گروه شهری: نتایج یک نظرسنجی از تهرانی‌ها که چندی قبل منتشر شد نشان داد که ۶۰درصد از شهروندان پایتخت نشین خواستار افزایش ظرفیت تردد در بزرگراه همت به‌عنوان یکی از کلیدی‌ترین شریان‌های بزرگراهی پایتخت هستند.

با توجه به این امر حالا از معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران خبر می‌رسد که سیستم قطار سبک شهری (LRT) برای افزایش ظرفیت این بزرگراه درنظر گرفته شده است. معاون فنی و عمرانی شهردار تهران با اعلام این خبر گفت که مطالعات تکمیلی این طرح نیز در حال انجام است. مازیار حسینی افزود: بیشترین مشکل ترافیک در بزرگراه همت، از تقاطع بزرگراه امام علی تا بزرگراه یادگار امام است.

در تقاطعی مانند حقانی نیز در باند شمال و جنوب آن در کل سال و 24ساعت شبانه روز با گره ترافیکی مواجه هستیم. وی احداث پل یا زیرگذر برای افزایش این بزرگراه را نیز جزو گزینه‌های قابل مطالعه خواند و افزود: به غیراز این دو مورد، راه‌اندازی سیستم حمل‌ونقلی LRT نیز یکی از پررنگ‌ترین گزینه‌های مطرح شده برای افزایش ظرفیت بزرگراه همت است. حسینی مطالعه در مورد این گزینه‌ را در مرحله مقدماتی آن عنوان کرد و گفت: شاید اظهارنظر قطعی در مورد این گزینه زود باشد اما تاکنون به این نتیجه رسیده‌ایم که سیستم LRT یا همان قطار سبک شهری باید در تهران دارای رینگ ترافیکی در شمال، جنوب، شرق و غرب و در واقع سیستمی پیوسته و یکپارچه باشد که البته به خطوط مترو و اتوبوسرانی تندرو (BRT) نیز متصل باشد.

وی همچنین به‌خصوصیات این سیستم حمل‌ونقلی اشاره کرد و گفت: LRT یک سیستم سبک حمل‌ونقلی ریلی است که از نظر حجم و ظرفیت جابه جایی کمتر از مترو و بیشتر ازاتوبوس‌های تندرو (BRT) است اما از نظر میزان هزینه و سهل‌الوصول بودن اجرا، در مقایسه با مترو راحت‌تر است. مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران نیز درخصوص افزایش ظرفیت ترافیکی بزرگراه همت به انجام مطالعه این طرح از سوی معاونت فنی و عمرانی و معاونت ترافیک شهرداری اشاره کرد و گفت: با افزایش تردد به سمت غرب و معابر ارتباطی آن و با اتصال این بزرگراه به کرج، ازدحام ترافیکی موجود در این بزرگراه افزایش یافته و با مشکل مواجه خواهیم شد.

مطالعات اولیه برای افزایش ظرفیت بزرگراه همت نیز به گزینه LRT منتج شده و قاعدتا باید از سیستم ریلی استفاده کنیم. وی با تأکید بر اینکه مطالعات اجرایی این طرح برای بزرگراه همت باید کامل‌تر شود اظهار کرد: سیستم حمل‌ونقلی LRT ظرفیت بیشتری نسبت به BRT دارد، فضای کمتری اشغال می‌کند و آلودگی هوای کمتری دارد؛ چرا که با برق کار می‌کند، سرعت عمل بالایی دارد و احتمال بروز تصادف نیز در آن کمتر است.

کد خبر 229121

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز