گروه شهری: دبیر اتحادیه بین‌المللی حمل‌ونقل با بیان اینکه پیشرفت‌های متروی تهران در ۸سال اخیر نشانه خودباوری متخصصان و اعتماد مدیریت شهری به آنان بوده، گفت: امروز ساخت مترو در تهران به‌گونه‌ای است که ما قدرت صادرات خدمات ساخت و فعالیت‌های عمرانی مترو به نقاط مختلف دنیا را داریم.

متروی تهران در 8سال اخیر به نماد این کلانشهر تبدیل شده است؛ به‌گونه‌ای که در مجامع بین‌المللی حمل‌ونقل نظیر یوآی‌‌تی‌‌پی ساخت متروی تهران به‌عنوان نمادی از پیشرفت مترو به شمار می‌آید. این در حالی است که در سال‌های نه‌چندان دور در ابرشهر تهران برای ساخت یک زیرگذر در میدانی مانند امام حسین 6سال زمان صرف می‌شد، اما امروز در این شهر با جمعیتی چند برابر و حجم تردد عبوری بسیار زیاد، هر سال 15کیلومتر تونل و ایستگاه مترو ساخته می‌شود.

محمد منتظری، دبیر اتحادیه بین‌المللی حمل‌ونقل (UITP) در همین رابطه گفت: شاید بتوان عمده دلیل این پیشرفت را در به‌کار‌گیری توان تخصصی داخلی از سوی مدیریت شهری بیان کرد تا جایی که ما به‌خودباوری رسیده‌ایم که می‌توانیم مترو بسازیم. تا 15سال قبل شاید در تهران پل ساخته می‌شد، شاید زیرگذر ساخته می‌شد اما قطعا توان تخصصی ساخت مترو وجود نداشت اما در 8سال اخیر توان ساخت مترو به‌گونه‌ای است که تهران در زمینه طول شبکه رتبه 21جهان را داراست؛ حال آنکه شهرهایی مانند لندن و مسکو قدمتی بیش از 100سال دارند.

وی با اشاره به اعتماد مدیریت شهری به نیروهای داخلی افزود: تهران امروز 200کیلومتر خط مترو در حال ساخت دارد که در تمامی جبهه‌های کاری متخصصان ایرانی در حال کار هستند. ما امروز با قدرت بیان می‌کنیم که توان صادرات خدمات ساخت و اقدامات عمرانی مترو را به راحتی به کشورهای دیگر دنیا داریم. منتظری با اشاره به ارزانی مترو اذعان کرد: متروی تهران در زمره 3شهر اول در شاخص بهای بلیت در جهان قرار دارد که این امر نشان می‌دهد ساخت مترو در تهران با توجه به به‌کار‌گیری نیروهای متخصص داخلی ارزان است.

وی ادامه داد: ما امروز به حدی از خودباوری رسیده‌ایم که در کوتاه‌مدت بتوانیم بیشینه‌ نیاز خود را برطرف‌سازیم و قطعا اگر در طول 8سال اخیر همکاری‌ها با مترو صورت می‌پذیرفت، شبکه مترو به ایده‌آل 350کیلومتری خود می‌رسید. معاون پشتیبانی شرکت مترو همچنین بیان کرد: یکی دیگر از ویژگی‌های منحصر به فرد ساخت مترو در تهران ساخت همزمان ایستگاه‌ها و تونل‌هاست؛ ایستگاه‌هایی که خود از سخت‌ترین بخش‌های عمرانی است و مانند این است که یک ساختمان 10طبقه به‌طور برعکس در دل زمین ساخته شود. تهران رتبه سی‌ام را در تعداد ایستگاه‌های مترو در جهان داراست.

وی با بیان اینکه زمانی ساخت مترو در معابر تهران حتی قابل تصور نبود، ابراز کرد: متخصصان فرانسوی اذعان دارند که ساخت مترو تنها در خیابان‌های اصلی قابل اجراست اما امروز می‌بینیم که مترو در شبکه‌های مختلف ترددی تهران گسترده شده و با تحقق 200کیلومتر در حال ساخت شاهد خواهیم بود که مترو توانایی جابه‌جایی 6میلیون مسافر را خواهد داشت. این در حالی است که سازه‌های متروی تهران از منظر مقاومت به‌گونه‌ای طراحی و اجرا شده که توانایی مقاومت در برابر زلزله‌های 8تا 8.5 ریشتر را داراست.

در چنین شرایطی که وقوع زلزله تهران را تهدید می‌کند تونل‌های مترو و ایستگاه‌های آن مقاوم‌ترین پناهگاه برای شهروندان هستند. وی در پایان خاطرنشان کرد: متروی تهران بدون لحظه‌ای توقف در حال ساخت است چرا که وقفه در ساخت مترو سبب به‌وجود آمدن معارضات بسیاری در معابر شهری خواهد شد. درحالی‌که مترو از تزریق بودجه از سوی نهاد‌های تصمیم‌گیرنده در دولت دهم و یازدهم محروم مانده بود، اما لحظه‌ای توقف در کار ساخت آن به‌وجود نیامد. حال آنکه آزادراهی در کشور ساخته می‌شود که سال‌ها از شروع ساختش می‌گذرد اما زمان تکمیل آن در ابر مه‌آلوده فراموشی گم شده است.

کد خبر 228540
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز