دوشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۰ - ۱۶:۰۲
۰ نفر

گروه بورس: موج نزول شاخص بورس تهران به صندوق‌های سرمایه‌گذاری رسید و عملکرد این صندوق‌ها را در یک ماه گذشته منفی کرد، به‌طوری که از مجموع 60صندوق سرمایه‌گذاری فعال در کشور 52صندوق در یک ماه گذشته با زیان مواجه شده‌اند.

بورس

به گزارش همشهری، با وجود تبلیغ‌های فراوان برای سرمایه‌گذاری مردم در صندوق‌های سرمایه‌گذاری، تازه‌ترین بررسی‌ها از عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری، نشان می‌دهد این صندوق‌ها نتوانسته‌اند انتظارات سرمایه‌گذاران را برآورده کنند و به‌نظر می‌رسد ساختار طراحی شده برای این صندوق‌ها ایراد‌های اساسی دارد.

برخی اطلاعات تایید نشده حکایت از آن دارد که ظرف یک ماه گذشته بسیاری از سرمایه‌گذاران به‌دلیل عملکرد منفی صندوق‌ها برای دریافت پس‌انداز‌های خود به سمت صندوق‌های سرمایه‌گذاری هجوم برده‌اند و گفته می‌شود؛ در طول این مدت، صندوق‌های سرمایه‌گذاری به‌دلیل ابطال واحد‌های سرمایه‌گذاری خود به‌طور متوسط 40 تا 60 درصد از دارایی‌های خود را از دست داده‌اند.

پیش از این، ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری در روزهای اوج به‌دلیل صعود انفجاری شاخص به یک هزار میلیارد تومان رسیده بود اما اکنون اطلاعات موثقی در باره ارزش کل صندوق‌های سرمایه‌گذاری و میزان کاهش آن در دست نیست.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری، نوع جدیدی از ابزار‌های مالی هستند که عموما برای جذب سرمایه‌های مردمی طراحی می‌شوند و به‌دلیل اینکه تحت مدیریت یک تیم حرفه‌ای فعالیت می‌کنند به‌طور طبیعی باید بازده دارایی‌‌هایشان بالاتر از بازده کل بورس باشد اما آمارها نشان می‌دهد میزان بازده صندوق‌های سرمایه‌گذاری در ایران برخلاف تمام دنیا کمتر از بازده کل بورس است و این صندوق‌ها نتوانسته‌اند به‌دلیل مشکلات ساختاری، انتظار سهامداران را برآورده کنند. این درحالی است که مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری به نحوه کارکرد صندوق‌ها اعتراض دارند و معتقدند این صندوق‌ها ایرادهایی دارند که باید بر طرف شوند.

تازه‌ترین اطلاعات نشان می‌دهد: همزمان با نزول شاخص‌های بورس در یک ماه گذشته، بازده سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها نیز کاهش یافته و از مجموع 60 صندوق سرمایه‌گذاری، فقط ارزش 8 صندوق در طول یک ماه گذشته اندکی رشد کرده و 52صندوق با کاهش ارزش دارایی‌هایشان مواجه شده‌اند. به‌طوری که میانگین بازده سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری در یک ماه گذشته به منفی 1.7 درصد رسیده است، ضمن اینکه شاخص بورس تهران نیز در این مدت 3.5 درصد نزول کرده است.

آمار‌ها نشان می‌دهد: افرادی که در صندوق ها، سرمایه‌گذاری کرده‌اند در طول یک ماه گذشته به‌طور میانگین از 2 دهم درصد تا 12 درصد زیان کرده‌اند و از میزان سرمایه‌شان کاسته شده است. همچنین عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری در طول یک سال گذشته نشان می‌دهد میزان بازده این صندوق‌ها در مقایسه با بازده کل بورس تهران تفاوت فاحشی دارد و درحالی‌که بازده کل بورس تهران در طول یک سال گذشته 40.1 درصد بوده است بازده عملکرد کل صندوق‌های سرمایه‌گذاری به زحمت به 29.9 درصد رسیده است. این اعداد بیانگر آن است که فعالیت این صندوق‌ها باشکست مواجه شده چون این صندوق‌ها با ماهیت سرمایه‌گذاری افراد غیرحرفه‌ای طراحی شده‌اند و اینکه حتی نتوانسته‌اند به میانگین بازده بازار سهام دست پیدا کنند و به‌نظر می‌رسد عملکرد آنها نیاز به بازنگری اساسی دارد.

کد خبر 151780
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز