گروه بورس: با سقوط سنگین شاخص در مبادلات یکشنبه، میانگین بازده سرمایه‌گذاری در بورس تهران، از ابتدای سال‌جاری تاکنون به صفر رسید. ارزش بورس تهران هم در طول یک هفته گذشته با پنج میلیارد دلار کاهش به 83.2 میلیارد دلار در پایان مبادلات یکشنبه رسید.

بورس

به گزارش همشهری، موج نزول شاخص بورس تهران که از یک هفته گذشته شدت بیشتری پیدا کرده است، یکشنبه وارد مرحله تازه‌ای شد و شاخص بورس تهران با 411 واحد کاهش در معرض سقوط به زیر مرز 24 هزار واحد قرار گرفت که در صورت تداوم نزول شاخص بورس و سقوط به زیر مرز 23 هزار و 756 واحد، بازده بورس منفی خواهد شد.

شاخص کل بازار سهام در روز 6 فروردین ماه امسال روی این عدد قرار داشت اما با نزول سنگین شاخص در مبادلات یکشنبه بازده بازار سهام که ابتدای سال بیشتر از باز‌ارهای طلا، ارز و مسکن بود به صفر رسید.

در ابتدای سال‌جاری به‌دلیل صعود مداوم شاخص‌های بورس، بازده بورس در طول یک ماه به مرز 15 درصد رسید اما این صعود هرگز تداوم نیافت و ظرف چند ماه صعود‌های رؤیایی تبدیل به نزول‌های سنگین شد و روز به روز از میزان بازده بورس کاسته شد و در مبادلات روز گذشته به صفر رسید.

آمار‌ها نشان می‌دهد شاخص بورس تهران ظرف کمتر از 70 روز یعنی از 20شهریور امسال تاکنون، بیش از سه هزار پله نزول کرده است و در طول 6 ماه گذشته نزدیک به 44 میلیارد دلار از ارزش بورس تهران کاسته شده است.

ارزش بورس تهران در فروردین امسال که به مرز 127 میلیارد دلار هم رسیده بود از هفته نخست اردیبهشت به‌دلیل نزول قیمت سهام شرکت‌های بورس و افزایش ارزش دلار روز به روز کاهش یافت و یکشنبه به مرز 83.2 میلیارد دلار رسید. ارزش بورس تهران فقط در طول یک هفته گذشته نزدیک به 5 میلیارد دلار کاهش یافته است.

همزمان با نزول شاخص‌های بورس تهران تازه‌ترین خبر‌ها حکایت از آن دارد که هجوم سرمایه‌گذاران برای فروش سهامشان در بورس تهران و همچنین فروش دارایی‌هایشان در صندوق‌های سرمایه‌گذاری باعث سردرگمی فعالان بازار شده است؛ به‌طوری که خبر‌های غیررسمی حکایت از آن دارد که تا یکشنبه بخش بزرگی از واحد‌های سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری ابطال شده و این صندوق‌ها بخش زیادی از دارایی‌های خود را از دست داده‌اند.

نزول‌های مداوم شاخص بورس تهران موجب نزول بازده صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز شده است و میانگین بازده صندوق‌های سرمایه‌گذاری در یک ماه گذشته به منفی 3.2 درصد رسیده است و به غیراز چند صندوق، بازده مابقی صندوق‌ها منفی بوده است.

آمار‌ها همچنین نشان می‌دهد: اگر چه بازده سالانه بورس تهران از ابتدای سال تاکنون به صفر رسید اما زیان ماهانه بازار سهام در یک ماه گذشته منفی5.6درصد و زیان 3 ماه آن منفی 4 درصد بوده است.

کارشناسان معتقدند: درصورت سقوط شاخص بورس تهران به زیر مرز 24 هزار واحد احتمال تداوم نزول شاخص تا سقف 21 هزار واحد بسیار محتمل است.

یکشنبه همزمان با افت سنگین شاخص بورس قیمت سهام بسیاری از شرکت‌ها کاهش یافت و تعداد زیادی از شرکت‌ها با صف فروش سهام مواجه شدند؛ به‌طوری که حجم صف فروش سهام بانک پاسارگاد با ثبت 21 میلیون سهم به 337 تقاضا رسید. به‌نظر می‌رسد بیشتر سرمایه‌گذاران در حال فروش دارایی خود و کوچ به سمت بازار‌های سکه طلا و ارز هستند.

بر همین اساس خبرگزاری فارس نوشت: حاکم شدن جو روانی منفی در بازار سهام باعث شده تا گروهی از سهامداران، رویه خروج از بورس و ورود به بازار‌های ارز و سکه را در پیش بگیرند. همین رویه مزید بر علت شده تا فشار فروش سهام و تداوم افت قیمت‌ها و شاخص بورس بیشتر از گذشته شود.

کد خبر 152348
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز