پس از ۲۲‌ ماه رکود، انتشار خبرکاهش نرخ سود بانکی وآغازطرح اعطای وام۲۵و ۱۰میلیون تومانی برای خرید خودرو و کالا نیز نتوانست بورس را به تحرک وا دارد.

بورس

پيش از اين 10شوك بزرگ سياسي و اقتصادي بر بدنه بيمار صنعت و بازارسرمايه ازسوي دولت وارد آمده بود اما نتايج همه اين شوك‌ها كمابيش يكسان بوده است.به گزارش همشهري، سرعت اقدامات اقتصادي دولت اين روزها افزايش يافته است. دولت در تلاش است با تصويب قوانين جديد اقتصاد را از ركود خارج كند.

تازه‌ترين اقدام دولت اعطاي وام‌هاي بانكي براي خريد خودرو و كالاهاي داخلي بود كه برخي كارشناسان پيش‌بيني مي‌كردند منجر به رشد ارزش سهام شركت‌هاي بورس شود اما شاخص كل بورس تهران به 2 رويداد كاهش نرخ سود بانكي و پرداخت وام ۲۵ و ۱۰ ميليون توماني خودرو و كالا هم ابراز بي‌تفاوتي كرد و از ۷ شركت خودروساز و لوازم خانگي فقط يك شركت با اقبال بازار مواجه شد.
از ابتداي سال تاكنون رويدادهاي مهمي مانند پايان مذاكرات هسته‌اي، ارائه بسته دوم دولت براي خروج از ركود و روشن شدن چشم‌انداز رفع تحريم‌ها به‌دنبال سفر مقامات و مديران شركت‌هاي خارجي به تهران هم نتوانسته بورس را از خواب بيدار كند.

پيش از اين كارشناسان پيش‌بيني مي‌كردند شاخص كل بورس تهران تحت‌تأثير كاهش نرخ سود بانكي با رشد مواجه شود اما اين رويداد نيز همچون رويداد‌هاي مهم ديگر در 22‌ماه گذشته نتوانست بازار سهام را از خواب بيدار كند.

  • دوشنبه خواب آلود

در مبادلات روز گذشته نيز بي‌تفاوتي بورس و فعالان حقوقي و حقيقي تحولات جديد اقتصادي نمايان بود. در مبادلات ديروز از ميان 54شركت مشمول وام خريد 10ميليون توماني كالا و 5شركت خودروساز مشمول وام 25ميليون توماني خريد خودرو، فقط سهام شركت كوچك و 36ميليارد توماني آبسال با اقبال بازار و رشد مناسب قيمت و تشكيل صف خريد اندك در آخر وقت بازار مواجه شد و 6شركت ديگر نظاره گر بي‌ميلي سهامداران بودند.

شركت‌هاي ايران خودرو، سايپا و گروه بهمن ازجمله شركت‌هاي خودروسازي هستند كه در طرح اعطاي تسهيلات خودرو به ميزان 80درصد از قيمت فروش آن تا سقف 25ميليون تومان مشاركت كرده‌اند و فهرست نمايندگي‌هاي مجاز خود را به متقاضيان براي دريافت اين وام ارائه كرده‌اند. انتظار مي‌رفت اين موضوع بر روند قيمتي سهام اين شركت‌ها اثر مثبت داشته باشد اما در مبادلات روز دوشنبه حجم معاملات اين شركت‌ها با رشد مواجه نشد.

همين وضعيت را در روند قيمتي سهام شركت‌هاي توليد‌كننده لوازم خانگي و نساجي همچون پارس‌خزر، آبسال و نساجي بروجرد كه كالاهاي توليدي آنها در فهرست طرح خريد كالاهاي ايراني وجود دارد، شاهد بوديم و روند معاملات آنها از لحاظ رشد قيمتي و حجم معاملات جالب توجه نبودكه البته اين موضوع درخصوص سهام شركت آبسال متفاوت بود و سهام اين شركت درمعاملات ديروز پس از معامله بيش از يك ميليون سهم با صف حدود 600هزار سهمي تقاضا براي خريد سهام مواجه شد.

  • ركود صنعت كارگزاري

تداوم روند نزولي بورس تهران در ماه‌هاي اخير علاوه بر زيان سهامداران، مشكلات جدي را براي صنعت كارگزاري بورس ايجاد و آنها را با خطر ورشكستگي مواجه كرده است. در گزارشي كه اخيرا در يكي از نشست‌هاي كانون كارگزاران بورس ارائه شده، آمده است: «در بررسي صورت‌هاي مالي، سود خالص شركت‌هاي كارگزاري 34درصد كاهش داشته است.حاشيه سود خالص و حاشيه سود عملياتي شركت‌هاي كارگزاري نيز در پايين‌ترين ارقام خود از سال 1390تا‌كنون قرار دارند و تعداد شركت‌هاي زيانده نيز از 4شركت در سال 1392به 10شركت در سال 1393رسيده است.»

نمودار

کد خبر 313252

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha