سه‌شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۷:۳۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک بررسی جدید نشان می‌دهد که مردان ختنه‌شده نسبت به مردان ختنه‌نشده در معرض خطر کمتر ابتلا به سرطان پروستات هستند.

سازمان جهانی بهداشت بر اساس پژوهش‌های قبلی ختنه را به خاطر کاهش خطر سرایت ویروس ایدز یا HIV توصیه می‌کند.

همچنین یک تحقیق در سال قبل نشان داد که همسران مردان ختنه‌شده کمتر دچار عفونت با ویروس پاپیلوم انسانی یا HPV عامل زگیل تناسلی و سرطان گردن رحم می‌شوند.

اکنون به گزارش رویترز پژوهشگران در دانشگاه واشنگتن در بررسی گروهی از مردان نشان دادند مردانی که پیش از شروع اولین فعالیت جنسی ختنه شده‌اند، 15 درصد کمتر دچار سرطان پروستات می‌شوند.

به گفته آنها این نتایج بیانگر آن است که یک سازوکار زیست‌شناختی وجود دارد که ختنه از طریق آن باعث کاهش خطر دچار شدن به سرطان پروستات می‌شود.البته این پژوهشگران می‌گویند این بررسی از نوع مشاهده‌ای بوده است و لزوما رابطه علت و معلولی را ثابت نمی‌کند.

با این وجود به گفته این دانشمندان ممکن است این رابطه به این علت باشد که مردان ختنه‌نشده با احتمال بیشتر ممکن است دچار عفونت‌های مقاربتی شوند. التهاب ناشی از این عفونت‌ها ممکن است به نوبه خود در ایجاد سرطان پروستات در این مردان نقش داشته باشد.

حشفه (پوست نازک سر آلت که در حین ختنه برداشته می‌شود)، به پارگی‌های ظریف در حین آمیزش جنسی حساس است و ممکن است به باکتری و ویروس‌ها امکان ورود به جریان خون را بدهد.

نتایج این بررسی در جورنال "کانسر" منتشر شده است.

کد خبر 163441

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز