گروه شهری: افزایش خیره‌کننده ظرفیت متروی پایتخت موجب شد در طول ۱۵سال بیش از ۴.۵ میلیارد سفر زیرزمینی در پایتخت صورت گیرد.

نماینده مجمع جهانی حمل‌ونقل عمومی (UITP) در تهران با بیان اینکه میزان توسعه خطوط مترو نشان‌دهنده پیشرفت شهرها در جهان است، گفت: اگرچه ساخت مترو در تهران نسبت به دیگر شهرهای جهان بسیار دیر آغاز شده، روند توسعه آن بسیار خوب و قابل توجه بوده است. منتظری با بیان این مطلب اظهار کرد:

به‌طور مثال مترو در شهری مانند لندن از سال 1863آغاز به‌کار کرده و 150سال سابقه دارد درحالی‌که تنها 14سال از بهره‌برداری متروی تهران می‌گذرد. محمد منتظری ادامه داد: با این حال در شهر لندن، شبکه خطوط مترو 400کیلومتر با 11خط و 270ایستگاه است و روزانه تنها 3.6 میلیون نفر با مترو در این شهر جابه‌جا می‌شوند، اما در تهران تاکنون 5خط به طول 145کیلومتر با 85ایستگاه فعال شده و روزانه 3میلیون جابه‌جایی توسط متروی پایتخت صورت می‌گیرد.

مقایسه میزان خطوط و جابه جایی‌های متروی تهران با سایر شهرهای دنیا که ده‌ها سال سابقه دارند نشان از روند خوب و رو به رشد مترو در پایتخت ایران دارد. وی تصریح کرد: در حال حاضر 200کیلومتر خط جدید مترو در تهران در دست احداث قرار دارد که با تکمیل این خطوط، تهران می‌تواند از نظر طول شبکه خطوط و میزان جابه‌جایی مسافر به رتبه‌های بالایی در سطح جهان برسد. نماینده مجمع جهانی حمل و نقل عمومی خاطرنشان کرد:

تاکنون متروی تهران توانسته بیش از 4.5 میلیارد مسافر را جابه‌جا کند که این رقم بسیار چشمگیر و حائز اهمیت بوده و نشان از نقش بی‌بدیل مترو در جابه‌جایی‌های کلانشهر تهران دارد. در عین حال توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی یکی از مطالبات اصلی شهروندان است که دولت یازدهم بی‌شک باید این موضوع را در اولویت‌های خود قرار دهد.

مسعود رنجبریان مدیرکل برنامه‌ریزی و توسعه شهری معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه در طول چند سال گذشته قوانین مصوب زیادی از سوی دولت مهجور ماند و اجرا نشد، گفت: نیاز به توسعه ناوگان و توسعه خطوط سامانه حمل ونقل عمومی نخستین گام در تحقق شبکه‌ای یکپارچه و کارآمد است که متأسفانه در دو، سه سال گذشته و به‌ویژه بعد از اجرایی شدن قانون هدفمندی یارانه‌ها مورد غفلت دولتمردان واقع شده است. وی با اشاره به کمبود ناوگان در 3مد حمل‌ونقلی مترو، اتوبوس و تاکسی افزود: در حال حاضر ناوگانی که در سامانه مترو موجود است حدود 1000واگن است که کل این شبکه را پوشش می‌دهد. درواقع توانسته‌ایم با همین میزان موجودی، جابه‌جایی 3میلیون نفری در روز را محقق کنیم چنان‌که در سال گذشته 633میلیون جابه‌جایی داشتیم.

در حال حاضر سرفاصله زمانی حرکت قطارها در خط یک 4دقیقه و 30ثانیه، در خط دو، 4دقیقه، خط پنج، 7دقیقه و خط چهار، 6دقیقه است. خط 3هم حدود 25دقیقه است اما این ظرفیت برای کل ناوگان وجود دارد که به سرفاصله زمانی 2دقیقه تا 2دقیقه و 30ثانیه برسد؛ البته به شرط توسعه ناوگان مترو. به زعم کارشناسان، شبکه مترو در حال حاضر حدود هزار واگن نیاز دارد تا با وضع موجود خطوط منطبق شود.

حال آنکه اگر سال به سال به خطوط اضافه شود به واگن‌های بیشتری نیاز خواهیم داشت. خرید هر واگن مترو در حدود یک میلیون دلار هزینه در بر خواهد داشت و اگر یک قطار کامل مترو را با 7واگن درنظر بگیریم سرجمع اعتبارات مورد نیاز جهت توسعه ناوگان قابل محاسبه خواهد بود. این در حالی است که مطابق قانون توسعه حمل‌ونقل ریلی باید 50درصد هزینه توسعه خطوط و ناوگان مترو از سوی دولت و 50درصد از سوی شهرداری تهران پرداخت شود.

کد خبر 227902
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز