دوشنبه ۲۵ تیر ۱۳۸۶ - ۱۶:۲۴
۰ نفر

گروه بورس: شرکت بورس اوراق بهادار درباره تغییرات جدیدی که در نمایش شاخص‌های بورس ایجاد شده توضیح داد.

این شرکت از روز شنبه هفته جاری شاخص سود نقدی و قیمت را به‌جای شاخص قیمت که پیش از این به «شاخص کل» معروف بود، به عنوان شاخص اصلی بورس تهران معرفی کرده است.

علی‌رحمانی مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار درباره تغییراتی که در نحوه ارایه و نمایش شاخص‌ها به‌وجود آمده است ،گفت: نمایش شاخص‌ سود نقدی و قیمت جنبه موقتی دارد و هدف ما محاسبه شاخص بر اساس سهام شناور آزاد (Free Flioat) شرکت‌هاست.

وی افزود: در واقع این شاخص، شاخص جدیدی نیست و تنها به‌جای شاخص قیمت (شاخص کل) شاخص سود نقدی و قیمت که شاخص کامل‌تری است نمایش داده شده است، اما هدف اصلی ما این است که شاخص جدیدی را که بر اساس سهام شناور شرکت‌ها محاسبه می‌شود به عنوان شاخص جدید بورس مطرح کنیم.

رحمانی در پاسخ به این پرسش که شاخص جدید بورس از چه زمانی برای عموم نمایش داده خواهد شد ،گفت: این شاخص هم‌اکنون به صورت آزمایشی در شرکت بورس محاسبه می‌شود، اما تلاش ما این است که تا اواسط مردادماه سال جاری شاخص جدید بورس تهران را معرفی کنیم.

مدیرعامل شرکت بورس در تشریح ویژگی‌های شاخص سود نقدی و قیمت یا همان شاخص بازده بازار گفت: شاخص سود نقدی و قیمت که اکنون به عنوان شاخص بورس نمایش داده می‌شود شاخص کامل‌تری است که سود حاصل از افزایش قیمت سهام و بازده ‌نقدی بازار را نشان می‌دهد.

وی تاکید کرد: این شاخص در واقع بیانگر بازده کل بورس است؛ یعنی بر اساس تغییرات این شاخص می‌توان بازده کل بورس را اندازه‌گیری کرد، در حالی ‌که شاخص کل (قیمت) تنها بیانگر نوسانات قیمت سهام است.

به گفته رحمانی شاخص سود نقدی و قیمت ابعاد بیشتر و واقعی‌تری از بازار  را نشان می‌دهد.

وی تصریح کرد: تغییرات شاخص قیمت شامل و دربرگیرنده تقسیم سود نقدی، افزایش سرمایه‌های شرکت‌ها و مسایل محیطی بورس است.

مدیرعامل شرکت بورس خاطرنشان کرد: هر شاخصی کاربرد خاص خود را دارد و از طریق هر شاخصی می‌توان به انداز‌ه‌گیری‌های مورد نظر در بورس پرداخت. به‌طور مثال هم‌اکنون شاخص صنعت روند فعالیت شرکت‌های تولیدی را در بورس تهران نشان می‌دهد.

رحمانی افزود: اما هدف‌گذاری اصلی بورس این است که شاخص جدیدی را که بر اساس سهام شناور آزاد شرکت‌ها محاسبه می‌شود تا اواسط مردادماه در بورس معرفی کند.

وی تاکید کرد: بر همین اساس تنها آن میزان از سهام شرکت‌ها که در بورس معامله می‌شود در شاخص بورس محاسبه خواهند شد.

کد خبر 26703

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز