دوشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۲:۴۸
۰ نفر

گروه بورس: معاون مطالعات اقتصادی و توسعه بازار شرکت بورس اوراق بهادار از نمایش شاخص جدید بورس تهران در پاییز امسال و هم زمان با راه‌اندازی نرم‌افزار جدید خبر داد.

علی سنگینیان با اعلام این خبر افزود: همزمان با راه‌اندازی نرم‌افزار جدید معاملاتی شاخص جدید بورس نیز که براساس سهام شناور آزاد شرکت‌ها محاسبه می‌شود به صورت رسمی معرفی و نمایش داده خواهد شد.

وی در پاسخ به این پرسش که نرم‌افزار جدید بورس چه زمانی راه‌اندازی خواهد شد گفت: پیش‌بینی می‌شود نرم‌افزار جدید بورس تا پاییز امسال اجرایی شود ضمن این که براساس مصوبه بورس هرگونه اصلاح شاخص‌ها باید از قبل در شورای بورس به تصویب برسد بنابر این تا آن زمان باید چارچوب‌های اصلاحی در مورد شاخص‌ها نیز در شورای بورس به تصویب برسد.

وی در باره متوقف شدن روند اصلاح شاخص‌ها  که پیش از این آغاز شده بود،گفت: به دلیل این که نرم‌افزار و سامانه معاملاتی کنونی امکان محاسبه همزمان شاخص‌های جدید و قدیم را نداشت در نتیجه روند کار متوقف شد و موکول به راه‌اندازی نرم‌افزار جدید شد که در آن امکان محاسبه همزمان شاخص‌های جدید و قدیم وجود دارد.

سنگینیان در باره تصمیم‌گیری در مورد اصلاح شاخص‌های بورس گفت: براساس نظرات کارشناسی اجماعی از گذشته به وجود آمده بود که شاخص‌های بورس نیاز به اصلاح دارد بنابر این کارهای کارشناسی بیشتری در این زمینه انجام شد و توافق شد تا اصلاح شاخص‌ها در 3 مرحله انجام شود.

معاون مطالعات اقتصادی شرکت بورس تأکید کرد: قرار بود در مرحله اول وزن  شرکت‌های سرمایه‌گذاری و  هلدینگ‌ها در شاخص حذف شود و در مرحله دوم  شزکت هایی که  اثر غیرواقعی در شاخص دارند محاسبه نشوند و در مرحله سوم نیز شاخص‌ها براساس سهام شناور آزاد محاسبه شوند.

وی با بیان این که این نوع محاسبه شاخص‌ها با نحوه محاسبه در بسیاری از بورس‌های بزرگ دنیا نزدیک است تصریح کرد: مرحله اول طرح در سوم مرداد ماه اجرا شده اما در مرحله دوم در بحث فنی و نرم‌افزاری مشکلاتی به وجود آمد.

سنگینیان خاطرنشان کرد: قرار بود وقتی شاخص‌های جدید محاسبه می‌شود شاخص‌های قدیم نیز محاسبه شود تا برای پژوهشگران و محققان مشکلی به وجود نیاید.

او تأکید کرد: متأسفانه نرم‌افزار و سامانه معاملاتی این امکان را نداشت تا همزمان شاخص‌های جدید و قدیم را با همدیگر محاسبه کند بنابر این زمانی که این اتفاق رخ داد قرار شد تا کار متوقف شود چون ما نمی‌خواستیم اطلاعات گذشته از بین برود.

معاون مطالعات اقتصادی شرکت بورس در ادامه افزود: شورای بورس نیز مصوبه‌ای را صادر کرده که براساس آن هرگونه اصلاح شاخص‌ها منوط به ارایه گزارش از طرف ما پیش از اصلاح است. بنابر این برای انجام هرگونه تغییراتی در شاخص‌ها این موضوع ابتدا باید در شورای بورس به تصویب برسد.

وی خاطرنشان کرد: در صورتی که چهارچوب‌های اصلاحی ما تا پاییز امسال در شورای بورس به تصویب برسد و نرم‌افزار جدید نیز تا آن زمان نصب شود شاخص‌های جدید بورس به صورت رسمی از پاییز نمایش داده خواهد شد.

کد خبر 28326

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز