گروه بورس: همزمان با آغاز روند نزولی بورس تهران و افزایش قیمت دلار، ارزش بورس تهران از نیمه دوم اردیبهشت ماه تاکنون نزدیک به 39‌میلیارد دلار کاهش یافته است.

بورس

به گزارش همشهری، در شرایطی که ارزش بورس تهران در هفته نخست اردیبهشت ماه به مرز 127‌میلیارد دلار رسیده بود اما با شروع روند نزولی بازار سهام و همچنین افزایش 20 درصدی قیمت دلار که سه شنبه به محدوده 1334 تومان رسید، ارزش بورس تهران یکباره با کاهش مواجه شد و در طول 6‌ ماه 39‌ میلیارد دلار کاهش یافت.

سه شنبه هم شاخص کل بورس تهران به‌دنبال وضع تحریم‌های یکجانبه از سوی آمریکا و انگلیس علیه بخش‌های مالی و انرژی ایران با 1.2 درصد کاهش مواجه شد و بسیاری از شرکت‌های بورس از جمله بانک‌ها و شرکت‌های پتروشیمی با نزول ارزش سهامشان روبه‌رو شدند.

این دهمین ریزش بزرگ بورس تهران از ابتدای سال تاکنون است. ارزش بورس تهران فقط در طول 10 روز گذشته نزدیک به 2 میلیارد دلار نزول کرده و در پایان مبادلات سه شنبه مجموع کل ارزش بورس تهران با احتساب 39 میلیارد دلار کاهش به 88.4 میلیارد دلار رسید. به‌دلیل نزول شاخص‌های بورس تهران و کاهش بازده بورس، سرمایه‌گذاران در حال خارج کردن دارایی خود از بورس به سمت بازارهای طلا، ارز و مسکن هستند، هنوز اطلاعات دقیقی از میزان خروج سرمایه‌ها از بورس در دست نیست امام کاهش ارزش روزانه مبادلات بیانگر نزول سرمایه‌گذاری در بازار سهام است.

نزول 326 واحدی شاخص

سه شنبه هم شاخص کل بورس تهران معادل 326 واحد نزول کرد. دیروز تقریبا هیچ شرکت بزرگی نبود که از صف‌های فروش و افت بهای سهام مصون باشد و قیمت سهام شرکت‌های مخابرات، فولاد مبارکه، ملی مس، سرمایه‌گذاری غدیر، بانک‌های صادرات، ملت، کارآفرین، مپنا و خدمات انفورماتیک با کاهش مواجه شدند. با کاهش 326 ‌واحدی سه شنبه ، میانگین بازده سرمایه‌گذاری در بورس، به 7/4درصد کاهش یافت.

عملکرد آبان ماه

گزارش‌های آماری نشان می‌دهد: میانگین بازده سرمایه‌گذاری در بورس تهران در آبان ماه امسال3.6 درصد کاهش داشته است که با احتساب کاهش 3 درصدی بازده بورس تهران در مهرماه می‌توان گفت از ابتدای پاییز تا‌کنون 6.6 درصد از میزان بازده سرمایه‌گذاری در بورس تهران کاسته شده است. شاخص بورس تهران در ماه‌های مهر و آبان به‌ترتیب 811 و 943 پله نزول کرده است، همچنین در آبان ماه امسال بیش از 36 درصد از ارزش معاملات کاسته شد و تعداد خریداران نیز با 27 درصد کاهش به 86 هزار نفر رسید.

کد خبر 151917
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز