روز هفتم از سال جدید میلادی شاید تا مدت‌ها در خاطر اقتصادگردانان جهان باقی بماند. به همین دلیل است که برخی تحلیلگران بازارهای جهانی به آن لقب پنجشنبه سیاه داده‌اند.

بورس جهان

روزي كه در آن سقوط 7درصديِ بورس در دومين اقتصاد جهان باعث ريزش شاخص در ساير بورس‌هاي جهان شد، براي كشورهاي نفتي هم بديمن بود. در اين روز ركوردهاي جديدي در كاهش قيمت طلاي سياه به ثبت رسيد تا نفت برنت درياي شمال به محدوده 32دلار سقوط كند و بهاي نفت اوپك نيز تا 27دلار در هر بشكه پايين بيايد.

هرچند روز جمعه مقداري از اين كاهش قيمت جبران شد. چيني‌ها مبادلات سهام را براي دومين بار در هفته تعليق كردند اما پس‌لرزه‌هاي آن از شرق به غرب رسيد تا بازار سهام آمريكا و كشورهاي اروپايي، در ريزش شاخص همگام شوند. در اين شرايط اقتصادگردانان به بازار امن پناه بردند تا قيمت طلا پس از مدت‌ها به بالاي يك هزار و 100دلار در هر اونس صعود كند.

روز پنجشنبه نيم ساعت پس از آغاز معاملات در بازار سهام چين، شاخص‌ها به رنگ قرمز درآمد و با سقوط 7درصدي شاخص اين بازار، شرايط اضطراري اعلام و ادامه معاملات متوقف شد. با تعليق مبادلات تجاري در بازارهاي چين براي دومين بار طي يك هفته، شاخص سهام بازارهاي بورس وال‌استريت نيز به‌شدت افت كرد. پس از افت ارزش سهام در بازارهاي آسيا و سپس اروپايي، بازار داوجونز و اس‌اند‌پي ۵۰۰ نيويورك هم ۲.۳درصد افت كرد. مبادله در بورس چين صبح جمعه بار ديگر از سر گرفته شده و در آغاز مبادلات شاخص سهام آنها رشد كرد.

ساير بازارهاي آسيايي هم پس از سقوط چشمگير روز پنجشنبه بهبود يافته‌اند. روز پنجشنبه اما فوتسي‌۱۰۰ لندن، ۲ درصد افت كرد و دكس آلمان ۲.۳ درصد پايين آمد. كك ۴۰ فرانسه هم با ۱.۷ درصد افت مواجه شد. در اين روز و در وال استريت، بانك‌ها بزرگ‌ترين بازندگان بودند به‌طوري كه ارزش سهام 2غول بانكي «سيتي گروپ» و «مورگان استنلي» ۵ درصد سقوط كرد. سهام شركت‌هاي فناوري مثل اپل، آمازون، فيسبوك و گوگل هم بين ۲.۳ تا ۴.۲ درصد افت كرد. شاخص سهام در بازار نزدك نيويورك هم ۳ درصد سقوط كرد. در اين ميان ارزش يورو در مقابل دلار و پوند به‌ترتيب يك و يك و نيم سنت افزايش يافت. تحليلگران مي‌گويند كه هدف چين از تضعيف ارزش يوآن، تقويت صادرات اين كشور است.

  • تحولات بازار نفت

بازار نفت پس از سقوط بورس‌هاي جهان در روز پنجشنبه با كاهش قيمت همراه شد. در اين روز بهاي هر بشكه نفت برنت درياي شمال تا 32دلار و 89سنت پايين آمد تا كمترين قيمت از آوريل 2004تا‌كنون را به ثبت رسانده باشد. روز گذشته اما بخشي از اين كاهش قيمت جبران شد تا بهاي نفت به 34دلار در هر بشكه برسد. به گزارش رويترز، قيمت جهاني نفت از نيمه سال 2014تاكنون 70درصد از ارزش خود را از دست داده است. در اين شرايط براساس آخرين قيمت اعلام شده در وب‌سايت رسمي سازمان اوپك، قيمت سبد نفتي اين سازمان براي نخستين بار از سال ۲۰۰۴ تاكنون به 27دلار و 85سنت سقوط كرد. اين رقم در روز مشابه سال گذشته ۵۱ دلار و ۹۱ سنت بوده است. براساس آخرين گزارش ماهانه اوپك، ميزان توليد اين سازمان در‌ماه نوامبر ۲۳۰ هزار بشكه در روز افزايش يافته و به ميزان ۳۱.۶۹۵ ميليون بشكه نفت رسيده است.

  • صعود طلا

آشفتگي بازارهاي جهاني بورس، نگراني در مورد اقتصاد چين و همچنين تشديد تنش‌هاي ژئوپليتيكي، ويژگي امنيت طلا براي سرمايه‌گذاري را پررنگ كرد و اين عوامل سبب شد تا قيمت طلا پس از 9هفته بار ديگر به بالاي 1100دلار افزايش يابد. روز پنجشنبه بهاي هر اونس طلا تا يكهزار و 109دلار افزايش يافت اما روز گذشته با تعديل اوضاع بازارهاي جهاني، بهاي طلا با 11دلار و 80سنت كاهش به يك هزار و 97دلار رسيد.

  • اوپك در حال افول

شبكه خبري سي.بي.سي نيوز كانادا در تحليلي نوشت: همزمان با تشديد تنش‌ها ميان ايران و عربستان سعودي، شكاف‌ها در داخل اوپك بيشتر شده است. به گزارش ايرنا، اين شبكه خبري اعلام كرد: برخي تحليلگران مي‌گويند اين دشمني‌ها در خاورميانه، مي‌تواند در حقيقت مازاد عرضه نفت در بازارهاي جهاني را تشديد كند؛ مازادي كه عامل اصلي كاهش بيش از 30درصدي قيمت‌هاي نفت در 18‌ماه گذشته بوده است. به نوشته اين رسانه، اوپك به‌عنوان يك كارتل نفتي از زماني كه قيمت‌ها در سال 2014شروع به كاهش كرد، تحت فشار قرار گرفت به‌گونه‌اي كه برخي مي‌گويند اوپك در حال فروپاشي است. «گرگ پرايدي» از تحليلگران گروه اوراسيا گفت: اختلاف‌ها در اوپك نشان مي‌دهد كه منافع كشورهاي عضو در حال فاصله گرفتن از يكديگر است و در اين مقطع مي‌توان گفت، تقريبا محال است اوپك به روزهاي اوج خود برگردد.

کد خبر 320915

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha