همشهری آنلاین: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز، 21 اردیبهشت‌ماه، در جمع استانداران کشور از دستور رئیس جمهور درخصوص ایجاد قائم مقام قرآن در این وزارت‌خانه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این مطلب در جمع استانداران کشور از دستور رئیس جمهور درخصوص ایجاد قائم مقامی قرآن در وزارت ارشاد خبر داد و گفت: اکنون حدود یک هزار موسسه قرآنی مورد حمایت ارشاد است و با توجه به اهمیت قرآن، این موسسات همچنان در حال توسعه است.

وی درباره فعالیت‌های قرآنی کشور گفت: جشنواره قرآنی تحت عنوان «منظومه جشنواره قرآنی آیات» که هم آیات قرآنی و هم نشانه‌ها و آیات ائمه معصومین(ع) را شامل می‌شود در سراسر کشور برگزار خواهد شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: این جشنواره‌ها، شامل فیلمنامه‌نویسی، نمایشنامه‌نویسی، هنرهای تجسمی، گرافیک، فیلم مستند و تئاتر می‌شود و امسال با کمک استانداران با شکوه لازم برگزار خواهد شد.

حسینی به برگزاری «جشنواره قرآنی فجر» برای نخستین بار در کشور اشاره کرد و گفت: این جشنواره در ابتدا در استان‌ها و سپس در تهران برگزار می‌شود و سایر نمایشگاه‌های قرآنی نیز هم در تهران و هم در استان‌ها برپا خواهد شد.

وی به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره پرداختن به فعالیت‌های قرآنی از سوی چهار وزارت‌خانه اشاره کرد و گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سطح عامه مردم، وزارت آموزش و پرورش در مدارس و وزارتخانه‌های بهداشت و علوم در سطح آموزش عالی مسئولیت فعالیت‌های قرآنی را بر عهده دارند.

حسینی اختصاص نیم درصد درآمد دستگاه‌های اجرایی به امر قرآن را عامل مهمی در جلوگیری از نابسامانی‌ها، ناهنجاری‌ها و موازی کاری‌ها در کشور دانست و افزود: با تشکیل شورای قرآنی با محوریت استانداران، مشارکت ادارات کل فرهنگ و ارشاد استان‌ها و هماهنگی میان دستگاه‌ها می‌توان به نحو چشم‌گیری به ترویج فعالیت‌های قرآنی در کشور پرداخت.

وی بر حمایت جدی استانداران از کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد و شبکه ملی فرهنگ جمهوری اسلامی تاکید کرد و افزود: تشکیل خانه‌های فرهنگ دیجیتال که تا پایان امسال به 500 مورد افزایش می‌یابد، شبکه مهمی است که کل کشور را به هم متصل می‌کند.

وزیر ارشاد در ادامه سخنان خود اعتبارات موجود در سال 89 را مناسب توصیف کرد و از تمامی استانداران و مسئولان اجرایی کشور خواست با هدایت، نظارت و ساماندهی مناسب شرایطی را فراهم کنند تا اعتبارات در محل‌های مناسب هزینه شود.

وی با اشاره به این‌که افزایش اعتبارات استان‌ها نباید موجب نابسامانی دستمزد فعالیت‌های فرهنگی و هنری شود، گفت: باید با هماهنگی‌های لازم میان دستگاه‌ها و بخش‌های مختلف، شرایط افزایش کیفی و کمی تولیدات و فعالیت‌ها فراهم شود.

حسینی به کاهش اعتبار 40 میلیارد تومانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: در شهرستان‌ها طرح‌های عمرانی نیمه تمامی همچون کتابخانه‌ها، سالن‌های نمایش و مجموعه‌های فرهنگی وجود دارد که نیازمند همکاری استانداران است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به فعالیت‌های گسترده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، از همکاری و مشارکت استانداران و مسئولان استان‌ها در برگزاری نمایشگاه‌ها و همایش‌ها تقدیر کرد و گفت: حضور مقام معظم رهبری در نمایشگاه‌های کتاب و تاکید رییس جمهوری بر برگزاری بهینه این نمایشگاه‌ها، بیانگر اهمیت دادن مسئولان بلندپایه نظام به مقوله کتاب و کتاب‌خوانی است.

وی با اشاره به حضور گسترده خانواده‌ها در نمایشگاه کتاب تهران گفت: نمایشگاه کتاب تهران در سطح بزرگترین نمایشگاه‌های جهان و در رتبه سوم قرار دارد و لذا در صورت تأمین مکان مناسب و تقویت نمایشگاه‌های استانی، برخی از مشکلات موجود بازدیدکنندگان کاهش می‌یابد و شرایط توسعه فرهنگ کتاب‌خوانی در کشور نیز بیش از پیش فراهم می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در جوار ثامن‌الائمه(ع) درباره کتاب اشاره کرد و گفت: ایشان یکی از مصادیق بارز همت و کار مضاعف را ترویج و توسعه فرهنگ مطالعه اعلام کردند که برای رسیدن به این مهم و افزایش سرانه کتاب‌خوانی، تلاش همگان ضروری است.

حسینی به طرح پیشنهادی رئیس قوه مجریه کشور تحت عنوان «کتاب من» در نمایشگاه بیست و دوم و ضرورت فعال شدن این طرح در 11 استان کشور اشاره کرد و گفت: تامین کتاب مورد نظر متقاضیان در صورت موجود نبودن آن در کتابخانه حداکثر در مدت دو هفته و توسعه این طرح در سراسر کشور در اولویت‌های برنامه‌های این وزارت‌خانه قرار دارد.

وی با اشاره به عدم توازن در انتشار نشریات در استان‌ها بر حمایت مالی از مطبوعات و رسانه‌های کشور تاکید کرد و گفت: در سفر استانی هرمزگان و آذربایجان غربی حمایت از مطبوعات جزء مصوبات آورده شده و بزودی شرایطی فراهم می‌شود تا دست استانداران برای کمک و حمایت از رسانه‌ها باز باشد.

حسینی ادامه داد: ساخت بازی‌های رایانه‌ای و انیمیشن در سال جاری نیز همکاری جدی استانداران و مسئولان استان را طلب می‌کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سرعت‌ بخشیدن به اقدامات در استان‌ها را بسیار مهم خواند و گفت: افزایش اعتبارات در سال جاری باید منتج به اقدامات مثمرثمر شود.

وی با اشاره به فعالیت‌های انجمن آثار و مفاخر ایران گفت: ریاست این انجمن را رئیس جمهور به عهده دارد و وجود شخصیت‌های بزرگ در شهرستان‌ها بهترین شرایط را برای برگزاری همایش‌ها و کنگره‌ها، ساخت فیلم و نوشتن کتاب برای تجلیل از مقام آنان فراهم می‌کند.

حسینی به لزوم فعال‌شدن کتابخانه‌های سیار و نیاز به همکاری مسئولان استان‌ها در این‌باره اشاره کرد و گفت: ایجاد فروشگاه و نمایشگاه دائمی عرضه محصولات فرهنگی بویژه در مناطق مرزی با توجه به رویکرد فرهنگی دولت، در اولویت است.

رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور برگزاری مستمر جلسات شورای فرهنگ عمومی استان‌ها را عامل همگرایی بیشتر میان دستگاه‌های اجرایی و هزینه کرد بهینه اعتبارات در استان‌ها دانست و گفت: برخی از امور زیر بنایی و استراتژیک در کشور شتاب گرفته است که همدلی، تلاش و همت مضاعف همه مسئولان استانی را ضروری می‌کند.

حسینی تدوین نهایی ضوابط نشر کتاب، تدوین نظام جامع رسانه‌ای، آیین‌نامه الحاق سایت‌ها و خبرگزاری ها به قانون مطبوعات، تدوین سیاست‌های سینمایی که در معرض نقد قرار گرفته، آماده‌شدن سند مطالعه مفید در شورای فرهنگ عمومی در مساله قرآنی را از دیگر اقدامات زیربنایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواند و گفت: مسئولیت هماهنگی، پیگیری و گزارش‌دهی فعالیت‌های قرآنی، فرهنگی و هنری در کشور به عهده این وزارتخانه است و ضرورت دارد نهادهای فعال قرآنی در استان‌ها با وزارت ارشاد هماهنگ باشند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به آیین‌نامه شورای توسعه فرهنگ قرآنی که به‌زودی اعلام خواهد شد، گفت: شورای توسعه فرهنگ قرآنی با ریاست استانداران و استقرار دبیرخانه آن نیز در ادارات ارشاد استان‌ها به زودی فعال خواهد شد.

وی افزایش بودجه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد را از یک میلیارد و 300 میلیون تومان در سال 83 به 25 میلیارد تومان در سال 89 بیانگر اهمیت‌دادن دولت به مسایل قرآنی دانست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به طرح موضوع نام‌گذاری استان‌ها در شورای فرهنگ عمومی اشاره کرد و گفت: نام‌گذاری استان‌ها نیاز به کار کارشناسی دارد که با همکاری استانداران و ارائه پیشنهادات آن‌ها مورد بررسی می‌گیرد.

حسینی درباره برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای مدیران گفت: در وهله اول این کارگاه‌ها برای مدیران فرهنگی کشور و از استان قم آغاز می‌شود و در مراحل بعدی سایر مدیران دستگاه‌ها و وزیران را نیز شامل خواهد شد.

کد خبر 107219

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز