دوشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۰
۰ نفر

شاید بتوان راز بخشی از عصبانیت این روزهای ترکیه از ایران را در مذاکرات عالی تجاری دانست که راه را برای صادرات کالا و مواد غذایی ایران به روسیه هموار می‌کند.

شرایط سیاسی و اقتصادی جدید در منطقه معادلات تجاری را تغییر داده است.

روز گذشته محسن جلال‌پور، رئيس اتاق بازرگاني ايران در نشست اين اتاق خبر داد: بنا بر درخواست وزير جهادكشاورزي از رئيس‌جمهور، آقاي روحاني با آقاي پوتين گفت‌وگويي درباره توسعه و تسهيل صادرات مواد غذايي ايران به روسيه داشته است تا اين كشور در واردات كالاهاي كشاورزي و مواد غذايي ايران تجديد نظر كند.

محسن جلال‌پور همچنين در گفت‌وگو با خبرگزاري تسنيم با تأييد اين خبر اظهار كرد: بخش بازرگاني كشور، هيچ ترديدي از فراهم بودن شرايط ورود به بازار روسيه ندارد، زيرا 30درصد صادرات تركيه به روسيه قطع شده است. وي افزود: اين صادرات عمدتاً مواد غذايي ازجمله ميوه و محصولات گلخانه‌اي بوده و اين بازار در حالي ‌روي تركيه بسته شده است كه در آينده نزديك نيز باز نمي‌شود.

جلال‌پور اين خبر را در شرايطي اعلام كرده كه اخيرا رسانه‌هاي تركيه از جايگزين شدن مواد غذايي ايراني در بازار روسيه به جاي مواد غذايي تركيه‌اي ابراز نگراني كرده‌اند. اخيرا روابط اقتصادي روسيه و تركيه به‌خاطر تنش‌هاي منطقه‌اي و سرنگوني هواپيماي روسي توسط تركيه تيره شده است.

روسيه تحريم‌هاي سنگيني را عليه تركيه برقرار كرده و ازجمله واردات مواد غذايي از تركيه را ممنوع كرده است. حالا انتظار مي‌رود ايران بخشي از خلأ ممنوعيت واردات كالا و مواد غذايي تركيه به روسيه را پر كند. تركيه سالانه در حدود ۱٫۶ميليارد دلار محصولات كشاورزي به روسيه صادر مي‌كند كه در حدود ۸۰۰ ميليون دلار آن را انواع ميوه و ۶۰۰ ميليون دلار آن را انواع صيفي‌جات و سبزيجات(عمدتا گوجه و خيار) تشكيل مي‌دهند. جلال‌پور با اشاره به اين فرصت اعلام كرد: البته هنوز صادرات مواد غذايي ايران به روسيه با محدوديت همراه است. در گذشته نيز چنين بازارهايي براي ما، مانند زمان تجزيه شوروي و نزاع روسيه و غرب بر سر اوكراين فراهم شد اما نتوانستيم از اين شرايط استفاده كنيم.

وي خاطرنشان كرد: روابط اقتصادي و تجاري ايران با ساير كشورها براساس شرايط روز تعيين نمي‌شود، به‌طوري‌كه بعد از يك دهه ارتباط تجاري با روسيه هنوز ورود مواد غذايي ما به اين كشور با محدوديت‌هايي همراه است. جلال‌پور افزود: اين كشور سختگيري‌هايي در استاندارد‌ها و تعرفه‌هاي مواد غذايي وارداتي از ايران دارد به‌طوري كه اخيراً متوجه شده‌ايم كه گمرك روسيه در‌حالي از واردات ما 17تا 18درصد و از هركانتينر محصول كشاورزي 7هزار و 500دلار تعرفه مي‌گيرد كه از تركيه نمي‌گرفته است و در حال حاضر از برخي كشورهاي همسايه خود نمي‌گيرد. اين مقام مسئول گفت: دولت بايد اين مسائل را حل كند و بخش خصوصي ما نيز بپذيرد كه در اين مواقع بايد پاشنه كفش خود را كشيده و به اين كشور برود، زيرا از نشستن چيزي نصيب ما نمي‌شود.

  • بررسي مشكلات در جلسه اتاق تهران

اسدالله عسگراولادي عضو هيأت نمايندگان اتاق تهران كه در نشست ديروز اتاق ايران حضور داشت در گفت‌وگو با وب سايت خبري اتاق بازرگاني گفت: ما در تجارت با روس‌ها چند مشكل داريم كه در جلسه‌اي كه قرار است در اتاق تهران برگزار كنيم اين مشكلات و موانع را بررسي خواهيم كرد و اميدواريم بتوانيم براي آن راه‌حلي پيدا كنيم. ازجمله اين مشكلات، موانع بانكي و حمل‌ونقل است.

رئيس اتاق مشترك ايران و روسيه با اشاره به اينكه مي‌توانيم در تأمين بخش زيادي از نياز روس‌ها جايگزين خوبي براي ترك‌ها باشيم، گفت: تنش‌هاي پيش آمده بين روسيه و تركيه براي ما يك فرصت است اما پيش از اين هم ما جايگاه خوبي در روسيه از نظر صادراتي داشتيم.

محصولات لبني، صيفي‌جات، سبزيجات، سنگ آهن و محصولات پتروشيمي ازجمله كالاهاي ايراني است كه در روسيه بازار مناسبي دارد. عسگراولادي ادامه داد: يك مشكل كه در تجارت با روس داريم اين است كه آنها در معاملات از روبل استفاده مي‌كنند و اين ارز هم هميشه در نوسان است كه بايد پشتوانه آن براي ضرر كمتر صادركنندگان ما در كشور ايجاد شود. نكته ديگر اين است كه روس‌ها عضو سازمان تجارت جهاني هستند و ما نيستيم.

اين باعث شده كه تعرفه‌هاي آنها براي واردات كالاي ايراني زياد باشد. البته در سفر اخير رئيس‌جمهور اين كشور به ايران، وعده‌هايي براي كاهش اين تعرفه‌ها داده شده است. عضو هيأت نمايندگان اتاق تهران گفت: تجار ايراني كالايشان را براي صادرات به روسيه به كشورهايي مثل آذربايجان كه تعرفه واردات از آنها براي روس‌ها صفر است مي‌برند و از آنجا صادر مي‌كنند. اميدواريم در جلسه‌اي كه در پيش داريم بتوانيم موانع تجارت با روسيه ازجمله تعرفه‌ها را بررسي و حل و فصل كنيم تا تجار ايراني راحت‌تر با روس‌ها معامله كنند.

کد خبر 317958

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha