سه‌شنبه ۸ شهریور ۱۳۹۰ - ۰۴:۱۸
۰ نفر

تروریسم، به مفهوم به کارگیری خشونت و تهدید با انگیزه سیاسی است و با ترس، ارعاب و تهدید همراه است.

پدیده تروریسم، موضوعی است که برای ما ایرانیان که از قربانیان آن هستیم، آشناست. آمریکایی‌ها به مدت 2دهه، سازمان تروریستی منافقین را زیر چتر حمایت مالی، سیاسی و تبلیغی خود درآوردند و همه‌گونه امکانات در اختیارشان قرار دادند و از جنایات تروریستی آنان ضد مردم یا مسئولان نظام جمهوری اسلامی حمایت کردند. این گروهک شیطان‌صفت با شیوه قهرآمیز و ترورهای فراوان، درصدد حذف فیزیکی عناصر کارآمد و طراحان نظام برآمد تا با ایجاد خلأ در ارکان حساس کشور، ضربه‌ای اساسی به جمهوری اسلامی ایران وارد آورد. ترور شهدای محراب، شهدای 7تیر و شهدای 8شهریور، برخی از مهم‌ترین این ترورها به شمار می‌آید. در این راستا، 8شهریور، سالروز شهادت مظلومانه شهیدان باهنر و رجایی، «روز مبارزه با تروریسم» نامگذاری شده است.

1360 شمسی: انفجار ساختمان نخست‌وزیری

در روز 8شهریور سال1360 شمسی در یک اقدام تروریستی ساختمان نخست‌وزیری، محل جلسه شورای امنیت کشور که با حضور رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر تشکیل شده بود، منفجر شد و شهیدان رجایی و باهنر به همراه دفتریان و وحید دستجردی در این اقدام تروریستی به شهادت رسیدند. نفوذ ضدانقلاب به دستگاه‌های امنیتی موضوعی است که سال‌ها درباره آن در محافل سیاسی و امنیتی بحث می‌شود اما تاکنون همه زوایای آن برای مردم انقلابی ما روشن نشده است. مسعود کشمیری، دبیر شورای امنیت کشور و عضو نفوذی سازمان منافقین به‌عنوان عامل انفجار، پیش از خروج از جلسه کیف بزرگی را که همیشه همراه داشت با پا به نزدیکی شهید رجایی هدایت کرد. کشمیری از ساختمان نخست‌وزیری خارج شده و در میدان پاستور نزد کسانی رفت که منتظر اوبودند تا دبیر شورای امنیت را به یک نقطه امن انتقال دهند. همزمان صدای انفجار شدیدی منطقه را ‌لرزاند.

1723 میلادی: مرگ پدر میکروب‌شناسی

آنتونی فیلیپس فن لیون هوک، پیشه‌ور و دانشمند هلندی از شهر دلفت در 24اکتبر سال1632 میلادی زاده شد. به او لقب پدر میکروب‌شناسی داده‌اند و او را نخستین میکروب‌شناس می‌دانند. او پسر یک سبدساز بود. در 16سالگی شاگرد یک بازرگان پوشاک اسکاتلندی در آمستردام شد. او میکروسکوپ را بهبود بخشید و برای نخستین بار با میکروسکوپش توانست ساختار تک‌یاخته‌ای را ببیند؛ چیزی که خود نامش را انیمالکولس نهاد. او نخستین کسی است که بافت‌های ماهیچه‌ای، اسپرماتوزوئید، باکتری و جریان خون درون مویرگ‌ها را دید. او بیش از ۴۰۰میکروسکوپ ساخت که تنها 9‌تایش امروز به دست ما رسیده است. او در 30آگوست 1723 درگذشت.

1914 میلادی: نبرد تاننبرگ

یک ماه از آغاز جنگ جهانی اول می‌گذشت که در 30آگوست سال1914 میلادی ارتش آلمان، لشکر روسیه تزاری را در منطقه تاننبرگ درهم شکست. آلمان در یکم‌آگوست به روسیه اعلان جنگ داد. بنابراین 2سپاه روسیه در نیمه ماه آگوست ایالت پروس شرقی آلمان را مورد حمله قرار دادند. ژنرال هلموت فن مولتکه، فرمانده ارتش امپراتوری آلمان با دستپاچگی، 2لشکر آلمانی را از جبهه غربی به جبهه شرقی برای تحکیم این جبهه منتقل کرد. آلمانی‌ها توانستند مکالمات رادیویی میان ژنرال‌های روسی را استراق سمع کنند و متوجه شدند 2سپاه روسیه در فاصله دورتری از آنچه تصور می‌کردند، قرار دارند. لشکر دوم آلمان به فرماندهی ژنرال هیندنبورگ 150هزار سرباز سامسونف را مجبور به عقب‌نشینی به تاننبرگ کرد و حتی راه بازگشت را هم بر آنان بست. در پی این حمله غافلگیرکننده، شیرازه سپاه سامسونف از هم گسست. در این نبرد 30هزار سرباز روس کشته و همین تعداد مجروح شدند. آلمانی‌ها بیش از 90هزار سرباز روس را اسیر کردند و 500قبضه توپ را به غنیمت گرفتند. بیش از 60قطار اسیران روس را به غرب آلمان منتقل کردند. تلفات آلمانی‌ها کمتر از 20هزار نفر بود.

کد خبر 144330

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز