همشهری آنلاین: مدیریت بازار شرکت بورس اوراق بهادار تهران از راه‌اندازی سامانه معاملات جدید از روز شنبه ۱۶ آذرماه ۸۷ خبر داد.

به گزارش اطلاع‌رسانی بورس اوراق بهادار تهران، بر همین اساس از شنبه آینده تغییراتی در سامانه معاملات ایجاد خواهد شد که این تغییرات به شرح زیر است:

۱- برنامه زمان‌بندی معاملاتی بازار اول و دوم به صورت زیر خواهد بود:

۸:۳۰ تا ۹: سفارش‌گیری

۹ تا ۱۲: گشایش و بازار پیوسته (در سامانه معاملات قبلی زمان پایان بازار ساعت ۱۲.۳۰بود)

۱۲ تا ۱۳:۱۵ : امکان ورود، اصلاح و یا حذف سفارشات

 ۱۳:۴۵ تا ۱۴:۴۵ : تخصیص معاملات گروهی در سامانه قدیم

۲- تعداد سهام خریداری شده در همان روز معامله در دارایی خریدار وارد می‌شود و امکان فروش دارد. (خرید به صورت گروهی مشمول این امکان نیست)

۳- کلیه معاملات انجام شده در بازار عادی (از جمله معاملات بلوکی) در محاسبات قیمت پایانی و شاخص موثر خواهد بود.

۴- دامنه نوسان قیمت همانند سامانه معاملات قبلی در مورد سهام ۳ درصد و در مورد حق تقدم ۶ درصد است.

۵- محاسبه حجم مبنای شرکت‌ها و همچین نحوه محاسبه شرکت‌های مشمول دستورالعمل رفع گره معاملاتی همانند سامانه معاملات قبلی است.

۶- حداکثر حجم سفارش خرید و فروش در بازار عادی برای شرکت‌هایی با سرمایه کمتر از ۳میلیارد سهم ۱۰ هزار سهم و برای سهام شرکت‌هایی با سرمایه بیش از ۳ میلیارد سهم ۵۰ هزار سهم است. (شامل نمادهای معاملاتی اخابر، رمپنا، سفارس، شپنا، فملی، فولاد، وامید، وبانک، وپارس، و صندوق و غدیر)

۷- حداکثر تعداد حجم سفارش خرید و فروش در بازار عادی برای سهام شرکت‌های دارای بازارساز همانند سامانه معاملات قبلی مطابق با قراردادهای بازارسازی است.

۸- سفارش‌های خرید و فروش موجود در سامانه فعلی قابل انتقال به سامانه جدید نیست، لذا کارگزاران می‌توانند مشخصات این سفارش‌ها را در صورت نیاز جهت انتقال به سامانه جدید در روز چهارشنبه نزد خود حفظ کنند.

۹- نحوه تعیین کارگزار برای هر نماد به شرح زیر است:

در مرحله گذر، جهت فروش دارایی یک سهامدار در هر شرکت، تنها یک کارگزار عامل انتخاب می‌شود. به طور کلی دارایی هر سهامدار در هر نماد به کد مشتری آن سهامدار به کارگزاری منتقل خواهد شد که آخرین معامله را برای وی تا قبل از راه‌اندازی سامانه جدید، انجام داده است.

همچنین امکانی توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (CDS) در نظر گرفته شده که سهامدار بتواند راسا یک کارگزار را به عنوان کارگزار خود "در همه نمادها" و یا هر نماد تعریف کند و یا دارایی خود را تحت سرپرستی CDS قرار دهد.

از سوی دیگر مراحل نحوه تعیین کارگزار عامل در روز راه‌اندازی به شرح زیر است:

الف – مراجعه به فایل اعلام کارگزار – به این معنی که در صورتی که یک سهامدار، با مراجعه به شرکت CDS کارگزار عامل خود را معرفی کرده باشد کلیه دارایی قابل فروش سهامدار به کد مشتری زیر نظر این شرکت کارگزاری منتقل خواهد شد.

ب – اگر در فایل فوق کارگزاری تعیین نشده باشد، کارگزاری که آخرین خرید یا فروش را برای سهامدار در آن نماد انجام داده است، کارگزار عامل خواهد بود.

ج – اگر در هیچ یک از موارد فوق رکوردی یافت نشود، فایل سابقه سپرده‌ها چک می‌شود و کارگزاری که آخرین مرتبه درخواست سپرده کردن سهام را داده به عنوان کارگزار عامل شخص در آن سهم در نظر گرفته می‌شود.

د – بعد از روز راه‌اندازی کارگزار عامل یک سهامدار با خرید یا فروش سهام تغییر نخواهد کرد مگر اینکه سهامدار رسما در خواست تغییر کارگزار را به شرکت CDS ارائه دهد. اگرشخصی در شرکتی سهامدار نباشد و اقدام به خرید سهام نماید اولین کارگزاری که مبادرت به خرید سهام کرده، کارگزار عامل خواهد بود.

در عرضه اولیه، عرضه‌کنندگان زیر نظر کارگزار عرضه کننده قرار می‌گیرند و بقیه زیر نظر CDS باقی می‌مانند.

کد خبر 69961

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز