جمعه ۲ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۷:۳۹
۰ نفر

گروه ادب و هنر: در سومین روز از سیزدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی ـ سنتی، با حضور نمایش‌هایی از ایتالیا و چین، 7نمایش صحنه‌ای، 2 نمایش میدانی، 2 مجلس شبیه‌خوانی و 7 نمایش قهوه‌خانه‌ای اجرا می‌شوند.

نام کارگردان نمایش چین، مثل بیشتر آثار خارجی حاضر در جشنواره‌های ایرانی، هیچ شباهتی به نام‌های چینی ندارد؛ غفار پورآذر روز شنبه سوم شهریور با یک نمایش 120 دقیقه ای با نام شاه میمون، در تالار اصلی تئاترشهر، نماینده کشور چین است.

اما کارگردان نمایش ایتالیا نام مناسب تری دارد: کارلو بوزو با نمایش «در ونیز بمیر» که آن هم قرار است امروز ساعت 17، 120 دقیقه در تالار هنر سرگرممان کند.

به جز این آثار، تالارهای چهارسو، سایه، کارگاه نمایش، تماشاخانه مهر حوزه هنری و خانه نمایش اداره تئاتر نیز از ساعت 16 امروز میزبان نمایش‌هایی از افشین‌هاشمی، علی‌اصغر راسخ‌راد، رضا بهشتی از استان اردبیل، احمدرضا قربانی از استان بوشهر و محمد صمدیان از شهر اراک خواهند بود و علاوه بر همه این‌ها، در محوطه تئاتر شهر نمایش‌های میدانی و مجالس شبیه خوانی اجرا می شود که معمولا با استقبال خوبی نیز رو به روست.

اما شاید جذاب ترین بخش ماجرای روز شنبه در کافه تریای تئاتر شهر اتفاق بیفتد.

در بخش نمایش‌های قهوه‌خانه‌ای نقالی «رستم وسهراب» به کارگردانی فاطمه حبیبی‌زاد ساعت 15، خیمه‌شب بازی «عروسی فرخ خان پسر سلیم» به کارگردانی رضا خمسه‌ای ساعت 30/15، پرده خوانی «فتاح» توسط مرشد میرزاعلی ساعت 16، نقالی «رستم وسهراب» توسط مهدی فقیه ساعت 30/16، «طومار خوانی ابومسلم خوانی» توسط داوود فتحعلی بیگی ساعت 17، نقل موسیقیایی «گزیده‌هایی از شاهنامه» توسط محمد باجناوند ساعت 30/17 و «ترنابازی» با حضور پژمان کاشفی ساعت 18 در کافه‌تریای تئاترشهر اجرا می‌شود.

ترنا بازی مدیران

حالا دیگر کافه تریای تئاتر شهر، کافه تریا نیست، بلکه به قهوه‌خانه‌ای سنتی با فضایی زیبا تبدیل شده است که در آن تماشاگران شاهد اجرای انواع نمایش‌ها و آئین‌های قهوه‌خانه‌ای هستند و در فضایی سنتی مورد پذیرایی نیز قرار می‌گیرند.

در این بین، اجرای ترنابازی به کارگردانی پژمان کاشفی یکی از جذابترین بخش‌های این برنامه‌هاست که در آن یکی از بازی‌های قهوه خانه ای برای مخاطبین اجرا می شود.

این بازی از زمان قاجار رسم بوده و تنها به نیت خیر هر سال در ماه مبارک رمضان در برخی اوقات مخفیانه و سایر وقت‌ها در ملاء‌عام برگزار می شده و در آن کارهای خیری از قبیل گلریزان، مساعدت به افرادی که از نظر مالی با مشکل رو به رو شده‌اند و جمع آوری جهیزیه برای دختران در شرف ازدواج انجام می شده است.

ترنابازی از کارگزار که گرداننده بازی است، یک وزیر (وقتی جمعیت زیاد باشد تا 2 وزیر هم به کار گرفته می شود) و حاکم که توسط کارگزار از بزرگانی حاضر در جمعیت این بازی پیش کشیده می شود، بالادست و پائین دست حاکم و خود ترنا که از پارچه کنفی با فتیله‌ای که در سرش بافته شده و حدود دو متر طول دارد، تشکیل شده است.

در نخستین روز برگزاری ترنابازی، حسین پارسایی، مدیر کل هنرهای نمایشی، دکتر محمدعلی خبری، عضو شورای نظارت اداره کل هنرهای نمایشی و خسرو نشان، مدیریت سابق اداره کل هنرهای نمایشی و مهرداد رایانی مخصوص، مدیر تئاتر شهر در مراسم حضور داشتند.

جالب این که کارگزار بازی در نوبت‌های مختلف پارسایی و خبری را به عنوان حاکم در بازی پیش خواند و در قسمتی برای مسئول شورای نظارت جرم و جریمه برید و دکتر خبری موظف شد در مقابل جمع با ضرب زورخانه میل بزند. این عمل باعث هیجان جمع و حتی خود پارسایی شد و مورد استقبال قرار گرفت.

جان بخشی به لاله زار

ظاهرا در سیزدهمین جشنواره تئاتر آیینی سنتی که با یک دوره وقفه یعنی بعد از 4 سال اجرا می شود، جبران 4 سال غیبت نیز پیش بینی شده است و مسئولان طوری کار را پیش می برند که می توان حدس زد 4 سال وقفه دیگر نیز در انتظار است!

جشنواره امسال، علاوه بر همه ویژگی‌های مثبت، مثل برگزاری سمینار 3 روزه پیش از آغاز اجراها، بین المللی شدن و... کمر همت بسته است که به تالارهای فراموش شده   نیز خیر برساند. محمدحسین ناصربخت، دبیر امسال در این باره می گوید: طی توافقاتی که میان شورای سیاست‌گذاری و ستاد برگزاری جشنواره انجام شده است، مقرر شد به منظور رونق هر چه بیشتر تئاترهای لاله‌زار، تعدادی از نمایش‌های شرکت کننده در جشنواره بلافاصله بعد از برگزاری جشنواره در تئاترهای لاله زار به ویژه تئاتر پارس که در حال حاضر وضعیت مساعدتری دارد، به صحنه بروند.

علاوه بر این، مراسم افتتاحیه جشنواره سیزدهم هم صبح 5شنبه در تالار نصر برگزار شد. تالاری که این روزها به شدت مورد توجه رسانه‌هاست.

در این مراسم، عزت الله انتظامی گفت: قرار بود درگذشته خیابان لاله زار تغییر کاربری  داده شود و سالن‌های تئاتر آن فعال شوند، چرا که لاله زار مشتری خود را دارد. 

سیزدهمین جشنواره تئاتر آیینی سنتی تا 6 شهریور برقرار است.

کد خبر 29767

پر بیننده‌ترین اخبار هنر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز