شنبه ۱۳ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۶:۵۹
۰ نفر

گروه بورس: شاخص بورس تهران در مبادلات روز گذشته برای نخستین بار از مرز 18هزار واحد عبور کرد و وارد کانال جدیدی شد.

بورس  گزارش روی تابلو

به گزارش همشهری، شاخص کل بورس 30 فروردین امسال برای نخستین بار از خط مقاومت 14 هزار واحد عبور کردو پس از آن 22تیرماه نیز توانست به راحتی به 15 هزار واحد برسد. در چنین شرایطی پس از 20 روز شاخص بازار سهام توانست به مدد رشد قیمت سهام شرکت‌های بزرگ11 مرداد ماه از مرز روانی 16 هزار واحد نیز عبور کند.

روند رشد شاخص بورس تهران ادامه یافت تا اینکه در روز27 مرداد ماه وارد کانال 17 هزار واحد شد و در نهایت در پایان مبادلات روز گذشته با 360 واحد افزایش از مرز 18 هزار واحد نیز عبور کرد و به 18 هزار و 315 واحد رسید. به این ترتیب شاخص بورس تهران که بیانگر شرایط کلی بازار سهام است از ابتدای سال‌جاری تاکنون 5 رکورد جدید به ثبت رسانده است. این متغیر در ابتدای سال روی 12 هزار و 537 واحد قرار داشت.

در همین رابطه محمد رضا رستمی معاون بورس اوراق بهادار تهران در گفت‌وگو با همشهری درباره افزایش شاخص‌های بورس تهران گفت: رشد شاخص‌ها در نتیجه مکانیسم طبیعی بازار و ناشی از عرضه و تقاضاست. وی افزود: به اعتقاد ما روند صعودی شاخص‌ها به هیچ عنوان حبابی نیست و روند طبیعی خود را طی می‌کند بنابر این نیازی به اقدام فوری و ناگهانی مثل بسته شدن برخی نماد‌ها نیست.

به گفته وی همزمان با رشد شاخص‌ها ارزش روزانه معاملات نیز افزایش یافته و این موضوع بیانگر رونق معاملات بورس تهران است.رستمی در باره اینکه آیا قرار نیست در چنین شرایطی سهام شرکت جدیدی وارد بازار شود، گفت: تلاش ما این است تا هرچه سریع‌تر سهام چند شرکت جدید را در بورس عرضه کنیم که از آن جمله می‌توان به بانک سرمایه و بیمه پارسیان اشاره کرد.

معاون بورس تهران تاکید کرد:ظرف چند روز آینده نشست مشترکی با مدیرعامل بانک سرمایه برگزار خواهیم کرد تا هر چه سریع‌تر زمینه عرضه سهام این بانک در بورس فراهم شود، ضمن اینکه همه مراحل آماده‌سازی‌ سهام بیمه پارسیان نیز انجام شده و ظرف 2 هفته آینده این شرکت در بورس تهران پذیرفته خواهد شد.

بازار تشنه

در همین رابطه، دبیرکل سابق کانون کارگزاران بورس با واقعی دانستن قیمت سهام شرکت‌ها در شرایط کنونی، نسبت به عرضه نشدن سهام شرکت‌های جدید با وجود تشنه بودن بازار، انتقاد کرد. حسین خزلی‌خرازی - دبیرکل سابق کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار - در گفت‌وگو با ایسنا، رشد شاخص بورس را مورد توجه قرار داد و گفت: ‌رشد شاخص کل بورس و افزایش قیمت‌ها ناشی از رفتار طبیعی سرمایه‌گذاران است و آنها هستند که باید تشخیص دهند رشد شاخص معقول است یا نامعقول.

وی با بیان اینکه سرمایه‌های مردم به هر دلیلی به سمت بورس جذب شده است، ادامه داد: ‌راکد بودن بازارهای موازی باعث شده است که نقدینگی به‌خصوص از بخش مسکن وارد بورس شود.

وی افزود: متأسفانه طی 5 ماه گذشته فقط عرضه یک شرکت در بورس انجام شد که آن هم یک شرکت کوچک10 میلیارد تومانی بود وفقط 5 درصد از سهام آن به بازار عرضه شد که این عرضه مانند این است که روی یک دریای آتش‌وار تقاضا، یک قطره آب ریخته شود که آن قطره سریعا بخار می‌شود.

هر 2 هفته باید یک سهم عرضه می‌شد

دبیرکل سابق کانون کارگزاران معتقد است: با توجه به تقاضای موجود در بازار طی 5 ماه گذشته کارگزاران، هیات‌پذیرش شرکت بورس، سازمان بورس و سازمان خصوصی‌سازی‌ باید هر دو هفته یک بار سهام یک شرکت جدید را وارد بورس می‌کردند.

حسین خرازی ادامه داد: بنابراین این انتقاد به همه مسئولان بورس وارد است که چرا آمادگی عرضه سهام شرکت‌ها را با وجود شرکت‌های بسیاری که در لیست سازمان خصوصی‌سازی‌ قرار دارد، نداشتند و در 5ماه گذشته شاهد هیچ‌گونه عرضه‌ای در بازار نبودیم؟ خرازی یادآور شد: مشابه این اتفاق در سال‌های 82 و 83 نیز رخ داد و طی این سال‌ها با وجود تقاضای فراوان، شرکت‌های کوچک وارد بورس شدند که جوابگوی تقاضای بازار نبودند.

وی به رشد 5 هزار واحدی شاخص از ابتدای سال تاکنون اشاره و عنوان کرد: از بالا رفتن تند شاخص‌ها نباید خوشحال شد زیرا هر بالا رفتن تندی، سرازیری نیز دارد و هر خبر بد و شایعه‌ای ممکن است به همین سرعت شاخص‌ها را کاهش دهد.

کد خبر 115385

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز