سه‌شنبه ۱ شهریور ۱۳۹۰ - ۲۲:۲۴
۰ نفر

به مناسبت انفجار دفتر نخست‌وزیری در 8شهریور سال 1360 و شهادت 2یار دیرین امام و انقلاب، شهیدان محمدعلی رجایی و محمدجواد باهنرکه نمونه‌ای از دولتمردان مردمی بودند و نیز به منظور آشنایی مردم با فعالیت‌ها و بیان اهداف و برنامه‌های دولت، هفته‌ای به نام هفته دولت نامگذاری شده است که از 2شهریور آغاز می‌شود.

هفته دولت

حضرت علی(ع) در فرمانش به مالک اشتر می‌فرماید: چون بدین رویه که فرمان داده‌ام، هیأت وزیران تشکیل شد، در میان وزرا، آن کس را از همه محترم‌تر بدان که در حق‌گویی از همه بی‌پرواتر و شجاع‌تر باشد. بر آن وزیر آفرین باد که چون حاکم را در پرتگاه ظلم بیند از خشم او اندیشه نکند و فرمان خدا و مصالح عموم را بر تملق و چاپلوسی ترجیح دهد. بی‌پرده پیش رود و خیره‌سر را از آن پرتگاه خطرناک و مهلکه مهیب رهایی بخشد؛ یعنی از کردار ناشایست کشوردار که با تیره‌بختی کشور و سقوط دولت همراه است مردانه جلوگیری کند. تا می‌توانی با پرهیزگاران‌ حشرو نشر داشته باش و در معاشرت عناصر صالح، پایه دولت خویش استوار کن، ولی در عین حال فراموش مکن که آنها هم بشرند و از غرایز رذیله و وسوسه نفس منزه نیستند.

79 میلادی: دفن 3 شهر ایتالیا زیر مواد مذاب

کوه وزوویوس در جنوب ایتالیا در 24آگوست سال 79 میلادی ناگهان فوران کرد و 3شهر آباد پمپی، هرکولائوم و ستابیائه را با همه آثار تمدن و ده‌ها هزار سکنه در زیر مواد مذاب و خاکستر آتشفشانی مدفون کرد. ایتالیا آن سال تابستان بسیار گرمی داشت و
احتمال یک فاجعه طبیعی می‌رفت. این کوه چندین باردیگر فوران کرده است.

1527 میلادی: قتل‌عام مذهبی سن‌بارتولمی

کشتار خونین سن بارتولمی، از مراسم ازدواج هانری ناوار با مارگریت در تاریخ 24آگوست مصادف با جشن سن‌بازتولمی در سال 1527 میلادی آغاز شد. این قتل‌عام به دستور کاترین دومدیسی، ملکه فرانسه و تصویب شارل نهم، شاه کشور انجام گرفت. کاتولیک‌های این کشور که دارای اکثریت مذهبی هستند از بامداد تا شامگاه این روز در شهر پاریس هزاران پروتستان را سر بریدند زیرا شاهزاده پروتستان به نام «هانری ناوار» با خواهر شاه کاتولیک فرانسه ازدواج کرده بود و کاتولیک‌ها از آن بیم داشتند که سلطنت به دست پروتستان‌ها افتد و سرانجام در یک شامگاه «هانری ناوار» را دستگیر کردند و او را مجبور ساختند که از پروتستانیسم دست بکشد و کاتولیک شود و وی که بعدا شاه فرانسه شد از ترس جان همان لحظه کاتولیک شد.

1898 میلادی: مرگ صدراعظم آهنین

«لئوپولد بیسمارک»، صدراعظم پروس، معروف به صدراعظم آهنین، در اول آوریل 1815 میلادی در خانواده‌ای قدیمی در پروس به دنیا آمد و پس از پایان تحصیلات خود، در سن 32 سالگی در پارلمان پروس به عنوان یک نماینده ضدسلطنتی شناخته شد. او مردی متکبر و مستبد بود و به اکثریت و اقلیت پارلمانی و آزادی مطبوعات و دسته‌های سیاسی و حوزه‌های مذهبی، عقیده نداشت. بیسمارک حل‌وفصل قضایای سیاسی و رفع اختلافات و مشکلات را در میان خون و فولاد جست‌وجو می‌کرد که به همین جهت، او را صدراعظم پولادین یا آهنین نام نهاده‌اند. وی در سیاست داخلی، علاوه بر تدوین یک سلسله قوانین برای اداره امپراتوری وسیع آلمان که تمام اروپا را به وحشت انداخته بود، برای از میان بردن قدرت کاتولیک‌ها، احکامی سخت ضد آنها صادر کرد، با این حال در این امر موفق نشد و مجبور به صلح با پاپ شد. بیسمارک در حدود 20سال در مقام صدراعظمی آلمان، این امپراتوری را اداره کرد و سرانجام در حالی که در اواخر عمر از کار برکنار شده بود، در 24آگوست 1898 میلادی درگذشت.

1943میلادی: اعتصاب غذای سیمون وی

سیمون وی فرانسوی که غالباً از نام مستعار آناگرام امیل نوویس استفاده می‌کرد فیلسوف، عارف مسیحی و فعال اجتماعی فرانسوی بود که به تاریخ 3 فوریه 1909 در پاریس به دنیا آمد و در 24 آگوست 1943 در انگلستان و بر اثر خودداری از خوردن غذا در اعتراض به اشغالگری آلمان‌ها درگذشت. او درباره فرهنگ، هنر و ادب یونان و روم باستان و در باب اندیشه‌های اخلاقی چیزهای زیادی آموخت. زبان‌های یونانی، لاتین، سانسکریت و چند زبان جدید را به خوبی یاد گرفت و مطالعات و تحقیقات فراوانی در زمینه اخلاق، فلسفه، ادیان غربی و شرقی، علوم تجربی، ریاضیات، ادبیات و تاریخ داشت. بیشتر نوشته‌هایی که شهرت سیمون وی به خاطر آنهاست پس از مرگ او انتشار یافته‌اند.

کد خبر 143815

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز