یکشنبه ۴ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۷:۰۹
۰ نفر

گروه ادب و هنر: یک هفته پس از پایان سیزدهمین جشنواره تئاتر آیینی سنتی که پس از 4 سال وقفه به گونه ای کم و بیش موفق برگزار شد، دوازدهمین جشنواره‌ سراسری تئاتر دفاع مقدس نیز پس از 2 سال تاخیر، چهاردهم شهریور کار خود را آغاز خواهد کرد

در این جشنواره 40 اثر در بخش صحنه‌ای و 22 نمایش در بخش خیابانی اجرا می‌شوند که نمایش‌های بخش صحنه‌ای توسط شورایی مرکب از ناصر آقایی، جهانگیر الماسی، محمود عزیزی، فریندخت زاهدی و محمد علی خبری داوری می‌شوند و ارزیابی آثار بخش خیابانی نیز برعهده محمود فرهنگ، حسین راضی و حسینعلی شوندی انجام خواهد شد.

اما جالب ترین قسمت جشنواره امسال، تجلیل از حسین پارسایی همراه با 4 چهره دیگر شامل حسین مسافر آستانه، جمشید خانیان، علی رضا حنیفی و بهزاد بهزادپور است. این خبر را سعید کشن فلاح، دبیر جشنواره در نشست خبری روز گذشته اعلام کرد. نشستی که یکی از اعضایش، حسین پارسایی، رییس مرکز هنرهای تجسمی بود.

هرچند که شاید در جشنواره امسال تجلیل از مسئولان حوزه هنری توجیه بیشتری داشت. پارسایی گفت: حوزه هنری سهم بسزایی در حمایت از این دوره جشنواره داشته است به گونه‌ای که به دلیل تعمیرات و بازسازی سالن‌های تئاترشهر، قرار است اجراهای عمومی آثار بخش ویژه در سالن‌های حوزه هنری انجام شود.

بخش ویژه آن طور که دبیر گفت، برای متنوع کردن جشنواره خلق شده است، اما ظاهرا هدف اصلی از آن، گرم تر کردن جشنواره ای است که مثل جشنواره آیینی سنتی، به علت وقفه 2 ساله، انتظار زیادی از آن می رود.

در این بخش 8 نمایش به کارگردانی مسعود دلخواه، فرشاد منظومی نیا، محسن حسینی، حسین فرخی، چیستا یثربی، رضا صابری، سعید تشکری و علی رضا ارجویی به اجرا در می‌آیند و با حمایت ویژه حوزه هنری، اجرای عمومی خواهند شد.

اما معاون هنری بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، یعنی متولی برگزاری جشنواره امسال، وقفه ایجاد شده را دست کم به طور غیرمستقیم توجیه می کند: «در این جشنواره قصد نداشتیم تلاش دوستان‌مان را در دوره‌ها پیش، تخریب کنیم بلکه با توجه به ارزیابی دوره‌های گذشته تغییراتی را که وعده داده شده بود ایجاد و تلاش کردیم آجری را به این ساختمان باشکوه اضافه کنیم. »

توضیح محمداحسان حسنی معطوف به زمانی است که انجمن تئاتر دفاع مقدس، به دبیری حسین مسافر آستانه متولی برگزاری جشنواره بود. این انجمن 10 دوره اول جشنواره را به شکل قابل دفاعی برگزار کرد و سپس کار به بنیاد واگذار شد.

بنیاد دوره یازدهم را سال 83 برگزار کرد و پس از آن ظاهرا همین تغییرات بوده است که منجر به تعطیلی 2ساله این جشنواره شد. هرچند که پیش از آن هم این بنیاد بود که در پشت پرده ماجرا، کار برگزاری جشنواره را هدایت می کرد.

حالا تغییرات مورد نظر حسنی انجام گرفته و علاوه بر آن به نظر می رسد تدارکات دیگری نیز برای جبران 2 سال گذشته برنامه ریزی شده است: «همزمان با اختتامیه جشنواره تئاتر دفاع مقدس، فراخوان اولین مسابقه نمایشنامه‌نویسی با جایزه 10 میلیون تومانی را اعلام می‌کنیم و با صحبت‌هایی که با شهرداری کردیم، قرار شده تا یک سالن نمایش برای اجرای نمایش‌های دفاع مقدس اختصاص داده شود. همچنین نمایش‌های این جشنواره در تالارهای نمایش حوزه هنری استان‌ها از جمله سیستان و بلوچستان، خراسان و تهران اجرا شود.»

با این وصف، جشنواره امسال، به طور کامل بر شهرستان متمرکز خواهد بود، چرا که مراسم افتتاحیه با حضور هنرمندان بر مزار شهدای دفاع مقدس در استان کردستان و با ادای احترام و تجدید میثاق با آنان برگزار می‌شود.

ضمن این که اختتامیه نیز بعد از بازدید هنرمندان از منطقه عملیاتی مریوان در قالب سفر راهیان نور، در سالن فجر سنندج برگزار می‌شود.

علاوه بر این، طبق اعلام دبیر نمایش‌های بخش صحنه‌ای در 7 سالن سنندج و آثار بخش خیابانی در 4 نقطه پر رفت و آمد این شهر اجرا خواهند شد. اما بخش عروسکی، اردیبهشت سال آینده به صورت مجزا در اصفهان برگزار خواهد شد.

دوازدهمین جشنواره تئاتردفاع مقدس 14 تا 20 شهریور با بودجه 400 میلیون تومان برگزار می شود.

کد خبر 29950

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز