ایرانیان دستگیر شده توسط نیروهای آمریکایی در عراق آزاد شدند.

به‌گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، دو دیپلمات ایرانی دستگیر شده توسط نیروهای آمریکایی صبح امروز [8 دی 1385] در حضور مشاور امنیت ملی عراق تحویل مقامات سفارت جمهوری اسلامی در بغداد شدند.

دو دیپلمات ایرانی در اقدامی خارج از عرف بین‌المللی و بدون توجه به مصونیت دیپلماتیک روز پنجشنبه گذشته در پایتخت عراق دستگیر شده بودند.

تلاش برای آزادی این دو دیپلمات از لحظه دستگیری از سوی مقامات دو کشور ایران و عراق آغاز شد و در اثر این تلاش‌ها صبح امروز مقامات آمریکایی ناچار به آزاد کردن این دو شدند.

سفیر ایران در عراق امروز در گفت‌وگویی در دفتر «موفق الربیعی» در منطقه الحضرای بغداد در خصوص آزادی این دو دیپلمات اعلام کرد: دستگیری دیپلمات‌های‌ایرانی خارج از عرف سیاسی و بین‌المللی و مخالف منشور کنوانسیون ژنو بود.

حسن کاظمی قمی افزود: بلافاصله پس از دستگیری این دو دیپلمات تلاش برای آزادی آنان از سوی مقامات کشورمان و سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد آغاز شد و ما به طور رسمی از دولت عراق خواستیم تا درباره آزادی دو دیپلمات ایرانی مسئولانه عمل کند و خواستار آزادی فوری این دو از دست نیروهای آمریکایی شود.

سفیر ایران در عراق گفت: خوشبختانه با اهتمام مسئولان عراقی، نیروهای آمریکایی که در ابتدا در اختیار داشتن این دو دیپلمات را کتمان میکردند ناچار به قبول این مسئله شده و فشار دولت عراق برای آزادی این عزیزان نتیجه داد.

به گفته کاظمی قمی دولت و مسئولان عراق در آزادی دو دیپلمات ایرانی تمامی اهتمام خود را به کار بستند و ما از طرف مسئولان کشورمان قدردان این تلاش‌ها هستیم.

وی گفت: در مقوله ارتباط دوستانه و مبتنی بر حسن روابط دو کشور ایران و عراق با توجه به اراده سیاسی مسئولان دو کشور به گسترش روابط، هیچ عامل خارجی نمی‌تواند مانع ایجاد نماید و ما خوشحال هستیم که با تلاش‌های انجام شده هم اکنون شاهد آزادی دو دیپلمات ایرانی هستیم.

وی همچنین با اشاره به اینکه این سومین مورد دستگیری دیپلمات‌های ایرانی در عراق است تصریح کرد: خوشبختانه تاکنون تمامی تلاش‌ها برای بر هم زدن ارتباط خوب میان دو کشور ایران و عراق ناکام مانده است.

حدود سه ساعت پس از دستگیری دو دیپلمات ایرانی از سوی نیروهای آمریکایی در بغداد گروهی چهار نفره متشکل از دو دیپلمات و دو تن از کارکنان سفارت جمهوری اسلامی ایران نیز توسط نیروهای آمریکایی دستگیر می‌شوند که با تلاش‌های انجام شده این نیروها نیز آزاد شدند.

کد خبر 12110

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز