گروه بورس: معاون نظارت و عملیات فرابورس از قیمت‌گذاری سهام شرکت هواپیمایی هما به ارزش 2هزار و 880میلیارد تومان (2.1 میلیارد دلار)خبر داد و اعلام کرد یک متقاضی برای خرید سهام شرکت هواپیمایی هما اعلام آمادگی کرده است.

بورس

به گزارش همشهری، در شرایطی که مدت‌هاست کورسوی چراغ ورود شرکت‌های جدید به بورس خاموش شده است، بازار فرا بورس ایران روز به روز چشم‌انداز مناسب‌تری پیدا می‌کند و با بازاریابی گسترده‌ای که در سطح مدیریت این مجموعه انجام می‌شود، روزبه‌روز شرکت‌های جدیدی برای ورود به این بازار اعلام آمادگی می‌کنند.

بر همین اساس قرار است سازمان خصوصی‌سازی‌ براساس سیاست‌های اصل44 معادل 50‌درصد از سهام شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران را از طریق فرابورس عرضه کند. به غیراز این عرضه که یک تکلیف دولتی محسوب می‌شود، تا پایان سال‌جاری سهام شرکت‌های بزرگ و کوچک بسیاری تا پایان سال در فرابورس عرضه خواهند شد.

در تازه‌ترین رویداد سازمان خصوصی‌سازی‌ 50‌درصد از سهام شرکت هواپیمایی هما را که پیش از این یک بار در فرابورس عرضه شده بود اما فروخته نشده بود 1440‌میلیارد تومان قیمت‌گذاری کرد.پیش از این سازمان خصوصی‌سازی‌ سهام این شرکت را قیمت‌گذاری کرده بود اما به‌دلیل فروخته نشدن سهام این شرکت 300 میلیارد تومان قیمت را کاهش داد، به این ترتیب در تازه‌ترین قیمت‌گذاری، سهام این شرکت بزرگ2.1 میلیارد دلار ارزشگذاری شد.

گفته می‌شود این قیمت‌گذاری بر مبنای برند این شرکت هواپیمایی انجام شده است. بر همین اساس حسن محمدتبار معاون نظارت و عملیات فرابورس در گفت‌وگو با همشهری ضمن تأیید قیمت‌گذاری سهام این شرکت بر مبنای برند گفت: سهام این شرکت بر منبای برند و همچنین مجوز‌هایی که هواپیمایی جمهوری اسلامی برای فعالیت در سراسر دنیا دارد قیمت‌گذاری شده‌است.

وی افزود: 50درصد از سهام این شرکت به قیمت 1440 میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده است. مجموع سهام این شرکت 2هزارو 880 میلیارد تومان برآورد می‌شود.

محمد تبار در پاسخ به این پرسش که آیا اطلاعی از متقاضیان خرید سهام این شرکت دارد یا خیر؟ گفت: تا آنجا که مطلع هستم یک خریدار برای خرید این میزان سهام اعلام آمادگی کرده است در غیراین صورت سازمان خصوصی‌سازی‌ برای بار دوم اقدام به فروش سهام این شرکت نمی‌کرد.

وی در باره اینکه آیا این بار با توجه به نامساعدبودن شرایط بازار، سهام هما فروخته خواهد شد گفت: فروش بلوکی سهام چندان ارتباطی به جو عمومی بازار ندارد ضمن اینکه مشخص نیست تا تاریخ 26 دی‌ماه شرایط بازار سرمایه چگونه باشد ما امیدواریم که سهام این شرکت در موعد مقرر در فرا بورس فروخته شود.

عرضه‌های جدید

همچنین امیر هامونی مدیر بازار فرابورس ایران نیز درباره عرضه سهام شرکت‌های جدید در فرابورس گفت: به غیر از شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران که در دی ماه سهامش در فرابورس عرضه می‌شود سهام 3 شرکت نیروگاه برق دماوند، نیروگاه خلیج‌فارس و پتروشیمی پارس تا پایان سال در فرابورس فروخته خواهد شد.

وی درباره ارزش کلی سهام این شرکت‌ها گفت: ارزش سهام نیروگاه برق دماوند 1500میلیارد تومان، پتروشیمی پارس 2هزار و 200میلیارد تومان و نیروگاه خلیج‌فارس 293 میلیارد تومان است.وی افزود: 100درصد سهام نیروگاه برق دماوند، 40درصد از سهام پتروشیمی پارس و 100درصد از سهام نیروگاه خلیج‌فارس از طرف فرابورس فروخته خواهد شد.

به گفته وی پس از طی مراحل ثبت اساسنامه این شرکت‌ها در سازمان بورس، سهام این شرکت‌ها آماده عرضه در فرابورس است.

کد خبر 153627
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز