همشهری آنلاین: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: کتاب‌های ارائه شده از جانب ناشران خارجی از 150 هزار عنوان در سال گذشته به بیش از 170 هزار عنوان کتاب در نمایشگاه بیست و سوم افزایش یافته است.

 به گزارش واحد مرکزی خبر، سیدمحمد حسینی درجمع خبرنگاران افزود: در بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، 2050 ناشر داخلی و 980 ناشر خارجی حضور دارند.

وی اضافه کرد: با وجود اینکه برخی سعی می کردند فضایی ایجاد کنند که نمایشگاه رونقی ندارد و با مشکلاتی مواجه است، این نمایشگاه در مقایسه با سال های پیش از رونق بیشتری برخوردار و حضور و استقبال قشرهای مختلف جامعه به ویژه جوانان بیش از گذشته است.

وزیر ارشاد گفت: خوشبختانه با همت همه نهادها و دست اندرکاران، کار به خوبی انجام شده است و اگرچه تا رسیدن به وضع مطلوب باید کارهای بیشتری انجام شود اما خدمات قابل قبولی ارائه شده است.

حسینی افزود: با تسهیلاتی که برای دانشجویان فراهم شده است و تخفیفی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای آنان قائل شد، حضور دانشجویان در این نمایشگاه بیش از سال های قبل است.

وزیر ارشاد گفت: در نمایشگاه امسال حضور قابل توجه ناشران خارجی، برگزاری نشست جانبی و رونمایی های متعددی که از کتاب ها می شود باعث شده است که فضای کشور فضایی باشد که به ترویج مطالعه در کشور کمک کند.

حسینی با بیان اینکه همزمان با افتتاحیه نمایشگاه در روز نخست ، کار گروه کتاب در دولت تشکیل شد افزود : این گام مؤثری بوده که دولت در حمایت از کتاب در زمینه های مختلف شامل کاغذ، نشر و توزیع و حمایت از کتابخانه ها برداشته است .

وی اضافه کرد: سعی می کنیم با اختصاص بیشتر یارانه ها به مصرف کننده ها از این قشر حمایت کنیم و این خود باعث رقابت بیشتر میان ناشران و نویسندگان به منظور ارائه کتاب های مطلوب و جذاب خواهد بود.

وزیر ارشاد با بیان اینکه تعداد مراجعه کنندگان به نمایشگاه امسال بیش از سال گذشته خواهد بود گفت: آمار مراجعه کنندگان از منابع مختلف به ویژه مترو و شعبه بانک مستقر در نمایشگاه در حال استخراج است.

حسینی با بیان اینکه سال گذشته100 میلیارد تومان فروش داخلی و 50 میلیون دلار فروش خارجی در نمایشگاه انجام شد افزود: امسال به طور قطع آمار فروش بیش از سال گذشته خواهد بود.

وی در پاسخ به سؤالی درباره منشور توسعه قرآنی گفت: این منشور در حال عملیاتی شدن است و در همه وزارتخانه ها روی این موضوع کار می شود.

وزیر ارشاد با اشاره به اینکه این وزارتخانه درباره منشور توسعه قرآنی مسئولیت خاصی دارد اضافه کرد: هم اعتبارات قرآنی در حال افزایش است و هم از مؤسسات قرآنی حمایت های بیشتری صورت می پذیرد.

حسینی گفت: اگر نیم درصدی که از درآمد دستگاه های دولتی مقرر شده است به منشور توسعه قرآنی اختصاص یابد تا اجرایی شود، این کمک بزرگی است و ما هم امروز در جلسه با استانداران سراسر کشور یکی از تأکید های مهم مان درباره بحث قرآنی است که در این باره فعالیت بیشتری خواهد شد.

وی با بیان اینکه با تشکیل کارگروه کتاب در دولت، تا پایان این دولت به طور قطع مکان مناسب تری به نمایشگاه کتاب اختصاص خواهد یافت افزود: شهرداری تهران قول داده است که این کار را انجام دهد و ما نیز از آن حمایت می‌کنیم

کد خبر 107106

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز