سه‌شنبه ۱۳ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۸:۱۸
۰ نفر

گروه ادب و هنر: دوازدهمین جشنواره‌ سراسری تئاتر دفاع مقدس چهارشنبه 14 شهریور با پیام محمود احمدی نژاد در مزار شهدای دفاع مقدس سنندج آغاز می‌شود.

رئیس جمهوری در این پیام که یک روز زودتر منتشر شد، می‌نویسد: «رجای واثق دارم که به یمن عنایت و الطاف معنوی و برکات خداوندی و تلاش هنرمندان متعهد این عرصه، تئاتر ایران در جایگاه حقیقی خود تبیین و تعریف خواهد شد تا جلوه‌های بالنده‌ای از این معارف ایمانی را به جهانیان معرفی نماید و چه خوب است که هنر نمایش، پیام خویش را در الگویی به مخاطب خود انتقال دهد که در سیر روح و روان از صافی حقیقت زلال معرفت و چشمه‌سار محبت و انسانیت عبور کرده باشد.»

احمدی نژاد در بخش دیگری از پیام خود از اصحاب تئاتر خواسته است جان تازه‌ای به تئاتر ایران ارزانی دارند: «هنر نمایش باید بیانگر بهترین و زیباترین تعاریف و تعابیر در راستای کمال و حقیقت‌جویی و شایستگی انسان باشد. بر اصحاب و اولیای تئاتر است که با رویکردی جدی و ارزشی و بهره‌گیری از فرهنگ اسلام ناب محمدی (ص) و با تکیه بر فضایل انسانی و بر دایره اخلاق‌گرایی، جان تازه‌ای را به صحنه تئاتر ایران ارزانی دارند.»

رئیس جمهوری ادامه می‌دهد: «چه خوب است هنر نمایش پیام خویش را در الگویی به مخاطب خود انتقال دهد که در سیر روح و روان از صافی حقیقت زلال معرفت و چشمه‌سار محبت و انسانیت عبور کرده باشد. »

پیام رئیس جمهوری با تقدیر از «تلاش و اهتمام مسئولان و هنرمندان متعهد در این مسیر» پایان می یابد.

اما اگر جشنواره تئاتر دفاع مقدس را نماینده و نمونه تلاش مسئولان و هنرمندان این عرصه بدانیم، در این تلاش نیز مثل جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی و برخی جشنواره‌ها و دوسالانه‌های دیگر در حوزه‌هایی چون موسیقی، نقاشی، گرافیک و... وقفه‌ای 2 ساله اتفاق افتاده است.

دوره یازدهم 2 سال پیش با مدیریت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس برگزار شد و پس از آن کار متوقف شد.

پیش از آن در 10 دوره نخست، این مسئولیت برعهده انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس به مدیر عاملی حسین مسافرآستانه قرار داشت. حالا با راه اندازی مجدد جشنواره، این نگرانی وجود دارد که زحمات گذشته کمرنگ شده و بخش مهمی‌از کار از ابتدا آغاز شود.

مسافر آستانه در این باره می‌گوید: وقفه در برگزاری جشنواره تئاتر دفاع مقدس و شروع مجدد آن، سیر عقبگردی ایجاد کرده و باعث شده دوباره راه ‏پیموده را طی کنیم. این به لحاظ فرهنگی باعث ضرر جبران ناپذیر  شده که امیدوارم تکرار نشود.

اما معاون هنری بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، علت این وقفه را انجام برخی تغییرات و تجدید قوا می‌داند. محمداحسان حسنی در نشست خبری جشنواره امسال حتی وعده داد که در جشنواره امسال، وعده‌های گذشته را نیز به مرحله اجرا برساند.

به گفته حسنی، «تغییرات زیادی در جشنواره امسال داده شده که هم به لحاظ کمی‌و هم کیفی بوده است.»یکی از این تغییرات، در تعریف آثار جنگی بوده است: «یکی از بحث‌ها استفاده از آثار ضد جنگ است. جنگ ما تدافعی بوده است و مهم ترین ویژگی مردمی‌بودن دفاع، مقدس بودن آن است. جنگ ما برای کشورگشایی نبوده بلکه جنبه دفاع داشته پس نمی‌توان از نمایش‌های ضدجنگ و دلسرد کننده استفاده کرد.»

با این وصف می‌توان انتظار داشت در جشنواره امسال، تغییرات کیفی بیش از تغییرات کمی‌باشد، اما تعداد نمایش‌ها نیز قابل توجهند: 40 نمایش صحنه‌ای و 22 نمایش خیابانی.

دبیر جشنواره می‌گوید: به دلیل محدودیت زمان و سنگینی کار قرار شد بخش عروسکی جشنواره اردیبهشت سال 87 در اصفهان برگزار شود.

سعید کشن‌فلاح درباره قطع همکاری انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس با جشنواره نیز می‌گوید: مسافرآستانه از اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره است اما با تشخیص خودشان حمایت مالی و رسمی‌نداشتند و قرار شده بود برنامه نمایشنامه‌خوانی در جشنواره با حضور نمایشنامه‌های برتر انجمن تئاتر انقلاب داشته باشیم که به دلیل محدودیت کار صورت نگرفت.

با این حال، مسافر آستانه یکی از 5 چهره‌ای است که در جشنواره امسال تقدیر خواهد شد. جمشید خانیان، علیرضا حنیفی، بهزاد بهزادپور و حسین پارسایی 4 چهره دیگر مراسم تقدیر امسال هستند.

کد خبر 30633

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز