استفاده بیشتر شهروندان از حمل‌ونقل عمومی و توسعه آن، به نوعی راهکار اصلی حل بحران ترافیک و آلودگی هوای شهر تهران خواهد بود. در آستانه اجرایی شدن مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها به‌طور قطع استفاده شهروندان از ناوگان حمل‌ونقل عمومی بیشتر خواهد شد، درحالی‌که بیم آن می‌رود نهادهای دولتی و سازمان‌های تابعه همان‌طور که در مرحله اول اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها به تعهدات خود به‌طور کامل عمل نکردند، این بار هم اتفاقی مشابه رخ دهد.

حمل ونقل

به گزارش شهرنوشت، جعفر تشکری هاشمی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران با پرداختن به مرحله دوم اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها گفت: اجرا شدن مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها تقاضا برای حمل‌ونقل عمومی را افزایش می‌دهد و متعاقب آن هزینه‌ها نیز افزایش می‌یابد. با وجود این ما با تجاربی که به دست آورده‌ایم تصمیم گرفته‌ایم که دیگر به جای آنکه تکلیف دیگر سازمان‌ها و نهادها را یادآوری کنیم خود بار وظایفشان را به دوش بکشیم.

اینکه شهروندان به حمل‌ونقل عمومی گرایش پیدا کنند همان هدفی است که ما دنبال می‌کنیم اما باید در نظر داشت که در این راه لازم است تا ساختارهای مورد نیاز فراهم شود. این رویه‌ای است که ما به آن عادت کرده‌ایم و از این پس هم به آن ادامه می‌دهیم. طی 3 دوره با سهمیه‌بندی سوخت، افزایش نرخ و نیز اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها تقاضا برای حمل‌ونقل عمومی افزایش پیدا کرد و درحالی‌که قرار بود از محل درآمد اجرای این قانون سهمی برای دستگاه‌های اجرایی در نظر گرفته شود، هیچ رقمی پرداخت نشد. به‌طوری‌که می‌توانم بگویم شهرداری در اجرای تعهدات به مردم تنها بود.

تشکری هاشمی در ادامه با پرداختن به بحث تحریم‌ها و عدم عقد قرارداد با شرکت‌های خارجی برای تامین قطعات یدکی مترو و اتوبوس‌ها، به‌خودکفایی سازندگان داخلی در این زمینه اشاره کرد و افزود: تجربه نشان داده که تحریم‌ها در دوره‌های مختلف سبب شده است که ما در زمینه‌های گوناگون به‌خودکفایی برسیم. امروز ما در بخش عمرانی مترو خودکفا هستیم و در بخش واگن‌سازی‌ و تجهیزات نیز در آستانه خودکفایی قرار داریم و فقط چند گام مانده است.

منطق شهرداری این است که زمینه فعالیت شرکت‌های سازنده بخش‌های مختلف و نیز تولیدات آ‌نها را فراهم کند و امروز این اقدام در شهر تهران صورت می‌پذیرد. موضوعاتی مانند سیگنالینگ، ساخت قطعات پیچیده ترمز، سیستم پاور و هواکش‌ها موضوعاتی است که صددرصد در حال بومی‌سازی آنها هستیم. لازم به ذکر است در اتوبوسرانی هم به همین صورت دارد عمل می‌شود. تولید اتوبوس‌های دو‌کابین در داخل کشور شروع شده است و نتایج خوبی هم داشته اما این باعث نمی‌شود که نهاد و سازمان‌های ذی‌ربط چشم بر حق طبیعی شهروندان ببندند.

تشکری هاشمی همچنین به بحث جایگزینی موتورسیکلت‌های برقی پرداخت و ابراز داشت: موتورسیکلت‌ها امروز یک معضل جدی برای شهر به شمار می‌روند. یک موتورسیکلت 6 تا 8 برابر یک خودرو آلودگی تولید می‌کند و 50درصد کشته‌ها و مجروحان تصادفات اختصاص به موتورسیکلت‌سواران دارد و یا حداقل دریک طرف حادثه راکب موتورسیکلت قرار دارد. به این مشکلات آلودگی صوتی این وسیله نقلیه را هم اضافه کنید. متأسفانه موتورسیکلت‌ها امروز فرهنگ شهر را نیز تحت‌تأثیر قرار داده‌اند. از این‌رو لزوم تمرکز به این موضوع بسیار ضروری است.

در مواقعی می‌توان با انجام یک اقدام ده‌ها مشکل را حل کرد و توجه به مشکلات ایجاد شده توسط راکبان موتورسیکلت هم از این دست اقدامات است. ما اگر بتوانیم موتورسیکلت‌های برقی را جایگزین موتورسیکلت‌های بنزینی کنیم، بسیاری از این مشکلات را برطرف خواهیم کرد. البته به‌طور قطع این پیشنهاد را در برنامه‌های سال 91 به شورای اسلامی شهر تهران ارائه خواهیم کرد و انتظار داریم دولت هم ما را یاری کند.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران با بیان مزایای موتورسیکلت‌های برقی گفت: موتورسیکلت‌های برقی سرعت و شتاب موتورسیکلت‌های بنزینی را ندارند. بنابراین امکان وقوع حوادث کمتر می‌شود. ضمن اینکه امکان بزهکاری با این موتورها پایین می‌آید. همچنین استفاده از این موتورسیکلت‌ها در کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی هم مؤثر خواهد بود. لذا به اعتقاد من اگر استفاده از موتورسیکلت‌های برقی به‌عنوان یک سیاست از سوی مسئولان دولتی دنبال شود، شاهد انضباط ترافیکی موتورسیکلت‌سواران و ساماندهی این قشر خواهیم بود. این اقدام در کشورهای دیگر اجرا شده و جواب هم داده است.

کد خبر 157139
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز