شنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۰ - ۲۰:۰۵
۰ نفر

شب بیست‌ویکم ماه مبارک رمضان نیز یکی از شب‌های پرفیض و برکت قدر به شمار می‌رود؛ شب‌هایی که در آن نزول قرآن کریم رقم خورده است و قدر و مرتبت آن بیش از هزار سال است.

شب قدر

قدر در لغت به معنای بزرگ، با عظمت، باارزش و پرقیمت است. قدر در لغت به معنای سختی و معیشت نیز آمده است. شب قدر بنابر روایات مشهور یکی از شب‌های نوزدهم، بیست‌و‌یکم یا بیست‌و‌سوم ماه مبارک رمضان است. در میان شب‌های بیست‌و‌یکم و بیست‌وسوم نیز آنگونه که از تعدادی از احادیث و روایات استفاده می‌شود، احتمال شب قدر بودن شب بیست‌و‌سوم را می‌توان بیشتر دانست.

8 قمری: فتح مکه معظمه به دست پیامبر(ص)

سرانجام پیامبر(ص) به امر پروردگار منان تصمیم به فتح کانون اصلی مشرکان و کافران قریش، یعنی مکه معظمه گرفت. آن حضرت، در رأس یک سپاه 10هزار نفری از مسلمانان به سوی مکه حرکت کرد. فردی به نام «خاطب‌بن ابی‌بلتعه» خبر حرکت آنان را به واسطه زنی بدسابقه برای قریش ارسال کرد، ولی پیامبر(ص) از جاسوسی آن دو با خبر شد و حضرت علی(ع)، زبیر و مقداد را مأموریت داد که به هر صورت ممکن، آن زن جاسوس را بیابند و وی را دستگیر کنند. آنان، زن جاسوس را دستگیر کرده و نزد پیامبر(ص) آوردند. پیامبر(ص)، مراقبت زیادی به عمل آورد که قریش از حرکت سپاه اسلام آگاه نشود، بدین جهت تا رسیدن به «مر الظهر‌ان» که در چند کیلومتری مکه است، اهالی مکه و جاسوسان آنان هیچ خبری از حرکت سپاه اسلام نداشتند، لذا زمینه فتح این شهر مقدس بدون جنگ و خونریزی فراهم شد. گرچه عده‌ای از سرکشان مکه با دسته‌ای از مسلمانان به نبرد پرداختند ولی متواری شدند و در نتیجه این شهر مقدس در روز بیستم ماه مبارک رمضان، سال هشتم قمری به دست پیامبر(ص) و سپاهیان مسلمان فتح شد.

1348 شمسی: آتش‌سوزی مسجدالاقصی توسط صهیونیست‌ها

در 30مرداد 1348 شمسی، مسجدالاقصی اولین قبله مسلمین و یکی از مقدس‌ترین معابد مورد احترام ادیان آسمانی، توسط اشغالگران صهیونیست به آتش کشیده شد. ستون‌های آتش و دود تا ارتفاع صدها متر به آسمان برخاست. در قسمت جنوب شرقی در، حدود 200مترمربع از سقف مسجد کاملا منهدم شد و گنبد مسجد در 5نقطه سوخت. همچنین یکی از آثار متبرک مسجد و یک منبر مخصوص که 800سال سابقه داشت کاملا از بین رفت. این جنایت دردناک، آتش خشم مبارزان نهضت اسلامی ایران را برافروخت و رژیم شاه را که همیار اسرائیل بود، دچار بحران جدی کرد. تلاش روزنامه‌های ایران که دست ساواک را در پشت سر داشتند، به منظور فرو نشاندن خشم ملت مسلمان ایران بی‌نتیجه ماند. در نهایت محمدرضا پهلوی پس از این حادثه، ناگزیر شد تا برای کاستن از خشم عمومی، مزورانه بیانه‌ای منتشر سازد و اظهار داغداری کند، در حالی که وی پس از مدتی که در اجلاس سران کشورهای اسلامی سخنرانی می‌کرد، از مسجدالاقصی نامی نبرد. حضرت امام خمینی(ره)، آتش‌زدن مسجدالاقصی و کنفرانس اسلامی را به شدت محکوم و کنفرانس را متهم کردند که تلاش دارد جنایت صهیونیسم را در این حادثه لوث کند.

1983 میلادی: ترور بنینو اکینو به دست دولت مارکوس

21آگوست 1983 سناتور فیلیپینی بنینو اکینو از مخالفان سیاسی مارکوس، رئیس جمهور این کشور که مدتی به حالت خود- تبعیدی در آمریکا به سر می‌برد به دولت فیلیپین اطلاع داد که قصد بازگشت به وطن را دارد و متعاقب آن به فیلیپین بازگشت، ولی در فرودگاه مانیل به دستور مارکوس ترور شد. این عمل آن‌چنان واکنشی در جهان داشت که در پی آن حکومت مارکوس ساقط شد و فیلیپینی‌ها همسر اکینو را که تجربه سیاسی هم نداشت به ریاست جمهوری خود برگزیدند و سپس افشارگری علیه مارکوس آغاز شد.

کد خبر 143607

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز