گروه شهری: هم‌اکنون متروی تهران رتبه ۲۰ جهانی را از نظر طول شبکه خطوط دارد که به‌زودی و با بهره‌برداری از نیمه جنوبی خط ۳، طول شبکه خطوط متروی تهران به بالای ۱۵۰ کیلومتر و رتبه جهانی آن نیز به زیر رتبه ۲۰ خواهد رسید.

مترو

به گفته نماینده مجمع جهانی حمل ونقل عمومی (UITP) با درنظر گرفتن اینکه در تهران روزانه بیش از 3میلیون مسافر جابه‌جا می‌شوند، این کلانشهر از نظر تعداد جابه‌جایی مسافر در رتبه 8جهانی قرار گرفته است. دکتر منتظری با بیان اینکه پیشرفت و توسعه مترو در پایتخت طی چند سال اخیر بسیار خوب و قابل توجه بوده است، گفت: چنانچه شبکه خطوط متروی تهران تکمیل شود و 8 خط داخلی و خطوط حومه‌ای شهر به بهره‌برداری برسد، طول شبکه خطوط پایتخت به 400کیلومتر می‌رسد و از نظر طول شبکه خطوط در جهان، متروی تهران رتبه‌ای تک رقمی به‌دست خواهد آورد.

نماینده مجمع جهانی حمل‌ونقل عمومی(UITP) در تهران تأکید کرد: توسعه مترو امروز یکی از مطالبات اصلی شهروندان تهرانی محسوب می‌شود و مترو توانسته با تحقق سفرهایی سریع، ایمن و ارزان جایگاه ویژه‌ای را بین وسایل نقلیه شهری به‌خود اختصاص دهد. از نظر نماینده مجمع جهانی حمل‌ونقل عمومی مترو یک پروژه زیست‌محیطی است چرا که تأثیرات بسزایی در کاهش آلودگی هوا و آلودگی صوتی دارد به همین دلیل وی ابراز امیدواری کرد که توسعه و تکمیل شبکه متروی تهران با سرعت و جدیت دنبال شود.

نگاهی به آمار و ارقام جهانی و رکوردهای متروی تهران نشان می‌دهد این شبکه رتبه دوازدهم جهان را از نظر تعداد مسافر در روز، رتبه بیستم را از نظر تعداد مسافر بر کیلومتر و رتبه سی‌ام را از نظر تعداد ایستگاه در جهان در اختیار دارد. همچنین این وسیله حمل‌ونقل عمومی از نظر شاخص بهای بلیت رتبه نخست جهان را در اختیار دارد.

از طرفی تاکنون متروی تهران توانسته بیش از4.5میلیارد مسافر را در طول 15سال جابه‌جا کند که این رقم بسیار چشمگیر و حائز اهمیت بوده و نشان از نقش بی‌بدیل مترو در جابه‌جایی‌های کلانشهر تهران دارد. نیمه جنوبی خط 3مترو به طول 12کیلومتر که در هفته‌های آتی به بهره‌برداری می‌رسد، ظرفیت جابه‌جایی‌های زیرزمینی پایتخت را حدود نیم میلیون نفر دیگر افزایش می‌دهد تا آمار جابه‌جایی‌ها با قطار شهری به روزانه3.5 میلیون نفر برسد. خط 3مترو به طول 37 کیلومتر یکی از مهم‌ترین خطوط این شبکه است که با تکمیل و بهره‌برداری کامل از آن در نیمه شمالی، روزانه 2میلیون سفر را می‌توان از طریق این خط تحت پوشش قرار داد.

کد خبر 232897
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز