گروه بورس: تازه‌ترین اطلاعات از میزان بازده صندوق‌های سرمایه‌گذاری در طول یک ماه گذشته نشان می‌دهد صندوق‌های سرمایه‌گذاری نه فقط در طول 3ماه گذشته سودی نداشته‌اند بلکه میزان بازده آنها در طول یک ماه گذشته به منفی4.3 درصد رسیده است.

بورس

به گزارش همشهری، صندوق‌های سرمایه‌گذاری نوع جدیدی از ابزار‌های مالی‌اند که سابقه فعالیت آنها در ایران بسیار کوتاه است. از زمان راه اندازی نخستین صندوق سرمایه‌گذاری در ایران تاکنون نزدیک به 3 سال می‌گذرد. در این مدت تعداد صندوق‌های سرمایه‌گذاری با توجه به صعود بازار سهام در سال 89 به بیش از 60 صندوق رسید و اکنون به‌دنبال نزول بازار سهام این صندوق‌ها با فرازو نشیب‌های جدیدی روبه‌رو شده‌اند به‌طوری که برخی اطلاعات تایید نشده حکایت از آن دارد که ظرف چند ماه گذشته بسیاری از سرمایه‌گذاران به‌دلیل عملکرد منفی صندوق‌ها اقدام به ابطال واحد‌های سرمایه‌گذاری خود کرده‌اند و برای دریافت پس‌انداز‌های خود به سمت صندوق‌های سرمایه‌گذاری هجوم برده‌اند.

گفته می‌شود که در طول این مدت صندوق‌های سرمایه‌گذاری به‌دلیل ابطال واحد‌های سرمایه‌گذاری بیش از 70 درصد از دارایی‌های خود را از دست داده‌اند. در واقع صندوق‌های سرمایه‌گذاری با الگو برداری از بازار‌های مالی دنیا برای جذب سرمایه‌های مردم طراحی شده‌اند و در بیشتر نقاط دنیا عموم مردم به‌دلیل اینکه از دانش کافی برای سرمایه‌گذاری در بازار سهام برخوردار نیستند، از طریق این ابزار مالی جدید در بورس سرمایه‌گذاری می‌کنند و این صندوق‌ها به‌دلیل اینکه تحت مدیریت یک تیم حرفه‌ای فعالیت می‌کنند به‌طور طبیعی باید بازده دارایی‌هایشان بالاتر از بازده کل بورس باشد اما آمارها نشان می‌دهد میزان بازده صندوق‌های سرمایه‌گذاری در ایران در طول چند ماه گذشته عموما منفی بوده و حتی در اتفاقی نادر برخی سرمایه‌گذاران در طول یک ماه گذشته 19 درصد از دارایی‌های خود را از دست داده‌اند.

تازه‌ترین اطلاعات نشان می‌دهد همزمان با نزول شاخص‌های بورس در یک ماه گذشته، بازده سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها نیز کاهش یافته و از مجموع 61 صندوق سرمایه‌گذاری فقط ارزش 5 صندوق در طول یک ماه گذشته اندکی رشد کرده و 56صندوق با کاهش ارزش دارایی‌هایشان مواجه شده‌اند به‌طوری که میانگین بازده سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری در یک ماه گذشته به منفی4.3درصد رسیده، ضمن اینکه شاخص بورس تهران نیز در این مدت 7.3 درصد نزول کرده است. آمار‌ها نشان می‌دهد افرادی که در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند در طول یک ماه گذشته به‌طور میانگین از 3 دهم درصد تا 19 درصد زیان کرده‌اند و از میزان سرمایه شان کاسته شده است. همچنین میزان بازده صندوق‌های سرمایه‌گذاری در طول 3 ماه گذشته نیز به‌طور میانگین منفی2.2درصد بوده است، ضمن اینکه سرمایه‌گذارانی که در طول 6 ماه گذشته سرمایه خود را وارد صندوق‌های سرمایه‌گذاری کرده‌اند فقط1.2درصد سود به دست آورده‌اند.

کد خبر 152890
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز