مذاکرات اقتصادی با غربی‌ها طی روزهای اخیر به اوج ترافیک خود رسیده است.

از يك طرف اخباري از تفاهم با شركت نفتي ايتاليايي و هموار شدن همكاري مجدد با خودروساز فرانسوي از سوي رسانه‌هاي غربي منتشر شده و از سوي ديگر حضور هيأت‌هاي تجاري از انگليس و آلمان در تهران خبرساز شده است. مديرعامل ايران خودرو اعلام كرده است كه 3شرط ايران براي همكاري با پژو از سوي اين خودروساز فرانسوي پذيرفته شده است.

رئيس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي ايران نيز در ديدار با هيأت تجاري انگليسي از 3شرط براي همكاري با شركت‌هاي اين كشور سخن گفته است تا تمايل زياد اروپايي‌ها براي برقراري ارتباط با اقتصاد ايران با شرط‌گذاري طرف ايراني مواجه شود. محسن جلال‌پور در ديدار با هيأت تجارت انگليسي به دلخوري ايران از برخورد سختگيرانه طرف انگليسي در دوران تحريم اشاره كرد و گفت: اين مسئله به راحتي از ذهن مردم و دولتمردان ايراني پاك نخواهد شد.

شنبه شب وزير مشاور در تجارت انگليس و 12شركت بين‌المللي اين كشور در حوزه‌هاي نفت، ‌انرژي و زيرساخت‌ مهمان اتاق ايران بودند، امروز هم هيأت تجاري آلماني در اتاق تهران حاضر مي‌شوند تا با تجار ايراني به گفت‌وگو بنشينند. رئيس اتاق ايران در جريان ديدار با دومين هيأت تجاري كه پس از توافق هسته‌اي راهي ايران شده است، گفت:

در ذهن بنگاه‌ها و فعالان اقتصادي ايران سابقه خوبي از ارتباط اقتصادي انگليسي‌ها با ايران وجود ندارد كه اين ذهنيت بايد از سوي انگليسي‌ها ترميم شود. محسن جلال‌پور كه اخيرا سفري به فرانسه و ايتاليا داشته است، گفت: شور و اشتياقي كه در شركت‌ها و بنگاه‌هاي فرانسوي و ايتاليايي براي حضور و سرمايه‌گذاري در ايران وجود دارد و در سفر اخير ما مشهود بود در شركت‌هاي انگليسي كمتر وجود دارد كه انگليسي‌ها بايد شرايط خود را بهتر كنند زيرا آلمان، ايتاليا، فرانسه و اسپانيا به‌عنوان رقباي اروپايي انگليس براي حضور در ايران از ديگر كشور‌ها جلوتر هستند.

رئيس اتاق ايران گفت: در سفر اخير به فرانسه شرايط كار در ايران را براي فرانسوي‌ها و اتحاديه‌هاي مهم اقتصادي اين كشور تبيين كردم كه آنها هم پذيرفتند با شرايط ايران كار كنند. جلال‌پور در پاسخ به پرسشي در اين‌باره كه وزير خارجه انگليس حضور هيأت‌هاي انگليسي را به پايبندي ايران به برجام منوط كرده است، گفت: به آنها گفته‌ام كه كسي منتظرشان نمي‌ايستد از اين‌رو قبل از اجرايي‌شدن برجام هيأت‌هاي اقتصادي زيادي به ايران آمدند. به انگليسي‌ها پيشنهاد كردم اگر مي‌خواهند در ايران كار درازمدت انجام دهند بايد شرايط جديد و رقابتي را براي حضور در ايران درنظر بگيرند ضمن اينكه قبل از اجرايي‌شدن برجام بايد حضور خود را در ايران بيمه كنند زيرا بعد از اجراي برجام شايد ميداني براي بررسي به انگليس داده نشود.

  • 3 شرط براي انگليسي‌ها

محسن جلال‌پور در ديدار با هيأت انگليسي، 3شرط براي ترميم ذهنيت ايراني‌ها در مورد اين كشور بيان كرد: در نخستين اقدام انگليسي‌ها بايد در تدوين آيين‌نامه‌هاي رفع تحريم به‌ويژه درباره كالاهاي دوگانه، آسان‌ترين راه را براي كار با ايران تدوين كنند. گام دوم اين است كه قبل از اجراي برجام بايد بانك‌ها و مجموعه‌هاي مرتبط در اين كشور، اقدامات لازم را براي حضور شركت‌هاي انگليسي و سرمايه‌گذاري آنها در ايران آماده كنند تا بتوانند گامي به جلو بردارند.

جلال‌پور گفت: اقدام سوم انگليسي‌ها اين است كه بايد سرمايه‌گذاري‌هاي خود را در ايران درازمدت و به‌صورت كار مشترك انجام دهند و بدانند كه ايران بازار مصرفي كالاهاي هيچ كشوري نخواهد بود اما مي‌توانند از ظرفيت ايران براي حضور در كشورهاي منطقه استفاده كنند.

فرانسيس مود، وزير مشاور در امور تجارت انگلستان نيز بر اين نكته تأكيد كرد كه شركت‌هاي انگليسي در ايران به‌دنبال بازار مصرفي نيستند و همه مشتاقند بدانند در چه زمينه‌اي امكان سرمايه‌گذاري در ايران وجود دارد.

  • تمايل 2شركت نفتي شل و بي‌پي براي سرمايه‌گذاري در ايران

فرانسيس مود، وزير مشاور تجارت انگليس گفت: ما به سرمايه‌گذاري درازمدت در ايران فكر مي‌كنيم و درصورت تمايل دولت ايران، 2شركت نفتي شل و بي‌پي تكنولوژي خود را براي مشاركت درازمدت وارد ايران خواهند كرد. او تأكيد كرد كه حضور ما اين‌بار در ايران متفاوت است. وزير مشاور تجارت انگليس در پاسخ به اينكه 2شركت نفتي بي‌پي و شل چه برنامه‌اي براي سرمايه‌گذاري در حوزه نفتي ايران دارند، گفت:

در سفر قبلي فيليپ هاموند، وزير خارجه انگليس كه در ‌ماه آگوست انجام شد، رئيس تيم شل در خاورميانه و مدير اجرايي اين شركت به ايران آمد، همچنين شركت بي‌پي تاريخچه طولاني همكاري و حضور در ايران را دارد و اين بستگي به تمايل دولت ايران دارد كه نحوه همكاري با اين شركت‌ها را تعيين كند، تا اين شركت‌ها بتوانند تكنولوژي را وارد ايران كرده و سرمايه‌گذاري كنند.

کد خبر 312296

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha