گروه بورس: کارشناسان پیش‌بینی کردند شاخص بورس تهران در سال‌جاری از مرز 20‌ هزار واحد نیز عبور کند

بورس

به گزارش همشهری، شاخص بورس تهران که از ابتدای سال‌جاری تاکنون به‌طور مداوم صعود کرده اکنون در محدوده 16 هزار و 800 واحد است. این شاخص بیانگر شرایط کلی بازار است و نشان می‌دهد روند رشد قیمت سهام شرکت‌ها و همچنین میزان تقسیم سود شرکت‌ها در چه شرایطی است.

در واقع این شاخص که یک معدل کلی از قیمت سهام و همچنین میزان سود تقسیم شده شرکت‌هاست، میزان بازده بازار و نبض بورس تهران را نشان می‌دهد، از این جهت عملکرد این شاخص برای دولتمردان اهمیت دارد؛ چراکه عملکرد شاخص بورس، به‌نوعی عملکرد اقتصادی دولت را به نمایش می‌گذارد.

هرچند نحوه محاسبه شاخص از سال 78 تا‌کنون تغییر کرده اما روند روبه‌رشد شاخص جدید جوروانی مثبتی برای بازار سهام ایجاد کرده و این روز‌ها چشم همه فعالان اقتصادی به بورس تهران دوخته شده است. در همین رابطه، کارشناسان ارشد بازار سرمایه پیش‌بینی کردند شاخص بورس تهران در طول ماه‌های آینده از مرز 20هزار واحد نیز عبور کند.

حسین خزلی خرازی دبیر کل کانون کارگزاران در این‌باره به همشهری گفت: شاخص بورس تهران می‌تواند حتی با شرط هدفمندکردن یارانه‌ها در سال‌جاری به راحتی از مرز20 هزار واحد عبور کند. به گفته وی به غیر از وقوع عوامل خارجی از قبیل تشدید تحریم‌ها و تغییر دیپلماسی، می‌توان گفت شاخص بورس تهران در سال‌جاری به راحتی از مرز 20 هزار واحد عبور خواهد کرد.

وی گفت: موضوع هدفمندکردن یارانه‌ها نیز اگرچه روی سودآوری برخی شرکت‌های بورس تاثیر می‌گذارد اما در مجموع روی کلیت بازار تاثیر چندانی ندارد؛ چرا که با اجرای این طرح، سهام برخی از شرکت‌ها که قیمت تمام‌شده انرژی روی قیمت محصولاتشان تاثیر ندارد، جذاب‌تر می‌شود.

خرازی با بیان اینکه با اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها بسیاری از صنایع در بورس جذاب‌تر می‌شوند، تاکید کرد: شرکت‌های خدماتی از قبیل بانک‌ها، مخابرات، لیزینگ‌ها و شرکت‌های پیمانکاری از آن دسته شرکت‌هایی هستند که افزایش قیمت انرژی منجر به افزایش هزینه تمام شده محصولاتشان نمی‌شود، بر این اساس سهام این شرکت‌ها پس‌از اجرای هدفمندکردن یارانه‌ها با استقبال سهامداران مواجه می‌شوند و تاثیری از این قانون نمی‌گیرند.

وی با ارائه تحلیلی 20 ساله از شرایط بازار سهام در دولت‌های مختلف به صعود شاخص بورس در دولت‌های گذشته اشاره کرد و گفت: سابقه بازار سهام نشان داده، بورس تهران همیشه در 3 سال آخر دولت‌های مختلف به نحو بی‌نظیری صعود کرده؛ به‌طور مثال 3 سال آخر دوره‌های ریاست‌جمهوری هاشمی و خاتمی با صعود‌های شگفت انگیزی مواجه شد. به این ترتیب در شرایطی که عوامل خارجی از قبیل تشدید تحریم‌ها در کشور رخ ندهد، بورس تهران همچنان به روند صعودی خود ادامه خواهد داد.

تحلیل مدیرعامل سابق بورس

در همین رابطه، مدیرعامل سابق بورس تهران نیز پیش‌بینی کرد که با توجه به تغییر نحوه محاسبه شاخص جدید، تا پایان سال آینده این شاخص به‌رقم 20 هزار واحد خواهد رسید. علی رحمانی، مدیرعامل سابق شرکت بورس در گفت‌وگو با موج، رشد شاخص را با توجه به لحاظ‌شدن سود شرکت‌ها کاملا معقول دانست.

وی با پیش‌بینی رشد شاخص تا رقم 20 هزار واحد تا پایان سال آینده، بر ماهیت افزایشی شاخص تاکید کرد. رحمانی با اشاره به محاسبه شاخص‌های مختلف در بورس‌های دنیا، تصریح کرد: محدودیت موجود در سیستم جدید معاملاتی مانع از انتشار شاخص‌های مختلف شده است.

وی ادامه داد: در صورت لحاظ شدن اثر تقسیم سود در شاخص، باید به شاخص قبلی بورس یعنی شاخص قیمت بازگشت. وی با تاکید بر تفاوت نوع شاخص فعلی با شاخص قبلی، اضافه کرد: اما امسال نه‌تنها از افت شاخص برخوردارنبودیم بلکه با رشد آن نیز مواجه شدیم. به گفته مدیرعامل سابق شرکت بورس، با توجه به‌لحاظ شدن تقسیم سود در شاخص قبلی بورس اوراق بهادار تهران، هرسال در فصل مجامع شرکت‌ها، شاخص تعدیل می‌شد

کد خبر 113589

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز