یکشنبه ۲۴ دی ۱۳۸۵ - ۱۸:۴۱
۰ نفر

گروه سیاسی: وزیر اطلاعات ایران و وزیر امنیت عراق یکشنبه شب 24 دی، در تهران با یکدیگر دیدار کردند.

به گزارش منابع خبری غلامحسین محسنی‌اژه‌ای و شیروان الواعلی در پایان این ملاقات که در کاخ سعدآباد برگزار شد به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ دادند.

مهر گزارش داد که  محسنی اژه‌ای در تشریح محورهای مذاکرات تاکید کرد: در این دیدار در خصوص کمک به عراق برای ایجاد امنیت و آرامش در آن کشور مذاکره شد.

وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی همواره تلاش کرده در جهت رفع مشکلات عراق به درخواست های مقامات آن کشور پاسخ مثبت دهد که در این زمینه به تقاضای کمک امنیتی آنها نیز پاسخ مساعد داده شد.

به گزارش ایسنا،  وزیر اطلاعات بحث درباره گروهک منافقین  را به عنوان یکی از محورهای این مذاکره نام برد و گفت: در این مذاکرات درباره‌ گروهک‌های تروریستی و از جمله گروهک ضدانقلابی که در عراق مستقر است، مذاکره شد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا در این مذاکرات پیرامون گروگانگیری اخیر دیپلماتهای ایران در اربیل نیز بحثی انجام شد، گفت: به‌صورت مشخص این موضوع توسط مسئولان سیاسی جمهوری اسلامی ایران و وزارت امور خارجه دنبال می‌شود و در این نشست هم به صورت کلی در این موضوع بحث شد، اما به صورت جزیی نه.

در ادامه وزیر امنیت ملی عراق، با تاکید بر اینکه امنیت در عراق مستقر نمی‌شود مگر با همکاری کشورهای همسایه‌، گفت: خطر تروریسم نه تنها عراق بلکه همه کشورهای منطقه را مورد تهدید قرار می‌دهد و همه باید دست به دست هم تروریسم را ریشه‌کن کرده و آرامش را به منطقه برگردانند.

وی همچنین درخصوص وضعیت دیپلماتهای به گروگان گرفته شده ایرانی در عراق  اظهار داشت: مشغول پیگیری هستیم، با طرف آمریکایی در تماسیم و پیش از آمدنم به تهران با آنها صحبت کردم و هرچه سریعتر این قضیه در کمترین زمان حل می‌شود.

الواعلی همچنین در تشریح دلایل سفرش به تهران آن را دعوت وزیر اطلاعات ایران از وی، با هدف بررسی وضعیت امنیتی عراق توصیف کرد واظهار داشت: در همین راستا سفرهایی به ترکیه، سوریه و اردن نیز داشتم.

درپی انتشار خبر حضور وزیر اطلاعات عراق در تهران، خبرنگار همشهری در تماس با حسن کاظمی قمی سفیر ایران در بغداد کسب اطلاع کرد، دیدار وی در چهارچوب توافقات و همکاری‌های امنیتی دو کشور صورت گرفته است.

کد خبر 13368

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز