احمد مسجد‌جامعی*: ما در مدیریت شهری با 2نگاه متفاوت روبه‌رو هستیم. یک نگاه، شهرداری را یک نهاد اجتماعی می‌داند.

 تحت‌تأثیر این نگاه است که برای مثال مدیر پروژه صدر- نیایش گفته بود ما حاضر هستیم برای خانه شهروندانی که در معرض سروصداهای پروژه‌های ما هستند، پنجره‌های دو جداره نصب کنیم یا اگر باز هم مشکلی دارند برای آنها مسکن موقتی تا اتمام پروژه اجاره کنیم. حتی اگر فرض را بر این بگیریم که این سخنان در حد حرف باشد، این حرف جدید است و با نگاه به گذشته کاملا متفاوت است که گفته می‌شد شهر برای شهرداری است و هر جور که مایل باشد عمل می‌کند.

در چنین مواردی این حس ایجاد می‌شود که آیا شهر برای شهروندان است یا شهرداری؟ یا اینکه مدیریت شهری نماینده شهروندان است تا از فضاهای عمومی حفاظت کند. اگر ما شهر را یک شهر انسانی در نظر بگیریم و بگوییم شهر با شهروندان شکل می‌گیرد، نوع روابط انسان‌ها با هم در این مورد متفاوت خواهد شد و به جای اعمال سلیقه، یک تعامل وگفت‌وگو خواهد بود.یکی از دستاوردهای فرهنگی مدیریت شهری در طول سال‌های گذشته، راه‌اندازی صندوق هنرمندان، نویسندگان و روزنامه‌نگاران است که واقعا حرکتی است که اعتبارش تأمین و نهادینه شده و سر و سامانی به خود گرفته است.

این صندوق خودش نقطه قوتی در مدیریت شهری است و تا حدودی هم مسائل و مشکلات جمعی از اصحاب رسانه را حل می‌کند.در فعالیت‌های فرهنگی ابتدا باید شاخص‌ها تعریف شود که یکی از آنها فضاهای فرهنگی تهران است. تهران از لحاظ فرهنگی فقیر است. اگر با دید سرانه نگاه شود، سرانه فرهنگی بسیاری از شهرها باتوجه به نسبت جمعیت‌شان از تهران بیشتر است. تهران از این جهت شهر فقیری است. سرمایه‌گذاری دستگاه‌های اجرایی در اینجا کمتر بوده است.

عدالت اجتماعی در تناسب با جمعیت تعریف می‌شود. شاید رقابت‌های سیاسی هم بی‌تأثیر نبوده است و حتی شاید در دعواهای سیاسی، موفقیت شهرداری تهران زیاد خوشایند نباشد. ما در این دوره از فعالیت شورای شهر و شهرداری شاهد دو کار مهم بودیم. یکی ساخت و سازهای فرهنگی که به نسبت گذشته وضع بهتری دارد. مثلا در تئاتر تنها فضای موجود قابل قبول همان فضای تئاترشهر و سنگلج بود اما در حال حاضر سالن‌ها و مجموعه ایرانشهر در کنار خانه هنرمندان ایران برای خودش جایگاهی پیدا کرده است و خیلی از کارهای ارزشمند هنری در آنجا اجرا می‌شود. دومی جایگاهی است که برای نمایش‌های آیینی طراحی شده است.

یکی از شاخص‌های ما، بحث مربوط به فضاهای فرهنگی است که در این دوره توجه و سرمایه‌گذاری به آن اهمیت بیشتری پیدا کرده است ازجمله در باغ کتاب یا در خصوص باغ هنر که جدیدا دایر شده است. به‌نظر من عملکرد شهرداری در این بخش منجر به احداث تأسیسات جدید ملی یا محلی شده است، ازجمله کتابخانه‌ها یا سرای محله از این نوع هستند. با پیش‌بینی‌های انجام شده از طرف شورای شهر تا سال1391 ما فضاهایی مثل کتابخانه محله و یا پاتوق محله را در تمام محلات خواهیم داشت.از طرفی به‌نظر من در بحث حفظ میراث فرهنگی تهران ضعیف عمل شده است. البته درست است که حفاظت از بناهای تاریخی با سازمان میراث فرهنگی است اما انتظار می‌رود در غیبت این سازمان، شهرداری وارد عمل شود اما در این مورد ضعیف عمل کرده است. ظرف این چند سال خیلی از آثار تاریخی ما گرفتار آسیب شده که مقصر اصلی آن سازمان میراث فرهنگی است، درصورتی که می‌توانست بهتر عمل کند، به خصوص در منطقه 12 این مورد بیشتر دیده می‌شود.اما موضوع صندوق هنرمندان، نویسندگان و روزنامه‌نگاران نوعی دفاع از اصحاب فرهنگ و هنر است که راه اندازی این صندوق که مصوبه شورای شهر بود و شهرداری به‌خوبی اجرا کرد، به این صورت گسترده امر‌تازه‌ای است.

* عضو شورای شهر تهران

کد خبر 156346

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز