چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۳:۳۸
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: برگزاری نشست‌های تخصصی در بخش خارجی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از جمله ابتکاراتی است که امسال صورت گرفته است

به گزارش همشهری‌آنلاین محور اصلی این بحث‌ها مالکیت فکر و معنوی در حوزه ادبیات و هنر و کتاب است  و البته در زمینه اقتصاد نشر هم مباحثی مطرح شده است.

فارغ از محتوای مباحث و افراد دعوت شده، اطلاع رسانی اندک و نیز عدم دعوت از نهادهای صنفی مرتبط با این حوزه ها سبب شده است تا بسیاری از این مباحث مقصود و هدف اصلی خود را که همانا تزریق این آگاهی‌ها به پیکره اجرایی و مدنی جامعه هنر و نشر است، پیدا نکند.

دست اندرکاران برگزاری این بخش از نهادهایی چون اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران،خانه موسیقی، خانه تئاتر،انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران و خانه سینما می‌توانستند دعوت کنند تا آنها تجربه‌های عملی خود در این زمینه‌ها را در اختیار این مجموعه قرار دهند.

جمع‌آوری کتاب‌‌های قبل از سال 84 از جمله انتقاداتی ‌است که برخی از خریداران و ناشران به دست‌اندرکاران نمایشگاه داشتند.

 دکتر قطب‌‍الدین صادقی،که دبیری مجموعه کتاب‌های حوزه نمایش انتشارات قطره را بر عهده دارد ضمن اعتراض به این کار دست‌اندرکاران نمایشگاه گفت:متاسفانه در روز یکشنبه به نشر قطره رفتم و وقتی از آنها جویا شدم که چرا همه آثار را روی ویترین نمی‌گذارید، گفت:دست‌آندرکاران نمایشگاه گفته‌اند که آثار قبل از 84 روی ویترین نباشد. وی اضافه کرد: من از این گفته تعجب کردم، چرا که این مجموعه آثار که تا کنون 68 عنوان آن منتشر شده است به دلیل عدم عرضه در شبکه توزیع ، برای بسیاری از علاقه مندان متون تئاتری در شهرستان‌ها مورد نیاز است و آنها به دنبال تهیه تمامی این مجموعه هستند و من اصلا توجیه نشدم که این چه برخوردی است که به فردی جایی را اجاره می‌دهند و از وی پول غرفه و اجاره ها را هم می ستانند و تازه می‌گویند که شما این کالا و آن کالا را نفروش. این درحالی است که تمامی این کتاب‌ها مجوز انتشار دارند و مورد نیاز جامعه کتابخوان است.

تازه‌های کتاب

نشر چشمه از مجموعه اندیشه ایران امروز دو کتاب را به نمایشگاه رسانده است. کتاب اول نامه‌های میرزا ملکم خان ناظم الدوله است که از قرار انتخاب و به‌گزینی آنها را مرحوم فریدون آدمیت‌ پیش از درگذشت‌شان انجام دادند و علی اصغر حق‌دار (دبیر این مجموعه) به ناشر سپرده است.

کتاب دوم اثری از مخبرالسلطنه هدایت(نویسنده کتاب معروف خاطرات و خطرات) است که بعد از قریب به 60 سال منتشر می‌شود. این کتاب «کار بیکاری» یا تحفه مخبری نام دارد و در آن مولف به زبان شعر سعی کرده است افکار سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و فلسفی خود را در قالب مثنوی انتشار دهد. این کتاب نخستین بار در سال 1333 منتشر شد و بعد از آن ناشر دیگری دست به انتشار آن نزد.

مجموعه مقالات محمدرضا لطفی،نوازنده تارو سه‌تار و‌آهنگساز هم از سوی نشر بیدگل در نمایشگاه عرضه می‌شود. این کتاب با عنوان « مجموعه مقالات موسیقی» پیش از این در سالنامه‌ کتاب سال شیدا منتشر شده بود و هم اینک در یک جا گرد آمده و منتشر شده است.

چاپ پنجم کتاب «راز‌مانا» گفت‌وگوی محمدرضا شجریان هم از سوی انتشارات گام نو در نمایشگاه عرضه می‌شود. علاوه بر اینها انتشارات ماهور، ناشر شناخته شده کتاب‌ها و سی‌‌دی‌های موسیقی هم در نمایشگاه حضور دارد و به عرضه کتاب و سی‌دی می‌پردازد.

دکتر یدالله موقن که چند سالی بود از وی اثری منتشر نشده بود، کتاب معروف لوسین‌لوی- برول، فیلسوف و انسان‌شناس نامدار فرانسوی را برگردان فارسی کرد و از سوی انتشارات هرمس به نمایشگاه رسانده‌است. این کتاب به اعتقاد مترجم همانند نظریه نسبیت انیشتن، در زمان خود بحث و جدل‌های فراوانی را سبب شد

کد خبر 107299

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز