عبدالرحمن بن‌ملجم مرادی، به همراهی شبیب‌بن‌بجره اشجعی، که از همفکران وی بود و هر دوی آنها از سوی «قطام‌بنت‌علقمه» تحریک شده بودند، در سحرگاه شب‌نوزدهم ماه‌مبارک رمضان سال40قمری در مسجد اعظم‌کوفه کمین کرده و منتظر ورود امیرمومنان علی‌بن‌ابی‌طالب(ع) شدند.

  اشعث بن‌قیس کندی که از منافقان واقعی آن دوران بود، آنان را راهنمایی، پشتیبانی و تقویت روحی می‌کرد. به هر روی، آن حضرت هنگام نماز‌صبح وارد مسجد اعظم‌کوفه شد و خفتگان را برای ادای نماز بیدار کرد. از جمله، خود عبدالرحمن بن‌ملجم مرادی را که به رو خوابیده بود، بیدار و خواندن نماز را به وی گوشزد کرد.
هنگامی که آن حضرت وارد محراب مسجد و مشغول خواندن نماز شد و سر از سجده اول برداشت، نخست شبیب‌بن‌بجره با شمشیر بران بر وی هجوم آورد، ولیکن شمشیرش به طاق محراب اصابت کرد و پس از او، عبدالرحمن بن‌ملجم‌مرادی شمشیر خویش را بر فرق نازنین حضرت‌علی(ع) فرود آورد و سرمبارکشان را تا به محل سجده‌گاهش شکافت. حضرت‌علی(ع) در محراب مسجد، افتاد و در همان هنگام فرمود: سوگند به خدای کعبه، رستگار شدم.

1367 شمسی: آتش‌بس در جنگ تحمیلی رژیم بعثی علیه ایران

از ساعت 6:30صبح‌روز دوشنبه29مرداد1367 به درخواست «خاویر‌پرز‌دکوئه‌یار» دبیرکل وقت سازمان ملل‌متحد در تمام طول مرزهای دوکشور عراق و جمهوری‌اسلامی ایران، مقررات آتش‌بس به اجرا گذارده شد. دستور برقراری آتش‌بس میان دو کشور قبلا و در پی پذیرش قطعنامه 598شورای امنیت سازمان ملل توسط جمهوری‌اسلامی ایران از سوی «دکوئه‌یار» صادر شده بود. وی به موجب نخستین بند این قطعنامه، آتش‌بس را اعلام و یک گروه 1300نفره از نظامیان پاسدار صلح‌ سازمان‌ملل را نیز مامور نظارت بر آن کرده بود. این گروه، روز 28مرداد و در آستانه برقراری آتش‌بس در مرز دو کشور مستقر شده بود.

1367 شمسی: اعلام اشتباه آمریکا در حمله به هواپیمای مسافربری

پس از گذشت حدود 45روز از سرنگونی هواپیمای مسافربری ایران توسط نظامیان متجاوز آمریکایی در خلیج‌فارس و کشته شدن 298 نفر از سرنشینان آن، دولت آمریکا در 29مردادسال 1367 شمسی در‌حالی این حمله را اشتباه خواند که پیش از آن به فرمانده ناو مهاجم آمریکایی مدال شجاعت و لیاقت اعطا کرده بود.

636میلادی: شکست ارتش بیزانس

در 20آگوست سال 636میلادی سپاه مسلمانان در دره یرموک و در جنگی که نام همین دره را گرفت، موجب شد تا دروازه‌های سرزمین‌های شرقی امپراتوری بیزانس به روی مسلمانان گشوده شود. در پی فتوحات مسلمانان در ایران و بین‌النهرین، لشکر مسلمانان متوجه سرزمین‌های فلسطین و سوریه شد که در آن زمان جزو امپراتوری بیزانس بودند.
به خلیفه مسلمانان خبر رسید که بخشی از مسلمانان در جنوب دمشق در سوریه در معرض تهدید ارتش امپراتوری بیزانس قراگرفته‌اند و سپاه اسلام برای مقابله با ارتش بیزانس عازم آن ناحیه شد. ارتش بیزانس توسط هراکلیوس، امپراتور بیزانس یا همان روم شرقی تشکیل شده بود و فرماندهی آن با ژنرال تئودوروس بود. در نبرد نهایی در دره یرموک، سپاهیان اسلام ارتش امپراتوری بیزانس را به‌رغم اینکه به مراتب پرتعدادتر بود، شکست دادند.

کد خبر 143590

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز