گروه سیاسی: پس از گذشت نزدیک به 10 روز از ربوده‌شدن دیپلمات‌های ایرانی در اربیل عراق، سفیر ایران در بغداد از وعده وزیر خارجه عراق مبنی بر آزادی قریب‌الوقوع دیپلمات‌های ربوده‌شده خبر داد.

وی گفت: جبران خسارات وارده به کنسولگری از مطالبات ماست که باید از طریق دولت عراق پیگیری شود.

حسن کاظمی قمی که با خبرگزاری مهر گفت‌وگو می‌کرد، افزود: هوشیار زیباری، وزیر خارجه عراق معتقد است با توجه به این‌که بررسی‌های آمریکا‌یی‌ها در مورد دیپلمات‌های ایرانی ربوده شده در ماه گذشته 10 روز به طول انجامید، این بار نیز پس از بررسی‌های 10 روزه، دیپلمات‌های ایرانی ربوده شده آزاد خواهند شد.  همچنین به گزارش ایرنا زیباری روز پنجشنبه اعلام کرد که بغداد از دولت آمریکا خواسته است تا 5دیپلمات دستگیرشده در کنسولگری ایران را آزاد کند.

در همین حال محمد جعفری، معاون امنیت داخلی شورای عالی امنیت ملی بامحکوم‌کردن دستگیری دیپلمات‌های ایرانی گفت: آمریکایی‌ها می‌خواهند کاری کنند که روابط میان دولت عراق و ایران تیره شود.

جعفری که پیش از دستگیری دیپلمات‌های ایرانی در اربیل عراق به این کشور سفر کرده بود، روز پنجشنبه 28 دی، در جمع خبرنگاران در مورد این سفر گفت: در پی هماهنگی با جلال طالبانی، رئیس جمهور عراق و مسعود بارزانی، رئیس دولت محلی کردستان از سوی جمهوری اسلامی ایران به عراق رفتم تا مسائلی را که در سفر آقای طالبانی با مقامات ایرانی مطرح شده‌بود، پیگیری کنم.

وی در ادامه سخنان خود افزود: پس از دیدار با طالبان در سلیمانیه به اربیل رفتم و در آنجا با رئیس دولت محلی کردستان در مورد ضرورت استقرار امنیت در عراق گفت‌وگو کردم.

جعفری گفت: اما بامداد 21 دی‌ماه شاهد بودیم که نیروهای آمریکایی با بالگرد و همچنین از طریق زمین به کنسولگری ایران در اربیل حمله کردند، در حالی‌که هیات ایرانی، دیدارهای رسمی با رئیس جمهوری و رئیس دولت محلی کردستان عراق داشت.

وی همچنین با اشاره به اینکه کنسولگری ایران که 17 سال پیش در اربیل ایجاد شده بود،  تابلوی رسمی کنسولگری داشت و پرچم جمهوری اسلامی ایران نیز بر بالای آن نصب شده بود، افزود: اگر به گفته برخی، این مکان کنسولگری نیست، پس چرا تابلوی کنسولگری دارد و تاکنون دولت عراق و دولت محلی کردستان نگفته‌اند که تابلوی کنسولگری بر سردر آن نصب نباشد.

معاون امنیت داخلی شورای عالی امنیت ملی خاطرنشان کرد: آمریکا می‌خواهد ایران را مسئول ناامنی‌ها در عراق معرفی کند در حالی‌که خوب می‌داند ایران مسئول ناامنی در عراق نیست، زیرا منطقی نیست که ایران از یک طرف، حداکثر حمایت از دولت عراق را داشته باشد و از طرف دیگر، خودش برای دولت عراق دردسر ایجاد کند.

شکایت از آمریکا

از سوی دیگر منوچهر متکی، وزیر امور خارجه اعلام کرد که دولت جمهوری اسلامی ایران به‌زودی از آمریکا به‌دلیل ربودن دیپلمات‌های ایرانی در اربیل به شورای امنیت سازمان ملل شکایت خواهد کرد.

تأکید لاوروف

وزیر خارجه روسیه به‌عنوان کشوری که سفارتخانه آن در بغداد چندی پیش هدف حمله افراد ناشناس قرار گرفته بود، در مقاله‌ای که روز گذشته در یکی از روزنامه‌های مسکو به چاپ رسید تاکید کرد ایران و سوریه و دیگر سازمان‌های منطقه‌ای باید در حل و فصل اوضاع عراق نقش داشته باشند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: تصحیح سیاست نیروهای ائتلاف در عراق به تحقق عملی منافع مشترک واشنگتن و تهران در این کشور کمک می‌کند.

کد خبر 13708

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز