چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۴:۲۶
۰ نفر

گروه بورس: تغییر نحوه محاسبه شاخص‌ها پای شورای بورس را به میان کشید.

شورای بورس در آخرین نشست خود، شرکت بورس را موظف کرد بار دیگر شاخص قدیمی بازار سهام یعنی شاخص کل را به کار گیرد. از دوهفته پیش به ناگاه نحوه اعلام شاخص‌ها در بورس تهران تغییر کرد.

علی رحمانی، مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار در واکنش به اعلام نظر شورای بورس گفت: هیأت مدیره شرکت بورس در نظر داشت که شاخص قدیم و جدید با هم مورد محاسبه قرار گیرد ولی با سیستم فعلی بورس این امر امکان‌پذیر نیست.

او در گفت‌وگو با ایسنا در مورد محاسبه شاخص به روش قبلی گفت: به علت تقاضای فعالان بازار و همچنین به دلیل این که قرارداد‌های شرکت‌های سرمایه‌گذاری و مدیران با شاخص گذشته انجام شده بود و آن‌ها خواستار بازگشت به شاخص قبلی بودند هیأت مدیره شرکت بورس تصمیم گرفت شاخص قدیمی‌ و جدید را به طور همزمان منتشر کند.

وی ادامه داد: ولی شرکت مدیریت فناوری بورس اعلام کرده سیستم فعلی قادر نیست به طور همزمان هر دو شاخص را مورد محاسبه قرار دهد در حالی که سیستم جدید این توانایی را داراست. به این ترتیب با بررسی‌های انجام شده منتشر شدن شاخص گذشته به تصویب رسید که در حال حاضر بهترین راهکار است و از امروز شاخص قبلی اجرا می‌شود.

توضیح بورس

از سوی دیگر معاون «مطالعات اقتصادی و توسعه بازار» در شرکت بورس اوراق بهادار تهران نیز درباره فرایند اصلاح شاخص‌ها توضیحاتی ارائه کرد. به گزارش روابط عمومی بورس ، علی‌سنگینیان گفت: اصلاح نحوه محاسبه شاخص‌های بورس تهران از چند سال پیش در دستور کار مسئولان بورس تهران قرار داشته اما به علت‌های مختلف، اجرای آن به تعویق افتاده است.

وی افزود: پس از تفکیک وظایف اجرایی و نظارتی و تاسیس شرکت بورس، این موضوع در دستور کار هیأت مدیره بورس اوراق بهادار تهران قرار گرفت و مقرر شد با جمع‌آوری سوابق تحقیقاتی گذشته و نیز تهیه گزارش  کارشناسی جدید و بررسی تجربه بورس‌های دیگر در این مورد تصمیم گیری شود.

سنگینیان تصریح کرد: نتیجه مطالعات انجام شده، تصویب اصلاح محاسبه شاخص بورس تهران در سه بخش ، حذف شرکت‌های سرمایه‌گذاری و هلدینگ، شرکت‌های راکد و اعمال ضریب سهام شناور آزاد  بود که در جلسات مشترک با سازمان بورس و اوراق بهادار، جزییات آن مورد توافق قرارگرفت.

او خاطرنشان کرد: به علت مشکلات فنی در سامانه معاملاتی و عدم امکان محاسبه همزمان شاخص‌های قدیم و شاخص‌های جدید پس از اعمال اصلاحات، مقرر شد اصلاحات گفته شده در سه مرحله و مرحله نخست آن از سوم مرداد 86 عملیاتی شود اما به علت تقاضای فعالان بازار و محققان درباره لزوم حفظ روند اطلاعاتی شاخص‌های گذشته، محاسبه و انتشار آن به زمان فراهم آمدن امکانات فنی درباره محاسبه همزمان شاخص‌ها موکول شد.

شاخص قبلی

از سوی دیگر تغییر شاخص‌ها در بین فعالان بازار هم واکنش‌هایی را برانگیخت.

از جمله حسین خزلی خرازی ـ مدیرعامل کارگزاری بانک کشاورزی- گفت:  نرم‌افزار فعلی بورس نمی‌تواند همزمان دو شاخص با فرمول‌های جدید را محاسبه کند اما در نرم‌افزار جدید این امکان فراهم می‌شود که اثر هم‌افزایی شرکت‌های سرمایه‌گذاری کسب شده همچنین سهام شناورآزاد شرکت‌ها در شاخص محاسبه شده و نحوه محاسبه قیمت پایانی نیز وجود داشته باشد.

خرازی تاکید کرد: هر تغییری که در نحوه محاسبه شاخص صورت می‌گیرد باید شاخص قبلی نیز مورد توجه بوده زیرا روند شاخصی که از قبل وجود داشته یک برداشتی به سرمایه‌گذار می‌دهد و اگر در وسط دوره، محاسبات شاخص قطع شده و با فرمول جدید محاسبه شود آن روند از دست می‌رود.

کد خبر 27983

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز