دوشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۶:۵۲
۰ نفر

گروه ادب و هنر: آغاز هفته بعد یعنی هفدهم شهریور ماه، پایان نخستین مرحله از دستیابی به 3 میلیون تومان کمک هزینه اجرای نمایش‌های بخش صحنه ای پنجمین جشنواره تئاتر رضوی است.

شنبه پس از 13 روز از پایان مهلت ارسال متن برای این بخش، نتایج بازخوانی متون اعلام می شود و متن‌های راه یافته به مرحله بعد، این شانس را خواهند داشت تا از 25 مهر، یک بار دیگر در جدال با رقبا، مرحله بازبینی را نیز پشت سر بگذارند و پس از آن، حد اکثر 3 میلیون تومان برای آماده کردن اجرایشان برای یک ماه بعد، یعنی 20 تا 25 آبان، دریافت کنند.

پنجمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی 20 تا 25 آبان در 3 بخش صحنه‌ای، متون نمایشی و مجالس تعزیه و آیین‌های نمایشی در بجنورد و تهران برگزار می‌شود.

در جشنواره امسال، نمایش‌های بخش صحنه‌ای و تولید متون نمایشی در صورت پذیرش به ترتیب 3 و 2 میلیون تومان کمک هزینه خواهند گرفت. رقمی که ناگفته پیداست برای آماده سازی یک نمایش صحنه ای تا چه میزان اندک است.

در بخش تولید متون نمایشی، قرار است ستاد برگزاری جشنواره آثار منتخب را چاپ کند و به هر کدام 2 میلیون تومان بدهد. رقمی که شاید در مقایسه با یک کار گروهی دشوار که به صورت اجرای صحنه ای به نمایش درمی آید، چندان هم کم نباشد.

آثار منتخب این بخش اول مهر ماه معرفی می‌شوند و علاوه بر کمک‌هزینه‌ یادشده، در اولویت اجرا برای جشنواره‌های بعدی هم قرار می‌گیرند.

اما مهلت فرستادن کار برای بخش مجالس تعزیه و آیین‌های نمایشی تا اول مهر باقی است و نتایج بررسی آثار این بخش هم 25 مهر ماه اعلام می‌شود. برای کارهای پذیرفته شده این بخش هم تا سقف 15 میلیون ریال کمک هزینه درنظر گرفته شده است.

با این وصف به نظر می رسد مسئولان برگزاری جشنواره رضوی که پس از 4 دوره، تا حدود زیادی توانسته  جای خود را در بین مخاطبان تئاتر باز کند، بیش از هر چیز به متون تولیدی در این حوزه توجه داشته‌اند.

این توجه احتمالا در کوتاه مدت اثرات مطلوبی به بار نمی‌آورد، اما بدون شک می تواند اقدام مناسبی باشد تا در دوره‌های بعد، با اتکا به متن‌های کیفی، آثار بهتری اجرا شوند، به ویژه آن که به اعتقاد بسیاری، نبود متن‌های مناسب در آثار مذهبی، یکی از نقطه‌های ضعف اساسی در نمایش مذهبی است.

علاوه بر آن، در جشنواره رضوی، زندگی، اندیشه‌ و مضامین مرتبط با امام رضا (ع) به عنوان موضوع آثار اعلام شده است. بنابراین، مسئولان می توانند با تکیه بر متن، به شکلی هدفمند، جشنواره را هدایت کنند.

این هدایت، یکشنبه هفته جاری، با حکم معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به 7 تن از چهره‌های فعال تئاتر مذهبی که مسئولیت‌های کنونی تئاتر کشور را نیز برعهده دارند واگذار شد.

این 7 نفر که اعضای شورای سیاستگذاری پنجمین جشنواره تئاتر رضوی نامیده می شوند، عبارتند از: حسین پارسایی، رئیس مرکز هنرهای نمایشی، محمد خزاعی، دبیر پنجمین جشنواره تئاتر رضوی، مجید سرسنگی، قائم مقام سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و دبیر جشنواره تئاتر فجر، حسین نیرومند، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سعید کشن فلاح، رئیس مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری و حسین مسافرآستانه، مدیر عامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس و محمدرضا سوقندی، مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان شمالی.

به این ترتیب، محمد حسین ایمانی خوشخو با این حکم، عملا همه مسئولان تئاتری کشور را در کنار مسئول استانی این جشنواره قرار داده است تا همه توان خود را به کار گیرد.

حاصل، حالا بدون شک به چشم نخواهد آمد، چرا که این تنها آغاز حرکت تئاتر کشور برای لمس ضریح رضوی است و برای رسیدن به آن، راه بسیار است.

کد خبر 30525

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز