چهارشنبه ۱۳ آذر ۱۳۸۷ - ۱۸:۲۲
۰ نفر

گروه بورس: متولیان بورس امیدوارند با توسل به سامانه جدید معاملاتی، خرید وفروش در بازارسهام تهران شفاف‌تر شود.

سامانه معاملاتی جدید که تحت لیسانس سیستم لینوکس قرار دارد از شانزدهمین روز آذر به بهره‌برداری خواهد رسید و امکان خرید وفروش با کدهای معاملاتی مشکوک را عملا از بین خواهد برد.

به این ترتیب آن‌طور که از ظواهر امر برمی‌آید به‌زودی روند معامله با کدهای مشکوک - که به گفته بعضی از اهالی بازار بعضی از صاحبان‌شان سال‌هاست در قید حیات نیستند یا با چند کد به خرید و فروش می‌پردازند- در بورس تهران بسته خواهد شد.

در نتیجه سهامدارانی که به هر دلیلی مشخصات شناسایی آنها مانند شماره ملی در سامانه معاملات بورس اوراق بهادار کامل نباشد، با راه­‌اندازی سامانه جدید قادر به انجام هیچ‌گونه معامله‌­ای از جمله خرید یا فروش تا زمان رفع نقص نخواهند بود.

کدهای متعلق به این گروه ازسهامدارها هم در سایت شرکت سپرده­‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به نشانی اینترنتی: Csdiran.com بخش سرویس­‌های الکترونیک به سهامداران، در قسمت سامانه بررسی فعال بودن کد سهامداری اعلام شده­ است.

در نهایت اینکه اگر کد سهامداری فردی در فهرست سیاه قرار گرفته باشد باید با در دست داشتن اصل و تصاویر شناسنامه، کار ت ملی و گواهینامه‌های نقل و انتقال و سپرده سهام، به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه و دفاتر این شرکت در تالارهای منطقه‌­ای بورس مراجعه و مشخصات خود را در سامانه بعد از معاملات اصلاح کنند. 

البته این تنها تغییری نیست که تا چند روزدیگر در شیوه معاملاتی بورس اوراق بهادار تهران اعمال خواهد شد.

به عبارت دیگر سهامدارانی که قصد فروش سهام خود را دارند از 16 آذر به بعد باید دستور فروش هر نماد معاملاتی را تنها به نام کارگزار ناظر اعلام شده از بورس صادر کنند.

به این ترتیب،  با راه‌اندازی سامانه جدید معاملات، دارایی سهامداران در هر یک از نمادهای معاملاتی زیر نظر یک کارگزار قرار می‌گیرد که براساس تعریف، کارگزار ناظر نامیده می‌شود و از آن پس سهامداران دارایی سهام خود را در هر نماد معاملاتی صرفاً از طریق کارگزار ناظر خود در آن نماد معاملاتی می‌توانند به فروش برسانند.این کارگزار ناظرهم براساس سوابق فعالیت سهامداربا کارگزاران مختلف انتخاب می‌شود.

نکته دیگر اینکه مقررات اعلام شده تا اطلاع ثانوی وتکمیل سامانه معاملاتی تنها فرایند فروش سهام را در بر می‌گیرد؛ به عبارت دیگر سهامداران کماکان می‌توانند با مراجعه به هریک از کارگزاران نسبت به خرید سهام اقدام کنند.

اما سهامدارانی که قصد دارند در سامانه جدید اقدام به فروش سهام کنند باید در نخستین قدم کارگزار ناظر خود را برای هر نماد معاملاتی بشناسند. برای این شناخت هم ضروری است به بخش سرویس‌­های الکترونیکی به سهامداران، قسمت مشاهده کارگزار ناظر در سایت اینترنتی Csdiran.com مراجعه کنند.

سهامداران حقیقی با ارائه شماره ملی و سهامداران حقوقی با ارائه کد سهامداری به این سامانه، می‌توانند در هر یک از نمادهای معاملاتی که در آن سهام دارند، با کارگزار ناظر خود آشنا شوند.

صاحبان سهم به جز این، برای آگاهی از کارگزار ناظر خود در هر نماد معاملاتی که درآن سهام دارند می‌توانند با تطبیق دادن کد کارگزار خریدار یا فروشنده قید شده در آخرین گواهینامه نقل و انتقال و سپرده سهام صادره پیش ازتاریخ 16 آذربا جدول شناسایی کدهای کارگزاری در سایت اینترنتی از کارگزار ناظر خود در آن نماد معاملاتی مطلع شوند.

قابل توجه اینکه اگر کد کارگزار خریدار یا فروشنده درج شده در آخرین گواهینامه نقل و انتقال و سپرده سهام صادره پیش از 16/9/1387 برابر 999، 888، 777، 666 یا 11 باشد، سهامداران تنها می‌توانند با مراجعه به سایت اینترنتی، از نام کارگزار ناظر خود آگاه شوند.

البته همه آنچه گفته شد به این معنی نیست که صاحب سهام قدرت تغییر کارگزارخود برای فروش دارایی ‌اش را ندارد.

سهامداران می‌توانند ضمن مراجعه حضوری به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، اصل و تصویر شناسنامه و کارت ملی خود را برای تغییر کارگزار فروش خود ارائه کنند.

در‌غیر‌این‌صورت باید درخواست غیرحضوری و اخذ گواهی امضا از دفاتر اسناد رسمی (فرم این درخواست از سایت شرکت سپرده‌گذاری به نشانی Csdiran.com قابل دریافت است)تکمیل و از طریق پست سفارشی آن را به دفتر مرکزی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به نشانی تهران - خیابان حافظ، کوچه ازهری، شماره14، کد پستی 1134844413 ارسال کنند.

البته با استفاده از این سیستم چند تغییر و تحول دیگر همزمان با سفارش‌گیری رخ خواهد داد و ساعت شروع و پایان معاملات به 9 تا 12 روزهای شنبه تا چهارشنبه تغییر خواهد کرد.
بورس تهران، در برابر این پرسش که با توجه به امکانات متعدد این سیستم چرا از زمان معاملات 30‌دقیقه کاسته می‌شود، اعلام کرده ، این محدودیت و همچنین تخصیص سهام در سیستم قبلی ناشی از نبود سیستم پس از معاملات است که قرار است توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی راه‌اندازی شود.

از سوی دیگر از ساعت 12 تا 13:15 دقیقه نیز زمان امکان ورود، اصلاح یا حذف سفارش‌های تعیین شده و از ساعت 13:45 دقیقه تا 14:45 دقیقه نیز زمان تخصیص معاملات گروهی در سامانه قدیم در نظر گرفته شده است.

کد خبر 70025

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز