چهارشنبه ۲۰ تیر ۱۳۸۶ - ۱۵:۱۱
۰ نفر

گروه بورس: مسئولان وزارت اقتصاد و سازمان خصوصی‌سازی از قطعی شدن عرضه سهام 5 بانک دولتی خبر می‌دهند.

در این میان رئیس هیات  عامل سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد: بر اساس برنامه جدید ، 100 درصد سهام 5 بانک دولتی تجارت، ملت، رفاه، صادرات و پست بانک به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

غلامرضا حیدری کردزنگنه در گفت‌وگو با مهر گفت: بر اساس استفساریه جدید از مقام معظم رهبری، باید 20درصد هر صنعت از جمله بانکداری در اختیار دولت باقی بماند. از آنجا که بانک‌های ملی و سپه و دیگر بانک‌هایی که دولتی باقی می‌مانند نزدیک به 50 درصد بازار صنعت بانکداری را در اختیار دارند، باید 100درصد سهام 5 بانک مشمول واگذاری را به بخش خصوصی واگذار کرد.

او اعلام کرد: پس از بررسی و تصویب موضوع واگذاری 5 بانک ملت، تجارت، صادرات، رفاه و پست بانک در هیئت عالی واگذاری، این مسئله در هیئت دولت مطرح خواهد شد که در صورت تصویب، این 5 بانک مشمول قانون تجارت شده و وارد فاز واگذاری خواهند شد.

سید حمید پورمحمدی معاون وزیر اقتصاد هم ضمن تایید این خبر گفت: بر اساس اعلام هیئت عالی واگذاری شرکت‌های دولتی، 100 درصد سهام 5 بانک دولتی مشمول واگذاری در قالب سیاست‌های اصل 44 قابل واگذاری به بخش خصوصی است.

او افزود: در حالی که تا پیش از این برداشت از سیاست‌های اصل 44 این بود که باید 20 درصد سهام بانک‌های مشمول واگذاری، دولتی باقی بماند، اما اظهارنظر هیئت عالی واگذاری به وزارت اقتصاد، بیانگر آن است که 100 درصد سهام این بانک‌ها قابل واگذاری است.

سید حمید پورمحمدی ادامه داد: ما از سازمان خصوصی‌سازی و هیئت عالی واگذاری استفسار کردیم که آیا باید 20 درصد سهام بانک های مشمول واگذاری نزد دولت باقی بماند و یا خیر؟

وی تصریح کرد: هیئت عالی واگذاری با اتکا به استفساری که از مقام معظم رهبری کرده بودند بیان کردند، الزاما باید 20 درصد صنعت باید در اختیار دولت باقی بماند و نه الزاما 20درصد سهام هر بانک که این، کار ما را به عنوان مجری خصوصی سازی بانک‌ها بسیار سهل‌تر کرد.

وی افزود: در این صورت از آنجا که بانک‌های ملی و سپه و بانک‌های تخصصی که دولتی باقی می‌مانند نزدیک به 50 درصد بازار بانکی را در اختیار دارند، بنابراین بر اساس اظهارنظر سازمان خصوصی‌سازی 100درصد سهام این 5 بانک قابل واگذاری است.

کد خبر 26339

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز