گروه بورس: فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار اعلام کرد: عضویت بورس تهران در این فدراسیون از اکتبر سال‌جاری به حالت تعلیق در آمده است اما امیدواریم تا در مجمع عمومی سال‌آینده بررسی عضویت ایران در آیسکو کامل شود و عضویت بورس تهران احیا شود.

لورنزو گالی

به گزارش همشهری، لورنزو گالی، رئیس بخش مطالعات آماری فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار در گفت‌وگوی اختصاصی با همشهری دلایل حذف نام بورس تهران از فهرست فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار را تشریح کرد. او گفت: فدراسیون جهانی، از اکتبر سال‌جاری (مهرماه1390) عضویت بورس تهران را به حال تعلیق درآورده است.

بر این اساس از ماه جاری انتشار گزارش‌های آماری بورس تهران در نشریه رسمی و ماهانه این فدراسیون موسوم به فوکوس، متوقف شده است.او در پاسخ به این پرسش که دلایل تعلیق عضویت بورس تهران در فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار چیست؟ گفت: طبق مقررات عضویت در فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار (WFE‌)، که به‌طور مشخص به هریک از اعضا اعلام شده است، باید مقام نظارتی در هر کدام از بورس‌های عضو این فدراسیون، به عضویت آیسکو (IOSC) در‌آید. او توضیح داد: آیسکو سازمانی است که نهاد‌های ناظر بر بازارهای سرمایه جهان را مورد تأیید قرار می‌دهد.

او افزود: مقام‌های ناظر بر بازار سرمایه ایران یعنی سازمان بورس و اوراق بهادار و شورای بورس و اوراق بهادار هنوز این شرط را محقق نکرده‌اند. طبق اطلاعاتی که ما داریم عضویت ایران در آیسکو هنوز دردست بررسی است و به نتیجه مشخصی منجر نشده است. به گفته لورنزوگالی احرازشرایط بورس تهران در آیسکو شرط بسیار مهمی برای فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار است. گالی تأکید کرد: تا وقتی بررسی شرایط بورس تهران در آیسکو کامل نشود، عضویت بورس تهران در فدراسیون جهانی به حال تعلیق در خواهد آمد.

او در پاسخ به این پرسش که درصورتی که مشکلات پذیرش نهاد ناظر بازار سرمایه ایران در آیسکو حل شود، آیا بورس تهران می‌تواند بار دیگر به عضویت فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار در بیاید؟ گفت: در مجمع عمومی سال آینده که در سال2012 برگزار می‌شود، به وضع تعلیق عضویت ایران در فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار رسیدگی خواهد شد بنابراین امیدواریم بررسی عضویت ایران در آیسکو زودتر کامل شود و عضویت بورس تهران احیا شود.

دلیل تعلیق

تازه‌ترین خبر‌ها حاکی از آن است که بین تعلیق عضویت بورس تهران از فدراسیون جهانی بورس و تعلیق فعالیت فدراسیون فوتبال در سال‌های گذشته شباهتی جالب توجه وجود دارد. ظاهرا دلیل اصلی تعلیق عضویت بورس تهران در فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار، حضور یک مقام دولتی در رأس شورای بورس است.

طبق قانون بازار اوراق بهادار- مصوب سال84- وزیر اقتصاد ریاست شورای بورس را برعهده گرفت. ظاهرا فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار این موضوع را در حاشیه مجمع جهانی خود در آفریقای جنوبی به اطلاع مقامات ایرانی رسانده بود. براساس قوانین و استاندارد‌های ضروری عضویت در فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار باید سازمان یا نهاد ناظر بر بازار سرمایه هر کشور به عضویت آیسکو درآید.

براساس قواعد آیسکو که در واقع فدراسیون نهادهای نظارت بر بازار‌های سرمایه جهان است، دولت‌ها نباید در روند فعالیت و تصمیم‌گیری نهادهای ناظر بازارهای سرمایه دخالت کنند. طبق استانداردهای آیسکو عضویت مقامات دولتی در بازار سرمایه با روح رقابتی در بورس‌ها و بازار‌های مالی منافات دارد. در حالی که طبق قانون بازار اوراق بهادار، وزیر امور اقتصادی و دارایی رئیس شورای بورس است و شورای بورس نیز بالاترین مقام ناظر بازار سرمایه تلقی می‌شود. دیگر عضو دولتی شورای بورس هم وزیر صنعت، معدن و تجارت است. از سوی دیگر طبق قانون بازار اوراق بهادار رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار هم عملا براساس نظر دولت برگزیده می‌شود.

راه بازگشت به فهرست جهانی

به این ترتیب به‌نظر می‌رسد برای اینکه بورس تهران بتواند باردیگر به عضویت فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار در بیاید بایدقانون بازار اوراق بهادارمصوب 1384 اصلاح شود. به این ترتیب حذف نمایندگان دولت از ترکیب شورای بورس راهکار اعاده عضویت ایران در فهرست جهانی است اما اصلاح قانون بازار اوراق بهادار در کوتاه‌مدت امکان‌پذیر نیست زیرا اصلاحیه قانون، پس از تأیید دولت برای تصویب نهایی، باید به مجلس شورای اسلامی ارسال شود و پس از تأیید شورای نگهبان جنبه قانونی بگیرد. در خوش‌بینانه‌ترین حالت این‌کار، بین یک تا 3‌سال طول می‌کشد.

معرفی فدراسیون جهانی بورس‌ها

فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار به‌عنوان معتبر‌ترین مجمع جهانی بازارهای مالی متشکل از 54‌ بورس معتبر جهان است که بیشتر بورس‌های دنیا تحت استاندارد‌های مشخصی عضو این فدراسیون هستند. در حال حاضر بزرگ‌ترین غول‌های مالی دنیا عضو این فدراسیون هستند و ارزش دارایی‌هایی این فدراسیون بیش از 50 هزار میلیارد دلار است. بورس تهران که در حال حاضر82 میلیارد دلار ارزش دارد، در سال1995 پس از تلاش‌های فراوان به عضویت این فدراسیون در آمد، اما عضویت بورس تهران از مهرماه در این فدراسیون به حال تعلیق در آمده است.

لورنزو گالی کیست؟

لورنزو گالی یک ایتالیایی است که در فرانسه زندگی می‌کند. او فارغ‌التحصیل رشته اقتصاد از دانشگاه نانت است و مدرک خود را در رشته اقتصاد و امور مالی دریافت کرده است. لورنزو گالی از ژانویه1990 به‌عنوان کارشناس آمار و اقتصاد فعالیت خود را در فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار آغاز کرد. او در تکمیل فعالیت‌های آماری فدراسیون جهانی نقش مؤثری داشته و مفاهیم آماری و شیوه‌های محاسباتی نوینی را برای این مجموعه به ارمغان آورده است. او در حال حاضر سردبیر نشریه ماهانه فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار موسوم به فوکوس است.

کد خبر 153084
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز