همشهری آنلاین: محمد علی حسنی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران آزادی سریع پنج دیپلمات ایرانی و پرداخت غرامت در قبال خسارات وارده به کنسولگری ایران را خواستار شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد:کاری که در دفتر سرکنسولگری ایران در اربیل انجام می‌شد، قانونی و با موافقت مقامات عراقی بود.

محمد علی حسینی با اشاره به بازداشت غیرقانونی چهار دیپلمات ایرانی توسط نیروهای آمریکایی در هفته گذشته گفت: آنچه مقامات آمریکایی مطرح می‌کنند در حقیقت برای توجیه این عملکرد نادرست و نابخردانه است.
به گفته حسینی آمریکایی‌ها با این اقدامات می‌خواهند فضای منطقه را تند کنند که باید با تدبیر از آن پیشگیری کرد.

کنسولگری ایران در اربیل

حسینی به سابقه تشکیل دفتر سرکنسولگری ایران در اربیل عراق اشاره کرد و گفت: این دفتر از سال ‪ ۱۹۹۲‬به صورت رسمی و با موافقت مسوولان منطقه‌ای عراق شروع بکار کرد.
وی با بیان اینکه کار این دفتر انجام بخشی از کارهای کنسولی در خصوص تردد بازرگانان، تجار و نقل و انتقال بیماران بوده است، ادامه داد: بعدا نیز فعالیت این دفتر ادامه یافت و حجم کارها رفته رفته گسترده‌تر شد و ایران و عراق توافق کردند که سطح این دفتر را به سرکنسولگری ارتقا دهند.

حسینی با اشاره به اینکه توافقنامه تشکیل سرکنسولگری بین دو طرف ایرانی و عراقی رد و بدل شده است، خاطرنشان کرد که کلیه فعالیتهای این دفتر قانونی، رسمی و با موافقت و اطلاع مسوولان عراقی بوده است.

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد که ساختمان و کارمندان سرکنسولگری ایران در اربیل عراق بر اساس مقررات بین‌المللی مصونیت داشتند و هیچکس و هیچ دولتی، تحت هیچ عنوان و توجیهی نمی‌تواند اقدامی علیه آن انجام دهد.

ایران و کشور‌های منطقه

از سویی دیگر سخنگوی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران هر گونه قطب بندی کشور‌های منطقه خاورمیانه علیه ایران را منتفی دانست.
سیدمحمدعلی حسینی در نشست هفتگی خود با خبرنگاران با اشاره به سفر "کاندولیزا رایس" وزیر امور خارجه آمریکا به خاورمیانه گفت: رایس بداند که در این منطقه هیچ قطب بندی علیه ایران شکل نمی‌گیرد.

حسینی خطاب به رایس گفت: کشورهای منطقه حاضر نیستند مناسبات خوب خود با ایران را قربانی سیاستهای نادرست و جنگ‌افروزانه آمریکا در منطقه کنند.
حسینی با بیان اینکه یکی از اهداف سفر رایس به منطقه خاورمیانه ایجاد تشکل و قطب بندی جدید علیه ایران اعلام شده است، تاکید کرد: عملا به اثبات رسیده که این قطب بندیها محکوم به شکست است.

پاسخ ایران

پرسش های اصلی خبرنگاران نیز پیرامون حضور وزیر امورخارجه آمریکا در خاورمیانه و سخنان اخیر وی درباره ایران مطرح شد،  در همین چارچوب خبرنگاری از سخنگوی وزارت خارجه پرسید که پاسخ ایران به درخواست رایس برای گفت و گوی بدون پیش شرط با ایران چیست ؟ حسینی پاسخ داد: آنچه به نقل از رایس مطرح شد دقیق نیست ، وزیر خارجه آمریکا پیش شرط تعلیق غنی سازی را برای گفت گو مطرح کرده است.
سخنگوی وزارت خارجه اظهارات رایس در این زمینه را پیشنهادی جدید ندانست و یادآور شد که این موضوع در گذشته نیز مطرح شده است.

حسینی با بیان اینکه تهران قبلا پاسخ خود را به این درخواست داده است، اضافه کرد: ما بر اصلاح عملی سیاستهای آمریکا در قبال ایران تاکید کرده‌ایم و در صورت تحقق چنین امری، فرصتی ایجاد می‌شود که می‌توان موضوعات جدید را به نوعی بررسی کرد.

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص اظهارات جدید رایس در مورد منطقه و ایران نیز گفت: این اظهارات از سیاستهای جنگ‌افروزانه و تندروانه آمریکا در منطقه حکایت دارد.
حسینی افزود: این اظهارات نشان می‌دهد که آمریکاییها قصد دارند بجای ایجاد ثبات در داخل عراق، برخورد با همسایگان عراق را مورد توجه قرار دهند، لذا در این شرایط صحبت از مذاکره، بی‌معنا و ریاکارانه است.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین با اشاره به شایعاتی که پیرامون برنامه هسته‌ای ایران طی روز‌های اخیر در برخی از خبرگزاری‌های خارجی انتشار یافته است ، گفت:فعالیت همچنان در تاسیسات هسته‌ای نطنز ادامه دارد.

کد خبر 13305

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز