همشهری آنلاین: مدیرعامل بنیاد ادبیات داستانی ایرانیان ضمن اشاره به اهمیت برگزاری این رویداد فرهنگی گفت: تامین کتاب برای مراکز مشخص و تعریف شده از انجام یک کار تخصصی حکایت می‌کند. وقتی شما می‌خواهید برای کارمندان یک سازمان، ارباب رجوع و یا مشارکین یک نهاد و یا یک مدرسه، کتاب تهیه کنید نیاز به مخاطب‌شناسی و کار تخصصی دارد.

محمد حسنی ادامه داد: شما باید بدانید چه آثاری برای این نهادها و مراکز مناسب است و تقاضاهای آن طرف چیست؟ لذا به نظر من برگزاری این نمایشگاه از این جهت که گام‌هایی برای رسیدن به این هدف برمی‌دارد، کار مفیدی است و اگر بتوانیم فضای نیازهای حقیقی و ترکیب آن با تمایلات مخاطبان را در مدارس دریابیم و از طرف دیگر تعدادی کارشناس خبره به عنوان پل ارتباطی ما با مدارس عمل کنند، بدون تردید سرانه مطالعه در کشور ارتقا پیدا می‌کند.

مدیرعامل بنیاد ادبیات داستانی ایرانیان با بیان اینکه ترغیب افراد به مطالعه باید از مدارس آغاز شود گفت: از کسی که در طول دوران مدرسه‌اش فقط کتاب‌های درسی‌اش را خوانده است، چه توقعی دارید که در دوران دانشگاه و بعد هم میانسالی و دوره‌های بعد بنشیند و کتاب بخواند؟ قالب نمایشگاه یاد یار مهربان در حد فعلی خوب است اما برای ارتقای سرانه مطالعه، فرآیندهای دیگری هم نیاز است که عمدتاً به حوزه تولید کتاب برمی‌گردد.

حسنی در توضیح بیشتر این نکته اضافه کرد: جای این سوال وجود دارد که نویسنده ما و بنگاه‌های نشر ما چه خصوصی و چه دولتی، چه نسبتی با مخاطب برقرار می‌کنند و چقدر واقعی کار می‌کنند و مخاطب را به شکل صحیح می‌شناسند؟ یک مثال می‌زنم؛ الان، دوره رمان‌های چند جلدی و یا تعدد شخصیت‌ها در رمان نیست. اگر این نکات را رعایت کنیم و رمان‌هایمان ماجرا و خلاقیت داشته باشند و متناسب با اقتضائات سن و ویژگی‌های مخاطب نوشته شوند، قطع به یقین مخاطب هم از آنها استقبال خواهد کرد.

وی افزود: نمایشگاه یاد یار مهربان از نظر اینکه در یکی از این حلقه‌ها یعنی در حوزه توزیع کتاب، گامی رو به جلو و اقدامی مثبت است و هر چقدر نیاز دانش‌آموزان در مدارس ما واقعی‌تر شود و این نیاز با حوزه انتخاب و خرید آثار پیوند برقرار کند، به هدف خودش که کتابخوان کردن بچه‌ها است، نزدیکتر می‌شود.

یازدهمین نمایشگاه «یاد یار مهربان» از سوم تا نهم آذر ماه در باغ کتاب تهران دایر است.

کد خبر 240299
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز