همشهری آنلاین: دبیر یازدهمین نمایشگاه یاد یار مهربان گفت: تا کنون بیش از ۳۰۰۰ مدرسه و کتابخانه از این نمایشگاه دیدن کرده‌اند و کتاب‌هایشان را دریافت کرده‌اند و تقریبا می‌توان گفت آن حجم اعتباری که توقع داشتیم جذب شود و مدارس کتاب‌هایشان را انتخاب کنند، اتفاق افتاده است.

سید امیرمسعود شهرام نیا دبیر یازدهمین نمایشگاه یاد یار مهربان گفت: ما برای مراجعه مدارس و کتابخانه‌ها یک جدول زمان بندی داریم که بیش از 90 درصد مطابق جدول در نمایشگاه حاضر شدند. تا کنون بیش از 3000 مدرسه و کتابخانه از نمایشگاه دیدن کرده‌اند و کتاب‌هایشان را دریافت کرده‌اند. تقریبا می‌توان گفت آن حجم اعتباری که توقع داشتیم جذب شود و مدارس کتاب‌هایشان را انتخاب کنند، اتفاق افتاده است.

وی افزود: هنوز از میزان مراجعه عموم مردم راضی نیستیم، مراجعه دارند، ولی شاید ما هم باید ساز و کار نمایشگاه را بیشتر متناسب کنیم و اطلاع رسانی بهتری انجام دهیم، ولی با این حال مراجعات خوبی از عموم مردم صورت گرفته است.

مدیرعامل موسسه نشر شهر ادامه داد: همچنین برنامه‌های نشست شهرداران مناطق تقریبا منظم پیش رفته است، از شهرداران مناطق مختلف در روزی که نوبت منطقه‌شان بوده دعوت شده تا در نمایشگاه حضور داشته باشند تا مدیران مدارس مسائل و مشکلاتشان و نیازهایی که دارند را مطرح کنند که به نظرم فرصت بسیار خوب و مناسبی است برای تعامل بین مدیران مدارس و شهرداران مناطق.

شهرام نیا اظهار کرد: افتتاحیه بسیار خوبی برگزار شد که حتی شاید از سطح توقع ما هم بیشتر بود. خوشبختانه شاهد حضور وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش و همچنین شهردار تهران به همراه اکثر معاونین اصلی‌شان بودیم. ضمن ایکه مدیران کل آموزش و پرورش تهران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بخش قابل توجهی از اعضای شورای شهر تهران و خیلی از ناشران و مهمانان حضور داشتند. به نظرم افتتاحیه خیلی خوبی بود، توافقات خوبی درباره همکاری سه جانبه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت آموزش و پرورش و شهرداری تهران صورت گرفت و در واقع اینها در حاشیه مجموعه نمایشگاه یاد یار مهربان بود.

وی گفت: یک اتفاق جالب، قول‌هایی بود که به واسطه حضور آقای قالیباف در نمایشگاه برای تسریع در پروژه باغ کتاب تهران و اقدام برای انجام بعضی از موانعی که از جهت عمرانی وجود دارد، توسط ایشان داده شد و دستور خیلی مؤکد فرمودند که ان شاء الله کمک می‌کند هر چه زودتر باغ کتاب تهران به طور کامل راه اندازی شود.

دبیر یازدهمین نمایشگاه یاد یار مهربان ابراز کرد: استقبال تورهای دانش آموزی خیلی خوب بود. تا امروز بیش از 30 مدرسه و واحد آموزشی گروه‌های دانش آموزی را برای بازدید و خرید از نمایشگاه آورده‌اند.

وی افزود: البته مشکلاتی هم داشتیم. گاهی برخی از ناشران در ارائه کتاب‌ها به میزان لازم همکاری نمی‌کنند، یا کتابشان تامین نمی‌شود و یا کتاب را به درستی تحویل نمی‌دهند که کمیته تخلفات نمایشگاه فعال شده و به این قبیل مشکلات رسیدگی می‌کند و با تخلفات برخورد می‌کند.

وی ادامه داد: گاهی در مورد حمل و نقل و تاکسی‌ها مشکلات و گلایه‌هایی داشتیم، در حال پی گیری هستیم که این مشکل هم مرتفع شود. در مجموع مشکل جدی نداشتیم و فکر می‌کنم اگر این موارد معدود را هم حل کنیم میزان رضایت بالاتر هم خواهد رفت.

شهرام نیا اظهار کرد: البته یک بحث جدی در مورد مدارس حاشیه‌ای داریم که به نمایشگاه مراجعه می‌کنند و ما متاسفانه نمی‌توانیم پاسخگوی آنها باشیم و ناچاریم جواب رد بدهیم. امیدوارم با همکاری شهرداری‌های حاشیه تهران بتوانیم برای مدارس این مناطق هم کارهایی انجام دهیم.

وی در مورد مشکلات حمل و نقل و محل برگزاری نمایشگاه گفت: به هر حال دسترسی ایستگاه متروی حقانی به باغ کتاب سخت نیست زیرا در ایستگاه متروی حقانی ون‌های رایگانی هستند که تردد می‌کنند و امکان ایاب و ذهاب راحت برای اولیای مدارس و کتابخانه‌ها را به محل نمایشگاه فراهم می‌کنند و دائما داخل مترو نیز اعلام می شود که وسیله ایاب و ذهاب به نمایشگاه یاد یار مهربان در پایانه حقانی مهیاست. به هر حال هر جای دیگری را هم که انتخاب کنیم، مشکلات خاص خودش را خواهد داشت. ضمن اینکه اینجا به هر حال یک پارکینگ اختصاصی دارد که در اختیار ماست و در محدوده طرح ترافیک و طرح تردد زوج و فرد نیست و دسترسی نسبتا راحتی دارد هرچند برای مدارسی که فاصله زیادی تا محل نمایشگاه دارند کمی دشوار است اما چاره دیگری هم نداریم و چند تکه کردن و پخش شدن نمایشگاه در چند نقطه از شهر نیز شاید برای ما مقدور باشد اما برای ناشرین امکان پذیر نیست.

دبیر نمایشگاه یاد یار مهربان در مورد حضور شرکت‌های تولید کننده اقلام کمک آموزشی و آزمایشگاهی در این نمایشگاه تصریح کرد: ما در برخی از دوره‌های نمایشگاه یاد یار مهربان وسایل کمک آموزشی هم به مدارس اهدا می‌کردیم، اما به دلایل مختلفی این اعتبار فقط به کتاب اختصاص داده شده است و تنها کاری که می‌کنیم این است که اجازه می‌دهیم شرکت‌های تولید کننده این قبیل لوازم در بخش جنبی حضور پیدا کنند.

وی افزود: ما از این شرکت‌ها برای حضور در نمایشگاه دعوت می‌کنیم اما متاسفانه اکثر این شرکت‌ها در حال حاضر شرایط مالی قابل قبولی برای حضور در این نمایشگاه ندارند و کمتر تمایل نشان می‌دهند. امیدوارم با حمایت‌های وزیر جدید آموزش و پرورش و تغییراتی که ما ایجاد خواهیم کرد و تخفیفات بیشتری که قائل خواهیم شد بتوانیم حضور پررنگ‌تر این شرکت‌ها را در سال‌های بعدی داشته باشیم.

وی در ادامه عنوان کرد: امسال بیشتر به سوی هوشمند سازی گام برداشتیم. زیرا دغدغه این روزهای اکثر مدارس هوشمندسازی است اما متاسفانه به دلیل سطح کیفی پایین و عدم وجود استاندارد صحیح و کافی برای محصولات الکترونیکی مانند سی دی‌ها و دی وی دی‌های آموزشی و کمک آموزشی نمی‌توانیم آنها را در نمایشگاه عرضه کنیم زیرا در دوره‌های قبلی که این اقلام را داشتیم، بیش از 40 درصد از سی دی‌هایی که به مدارس داده شده بود، مشکل پشتیبانی داشت و بازخورد آنها را ما باید پاسخ می‌گفتیم. در حالی که ما صرفا برگزار کننده جشنواره هستیم و امکان ارائه محصولات را برای تولید کننده‌ها فراهم کرده‌ایم. ما علاقه مند هستیم که بتوانیم تمامی نیازهای مدارس را ارائه دهیم ولی متاسفانه در مورد برخی اقلام به دلیل عدم وجود استاندارد صحیح، قادر به انجام این کار نیستیم.

کد خبر 240522

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز