود عمل كنند، چه‌بسا آن قسمت كه به زيرزمين رفته، يكباره طي يك‌تصميم يكطرفه به روي زمين دوباره بر نگردد!؟»

طلا سپس اعلام كرد كه مجددا اين موضوع را طي هفته جاري از طريق كميسيون عمران مجلس پيگيري خواهد كرد تا تكليف نهايي مشخص شود. گفتني است اساسا طرح به زيرزمين رفتن خطوط ريلي راه‌آهن در جنوب تهران با عنوان يك‌تير با دونشان مطرح شد. با اين اتفاق نه‌تنها مسائلي مانند معضلات امنيتي، آلودگي صوتي و لرزش‌هاي گاه و بي‌گاه عبور قطارها برطرف مي‌شود، بلكه فرصتي براي توسعه فضاهاي خدماتي با رويكرد فضاي سبز نيز به‌وجود مي‌آيد.

  • سؤال‌هاي بي‌جواب اهالي

چنان كه شركت راه‌آهن اعلام كرده است به زيرزمين رفتن 1200متر خط ريلي در محدوده مسكوني خليج‌فارس شمالي امكانپذير نيست. درحالي‌كه مطالعات شركت پيمانكاري نشان مي‌داد اين امر شدني است. براي اين منظور حدود يك‌سال و نيم پيش هم عملياتي آغاز شد و طبق اعلام شركت راه‌آهن پيمانكاري بدون تصويب مطالعات نسبت به اجراي 200شمع هم اقدام كرد. اين عمليات اگرچه به‌دستور راه‌آهن متوقف شد اما حالا اهالي مي‌پرسند كه چرا چنين هزينه‌اي از بيت‌المال بايد بدون نظارت، صرف چنين كار بيهوده‌اي شود؟

سؤال ديگر اهالي و شوراياران اين است كه چرا پيش از طرح مطالعاتي، وعده‌ تونلي شدن خطوط ريلي به مردم داده شده است؟ پس از سيلاب تيرماه امسال شركت راه‌آهن در اطلاعيه‌اي به همشهري اعلام كرد كه براي رفاه و آسايش مردم اين منطقه احداث پل عابر پياده، اجراي ديوار صوتي و...، حالا و پس از گذشت 3ماه از بازگشايي مدارس، امنيت و رفاه محله نه‌تنها افزايش پيدا نكرده بلكه به‌خاطر عمليات كجدار و مريز خطوط ريلي جديد، به‌شدت كاهش يافته است. سؤال اهالي كه همچنان ذره‌اي اميد براي به زيرزمين رفتن خطوط ريلي دارند اين است كه آيا اين وعده‌ها هم مانند وعده‌هاي قبلي به‌دست فراموشي سپرده مي‌شود يا نه؟

کد خبر 316819

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha