همشهری آنلاین: افق برنامه پنجم توسعه در بخش بازار سرمایه با راه‌اندازی رسمی سامانه جدید معاملات، محقق می‌شود.

به گزارش اطلاع‌رسانی بورس تهران، علی صالح‌آبادی - رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان این مطلب، افزود: بر اساس برنامه پنجم توسعه، کل شرکت‌های دولتی از طریق بورس به بخش خصوصی واگذار خواهند شد که برای تحقق این برنامه، نیاز به فراهم کردن زیرساخت‌های نرم‌افرازی قوی در بازار سرمایه است.

وی با بیان اینکه سامانه جدید معاملات با تلاش متخصصان شرکت مدیریت فناوری بورس طراحی، بومی‌سازی و راه‌اندازی شده است، اظهار داشت: این سامانه فردا (دوشنبه۱۸ آذر) با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی به طور رسمی افتتاح می‌شود.

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: معاملات در بورس اوراق بهادار تهران تا سال ۱۳۷۳ به صورت دستی انجام می‌شد اما نظام معاملات پس از آن سال الکترونیکی شد.

وی به محدودیت‌های سامانه قبلی معاملات بورس اشاره کرد و افزود: با افزایش حجم معاملات، رشد تعداد شرکت‌های بورسی و ورود شرکت‌های مشمول اصل ۴۴ قانون اساسی به بورس، ضرورت بکارگیری از یک سامانه پیشرفته در بازار سرمایه آشکارتر شد.

دکتر صالح‌آبادی قابلیت افزایش معاملات از ۲۰ به ۱۵۰هزار دفعه درطول یک جلسه معاملاتی، امکان افزایش ایستگاه‌های معاملاتی از ۴۸۰ تا ۲۰۰۰ هزار ایستگاه، به‌کارگیری ابرازهای جدید معاملاتی و امکان افزایش حجم معاملات تا چند میلیارد دلار را از مهم‌ترین مزایای سامانه جدید معاملات اعلام کرد.

وی با بیان اینکه سامانه قبلی معاملات تحت برنامه داس (DOS ) بود، گفت: اما نرم‌افراز جدید معاملات تحت برنامه ویندوز است که این امر امکانات فراوانی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

دکتر صالح‌آبادی با بیان اینکه سازمان بورس و اوراق بهادار سرعت را در دو حوزه معاملات و اطلاعات دنبال می‌کند، اظهار داشت: نرم‌افراز جدید در راستای افزایش سرعت معاملات است به طوری‌که نظام‌های معاملاتی بازار سرمایه ارتقا می‌یابد.

وی ادامه داد: در حوزه اطلاعات نیز سال گذشته سامانه اطلاع‌رسانی ناشران (کدال) راه‌اندازی شد تا اطلاعات شرکت‌ها در حداقل زمان در اختیار بازار قرار گیرد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: امضای دیجیتال تا پایان امسال در سامانه کدال تعریف خواهد شد تا از سال آینده ارسال اطلاعات کاغذی از سوی شرکت‌ها به این سازمان حذف شود.

دکتر صالح‌آبادی ارسال اطلاعات و مدارک شرکت‌های کارگزاری تا پایان سال از طریق کدال را از دیگر برنامه‌های سازمان بورس و اوراق بهادار تا پایان سال ۸۷ اعلام کرد و گفت: با اجرای این برنامه‌ها، سطح اتوماسیون در بازار سرمایه افزایش قابل ملاحظه‌ای می‌یابد.

کد خبر 70262

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز