همشهری آنلاین: معاون شرکت بورس اوراق بهادار تهران از اجرای طرح آزمایشی اصلاح شاخص‌ها از اوایل هفته آینده خبر داد.

علی سنگینیان با بیان اینکه تاکنون تغییراتی در شاخص ها به وجود نیامده است، افزود: تنها شاخص قیمت و بازده نقدی که اطلاعات بهتر و کامل‌تری را در اختیار سهامداران قرارمی‌دهد با شاخص قیمت جابه جا شده است.

به گزارش اطلاع‌رسانی بورس تهران، وی به بروز برخی مشکلات در محاسبه شاخص‌ها اشاره کرد و گفت: هم اکنون مسئولان شرکت بورس در حال اصلاح نحوه محاسبه شاخص‌ها و معرفی چند شاخص جدید (مانند شاخص بخشی و یکسری شاخص‌ها در سطح شرکت‌ها) هستند.

سنگینیان با بیان اینکه طرح آزمایشی اصلاح شاخص‌ها یک ماه به‌طول می‌انجامد، اظهار داشت: اصلاحات شاخص‌ها و شاخص‌های جدید پس از بررسی کامل اصلاحات و سپری شدن دوران آزمایشی منتشر خواهند شد.

وی در مورد دلایل اتخاذ اصلاح شاخص‌ها در بورس گفت: شاخص‌های بورس تهران همانند استانداردهای جهانی به صورت میانگین وزنی محاسبه می شود اما این شیوه با مشکلاتی در نحوه محاسبه شاخص‌ها روبرو است که رعایت نکردن بحث سهام شناور، نمادهای متوقف ، شرکت‌های سرمایه‌گذاری و ... باعث بروز این مشکلات شده است.

معاون شرکت بورس با بیان اینکه بسیاری از کشورها بعد از سال 2000 میلادی اصلاحاتی را در شاخص‌های خود اعمال کردند تا اطلاعات دقیق‌تری به سهامداران ارائه شود، گفت : شرکت بورس نیز اقدام به اصلاح شاخص‌ها کرده است تا اطلاعات کامل‌تری در اختیار سرمایه‌گذاران و سهامداران قرار گیرد.

وی خاطر نشان کرد هماهنگی‌های لازم برای اصلاح شاخص‌ها و معرفی شاخص‌های جدید با سازمان بورس و اوراق بهادار شده است به طوری‌که این اصلاحات از هفته آینده به طور آزمایشی آغاز می‌شود.

کد خبر 26950

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز