یکشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۰ - ۱۶:۳۲
۰ نفر

گروه بورس: رئیس‌کل بانک مرکزی در ادامه مخالفت‌های شخصی خود با بازار سرمایه، انجام معاملات آتی سکه در بورس کالا را که در کمیته فقهی شورای بورس مورد بررسی قرار گرفته(که یک عضو آن نیز اتفاقا عضو کمیته فقهی بانک مرکزی است) قمار نامید.

بورس

به گزارش همشهری، معاملات آتی سکه نوعی ابزار جدید مالی است که ماه‌ها در کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار مسائل شرعی آن مورد بررسی قرار گرفته و پس از آنکه این کمیته انجام معاملات این اوراق را در رایزنی با فقها بلامانع تشخیص داد، معاملات آن به‌صورت رسمی در بورس کالا آغاز شد. این در حالی است که یکی از اعضای کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار به نام سید عباس موسویان اتفاقا عضو کمیته فقهی بانک مرکزی و عضو کارگروه بانکداری بدون رباست.

اما رئیس‌کل بانک مرکزی که سابقه مخالفت‌های آشکارش با فعالیت‌های بازار سرمایه شهره شده است، در تازه‌ترین اظهار نظر خود معاملات آتی اوراق سکه را در بورس کالا قمار نامید.

رئیس‌کل بانک مرکزی: معامله آتی سکه قمار است

رئیس‌کل بانک مرکزی معامله آتی سکه را قمار نامید و گفت: برای عرضه سکه محدودیتی نداریم. به گزارش ایسنا، محمود بهمنی روز یکشنبه در حاشیه نشست صبحانه کاری اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران در جمع خبرنگاران گفت: قیمت سکه در بازار معاملات آتی 842‌هزار تومان است و 50‌درصد سود ظرف 3 تا 4ماه دریافت می‌شود و به همین دلیل با آن برخورد می‌شود. بانک مرکزی تنظیم بازار را براساس قیمت جهانی انجام می‌دهد و معامله برای ماه‌های آینده بدون پرداخت پول قمار است. او ادامه داد: فعالان بازار، سکه‌ها را با قیمت بالا خریداری کرده‌اند و کاهش قیمت منجر به ضررشان می‌شود و به همین دلیل نمی‌خواهند قیمت سکه افت کند.

واکنش شورای بورس به اظهارات بهمنی

عضو شورای بورس گفت: بیان واژه «قمار» برای معاملات آتی سکه، جفای بزرگی به بازار سرمایه و همه زحمتکشان و دست‌اندرکاران این بازار است. محمدرضا پورابراهیمی، رئیس هیأت مدیره بورس کالای ایران در گفت‌وگو با همشهری از اظهارات محمود بهمنی رئیس‌کل بانک مرکزی در قمار خواندن معاملات آتی سکه انتقاد کرد و گفت:

کوتاهی بانک مرکزی در تنظیم نکردن بازار سکه به‌عنوان متولی قانونی این امر، هیچ مسئولیتی را متوجه فرایندهای قانونی معاملات آتی در بورس کالا نمی‌کند.عضو شورای بورس با بیان اینکه در قرارداد‌های آتی سکه معادل 10‌درصد از ارزش معاملاتی پرداخت می‌شود، گفت: اینکه عنوان می‌کنند بدون پول قراردادها انجام می‌شود، به هیچ وجه صحت ندارد. انتظار ما این است که رئیس‌کل بانک مرکزی در حوزه مباحث تخصصی ادبیات علمی داشته باشند و از بیان مطالبی که با رویکرد علمی و تخصصی فاصله دارد، خودداری کنند.

پورابراهیمی تصریح کرد: معاملات آتی سکه براساس ضوابط قانونی و با رعایت دقیق موازین فقهی و با تأیید شورای‌عالی بورس در بورس کالا انجام می‌شود و دارای مجوزهای قانونی است.او بیان واژه قمار را برای معاملات آتی سکه، جفایی بزرگ به بازار سرمایه دانست و ضمن اشاره به عضویت بهمنی در شورای بورس و ابلاغ مصوبات با امضای شخص رئیس‌کل، گفت: تعجب می‌کنم از آقای بهمنی که اینگونه درخصوص فعالیت‌های بازار سرمایه موضعگیری کرده‌اند.

نامه بهمنی به رئیس سازمان بورس

حسین پناهیان مدیرعامل بورس کالای ایران در واکنش به اظهارات رئیس‌کل بانک مرکزی درباره معاملات آتی سکه در این بورس به همشهری گفت: سازوکار‌های معاملات آتی در بورس کالا مبتنی بر قانون بازار اوراق بهادار شکل گرفته و مبانی فقهی معاملات آتی توسط کارشناسان برجسته و خبره مورد تایید قرار گرفته، به‌گونه‌ای که طی 9 جلسه کارشناسی در کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار به‌صورت مفصل مورد مداقه قرار گرفته و به تصویب فقهای محترم رسیده است.

پناهیان افزود: پس از این مراحل و در نهایت در بهمن سال 86 در جلسه شماره 41 شورای بورس موضوع قراردادهای آتی به تصویب رسیده است که در این جلسه رئیس‌کل وقت بانک مرکزی نیز حضور داشته و علاوه بر ابراز نظرات خود، با راه‌اندازی این ابزارهای نوین مالی موافقت کرده است. وی گفت:

همچنین لازم به ذکر است که دکتر بهمنی رئیس‌کل بانک مرکزی در مورخ88.9.16 طی نامه‌ای به سازمان بورس و اوراق بهادار، در بند 5 آن صریحاً اعلام کرده است که تنوع بخشی به ابزارها، تعمیق بازار و انسجام دهی به معاملات طلا از جمله راهبردهای این بانک بوده و در همین راستا معامله قراردادهای آتی سکه در بورس کالا فراهم شده و افزون بر آن، این بانک با انتقال بخشی از معاملات نقدی سکه به بورس کالا موافق است که در آینده انجام خواهد شد.

مدیرعامل بورس کالای ایران تاکید کرد: بازار معاملات آتی سکه تنها بازار متشکل و نظام‌یافته و تحت نظارت و مراقبت کامل در حوزه طلاست که جزئیات کامل مشخصات خریداران و فروشندگان ثبت شده و قابل ردیابی و پیگیری است، لذا یکی از مشخصه‌های بارز این بازار شفافیت ذاتی معاملات آن است. دکتر پناهیان اظهار داشت: البته شرایطی که رئیس محترم بانک مرکزی در آن قرار دارد برای ما قابل درک است اما با عنایت به توضیحات فوق و وضعیت کنونی انتظار می‌رود که این قبیل مباحث در جلسات کارشناسی و به دور از فضای احساسی و هیجانی مطرح شود.

کد خبر 153525
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز