گروه بورس: در پی درخواست وزیر اقتصاد، مسئولان سازمان خصوصی‌سازی از تهیه طرحی برای حضور بانک ملی در عرضه‌های سهام دولتی خبر می‌دهند.

سید مهدی عقدایی مدیر امور عرضه سهام سازمان خصوصی درباره حضور بانک ملی در عرضه‌های دولتی سهام گفت: این کار نیاز به هماهنگی سازمان خصوصی‌سازی، سازمان بورس و بانک ملی دارد، به همین منظور ما در حال تهیه مقدمات کار برای این کار هستیم.

وی افزود: وظیفه‌ای که قرار است برعهده بانک ملی گذاشته شود نوعی تعهد پذیره‌نویسی است که پیش از این نیز در بورس انجام شده  است.

به گفته عقدایی، پیش از این بانک ملی در سال 72 عهده‌دار چنین کاری شده و نوعی تعهد پذیره‌نویسی را در بورس انجام داده است.

وی با بیان این‌که جلساتی به همین منظور توسط سازمان خصوصی‌سازی، بورس و بانک ملی در جریان است تأکید کرد: دلیل اصلی برای اتخاذ چنین تصمیمی وجود نداشتن بانک‌ها و شرکت‌های تأمین سرمایه در بازار سرمایه است.

پیش از این روز شنبه داود دانش جعفری وزیر امور اقتصادی و دارایی از مدیران بانک ملی خواسته بود تا خود را برای حضور در عرضه‌های اولیه سهام دولتی و اجرای سیاست‌های اصل  44 آماده کنند.

دانش جعفری در این زمینه گفته بود مدیران بانک ملی به عنوان بزرگترین بانک ایران با یک سوم سهم بازار بانکی کشور باید خود را برای ایفای وظایف حساس آماده کنند.

دانش جعفری تصریح کرد: بانک ملی پس از مذاکره با دولت برای خرید سهام و ارزیابی‌های فنی تعیین قیمت سهام در قراردادی با دولت سهم مربوطه را خریداری و در اسرع وقت این سهام را با دریافت کارمزد مربوطه واگذار کند.

عرضه سهام فولاد و مس

مدیر امور عرضه سهام سازمان خصوصی‌سازی از آغاز واگذاری 2 درصد از سهام شرکت مس به‌صورت تدریجی خبر داد و گفت: از 5 اردیبهشت ماه 2 درصد از سهام شرکت مس معادل 115 میلیون سهم در بورس عرضه شده و همچنان ادامه دارد.

وی همچنین از برگزاری جلسه هیأت عالی واگذاری در روز چهارشنبه هفته جاری خبر داد و گفت: مجوز عرضه 2 بلوک 5 درصدی از سهام مس و 2 بلوک 5 درصدی از سهام فولاد در این جلسه از این هیأت دریافت خواهد شد ضمن این‌که 2 درصد از سهام فولاد نیز ظرف روزهای آتی همانند شرکت مس به صورت تدریجی در بورس عرضه خواهد شد.

عرضه سهام بانک‌ها

عقدایی همچنین از برگزاری جلسات مداوم برای تغییر ساختار بانک‌ها خبر داد و گفت: جلساتی با هماهنگی سازمان بورس به تغییر اساسنامه و تبدیل بانک‌ها به شرکت‌های سهامی عام ادامه دارد.

وی افزود: با توجه به مراحل طی شده به نظر می‌رسد سهام بانک صادرات پیش از دیگر بانک‌ها آماده واگذاری باشد.

اسماعیل غلامی معاون امور آماده‌سازی سهام سازمان خصوصی‌سازی نیز در این رابطه گفت: این مرحله از فروش سهام ملی صنایع مس به علت تدریجی بودن، نیاز به مجوز هیأت عالی واگذاری ندارد و قیمت آن بر اساس قیمت تابلو تعیین می‌شود.

وی با بیان این‌که10 کارگزار مسئولیت فروش دو درصد سهام شرکت ملی صنایع را برعهده دارند افزود: این میزان در اجرای طرح واگذاری 49 درصد از سهام شرکت مس در برنامه چهارم توسعه انجام می‌شود.

پیش از این 25 درصد از سهام شرکت ملی صنایع مس ایران 20 درصد از طریق سهام عدالت و 5 درصد نیز در اواخر سال 85 واگذار شد.

کد خبر 20764

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز